دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1403 - 22:00

گزارش آژانس انرژی اتمی با ادعای افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران

گزارش آژانس انرژی اتمی با ادعای افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید مدعی شده است که ایران ذخایر اورانیوم خود را افزایش داده است.
کد خبر : 930047

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، خبرگزاری رویترز می‌گوید که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی خطاب به شورای حکام اعلام کرده که ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده ایران طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

در این سند ادعا شده که ایران ۱۶۴.۷ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد در اختیار دارد که این میزان نسبت به گزارش قبلی در ماه مه، ۲۲.۶ کیلوگرم افزایش یافته است.

بر اساس این ادعا، ایران ۸ آبشار سانتریفیوژ پیشرفته از نوع IR۶ در سایت فردو اضافه کرده است که مجموع سانتریفیوژ‌های جدید را به ۱۰ خوشه می‌رساند. البته ادعا شده است که سانتریفیوژ‌های جدید هنوز فعال نیستند و عملیات غنی‌سازی در آنها انجام نمی‌شود.

 «رافائل گروسی» نیز مدیرکل آژانس اتمی مدعی شده است که طی سه ماهه گذشته هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی و همچنین مجوز بازرسان آژانس که ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده، حاصل نشده است.

گروسی بر اساس گزارش یاد شده امیدوار است که «تبادل اولیه او با رئیس‌جمهور پزشکیان در چارچوب یک سفر زودهنگام به ایران و برقراری یک گفت‌وگوی سازنده که به سرعت به نتایج ملموس منجر شود، پیگیری خواهد شد.»

مدیرکل آژانس اتمی ماه پیش طی نامه‌ای به مسعود پزشکیان و تبریک پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری، برای سفر به ایران و گفتگو درباره همکاری‌های میان دو طرف اعلام آمادگی کرد. گروسی مدعی است که کاهش تعهدات برجامی، نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کم کرده است.

جمهوری اسلامی ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت، اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، تحریم‌هایی که به واسطه برجام رفع شده بود، با تصمیم یکجانبه وی برای خروج از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸) بازگردانده شد.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند، اما با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، ایران نیز در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد.

جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید دارد که هر زمان سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهداتشان عمل کنند، به طور متقابل رفتار خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته