دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1403 - 16:32
در دانشگاه آزاد تبریز صورت؛

آغاز کار همایش ملی ایده‌ها و راهکارهای نوین در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه

آغاز کار همایش ملی ایده‌ها و راهکارهای نوین در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه
همایش ملی ایده ها و راهکارهای نوین در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد.
کد خبر : 929919

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش ملی ایده ها و راهکارهای نوین در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه با حضور بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ، روح الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در سالن استاد شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با حضور جمعی از پژوهشگران و نخبگان برگزار شد.

آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز در آغاز این همایش گفت: مفاهیم مهم توسعه در دنیای امروز، توسعه پایدار است. توسعه پایدار توسعه‌ای است که نیازهای کنونی را بدون خدشه‌دار کردن توانایی‌های نسل‌های آینده در برآورده کردن نیازهایشان پاسخ می‌دهد.

وی گفت: توسعه پایدار مستلزم رشد متوازن و پایدار در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و محیط زیست است و آرمان‌های توسعه پایدار در هر کشوری نقشه راهیابی به آینده ای بهتر و پایدارتر برای همگان محسوب می‌شود.

 رنجبران افزود: دریاچه ارومیه شناسنامه آذربایجان است؛ حوزه آبریز دریاچه ارومیه با مساحتی بالغ بر 51 هزار و 81 کیلومتر مربع در سه استان آذربایجان شرقی با حدود ۴۳ درصد آذربایجان غربی با حدود۴۶ درصد و کردستان با حدود ۱۱ درصد گسترده شده است. قطعاً مفهوم توسعه در استان‌های شمال غربی و بخش های عمده کشور و حتی کشورهای همسایه ما که با این دریاچه در تعامل هستند متاثر از این زیست بوم با اهمیت کشور است.

رنجبران خاطرنشان کرد: وضعیت دریاچه ارومیه هم در حال حاضر و هم در آینده به صورت مستقیم بر سلامت، اقتصاد، کشاورزی، صنعت، بازرگانی و شاخص‌های مختلف فرهنگی اجتماعی تأثیرگذار و توجه به این موضوع مهم یک ضرورت انکارناپذیر است.

وی گفت: هدف از برگزاری این همایش تاکید بر اهمیت فوق العاده این موضوع مهم برای ذی‌نفعان منطقه‌ای و فرامطقه‌ای است و امیدوارم نتایج و دستاوردهای این همایش بتواند در مورد تصمیم سازی برای تصمیم گیران این حوزه مفید فایده واقع شود و در تدوین یک سند جامع برای این موضوع مورد استفاده قرار گیرد.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز خاظرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه مسئله محور و حل مسئله با تألیف برنامه علمی مدیریت و مهندسی محیط زیست و توسعه پایدار دریاچه ارومیه در طول سال‌های اخیر تلاش کرده است تا با تدوین یک نظام موضوعات چالش‌ها و فعالیت‌های اولویت‌دار برای این حوزه و سوق دادن پایان نامه‌ها و تحقیقات مدون به این سمت گامی موثر در جهت توسعه پایدار آن برداشته شود.

وی گفت: در خصوص این موضوع بیش از هزار و 650 زمینه پژوهشی و حدود ۲۰۰ پایان نامه در این مسئله کار شده است و در این همایش ۱۴۲ مقاله به دبیرخانه علمی همایش ارسال شده بعد از داوری بسیار جدی و بررسی بسیار علمی ۱۹ مقاله به عنوان ارائه سخنرانی به صورت شفاهی انتخاب شده و ۹۹ مقاله به صورت پوستر ارائه شده است. پانل‌های علمی هم در سه سالن همزمان به ارائه این مقالات علمی خواهند پرداخت.

در این مراسم از جلد دوم نظام موضوعات برنامه علمی و مهندسی محیط زیست و توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه با حضور بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، روح الله متفکر آزاد رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی، یوسف غفارزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان و آرش رنجبران رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته