دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

فاصله انیمیشن ایران با فناوری روز دنیا/ چقدر با «دیزنی» و «پیکسار» فاصله داریم؟

فاصله انیمیشن ایران با فناوری روز دنیا  چقدر با «دیزنی» و «پیکسار» فاصله داریم؟
در میان آثار نمایشی، صنعت انیمیشن از آن دسته آثار است که به طور مستقیم با پیشرفت فناوری در ارتباط است و این مسئله را می‌توان در کمیت و کیفیت آثار تولیدی در دهه‌های اخیر ملاحظه کرد.
کد خبر : 930016

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با مروری گذرا بر تاریخچه هنر- صنعت انیمیشن در داخل و خارج از کشور می‌توان دید که هرچه تکنولوژی در این حوزه پیشرفت کرده، خروجی آثار نیز به طرز قابل توجهی امیدوارکننده بوده است. اگر در گذشته انیمیشن صرفاً محصولی برای کودکان و نوجوانان بود، امروز انیمیشن‌ها به پرچمداران فروش جهانی تبدیل شده‌اند و در هر سال میلادی حداقل یکی از محصولات کمپانی‌های بزرگ این عرصه مثل دیزنی، پیکسار، ایلومینیشن و... جزو پنج اثر پرفروش سال در گیشه است.

در ایران نیز این مسئله نمود عینی دارد. هنرمندان عرصه انیمیشن در ایران سال‌هاست که فعالیت می‌کنند و در زمینه آثار کوتاه، تجربی و مستند تولیدات قابل توجهی هم داشتند. بعضا در جشنواره‌های جهانی نیز مورد توجه قرار گرفتند. اما در حوزه انیمیشن‌های سریالی و سینمایی کشور ما تا یک دهه پیش حرف زیادی برای گفتن نداشت، تا زمانی که آثاری همچون «تهران ۱۵۰۰»، «شاهزاده روم»، «فیلشاه»، «آخرین داستان»، «پسر دلفینی»، «لوپتو» و «بچه زرنگ» سر از پرده نمایش درآوردند و با فروش‌های میلیاردی در فهرست آثار پرفروش سینما‌ها جا خوش کردند. حالا شرایط انیمیشن در سینمای ایران به جایی رسیده که در گیشه رقیب اصلی آثار کمدی است و فروش آنها از فیلم‌های اجتماعی و درام نیز بیشتر است.

در کشور ما هنرمندان خوب بسیاری در عرصه انیمیشن فعالیت می‌کنند، هنرمندانی که برخی از آنها به واسطه استعداد‌های ویژه‌ای که دارند با استودیو‌ها و کمپانی‌های بزرگ این عرصه نیز کار می‌کنند و لژیونر‌های صنعت انیمیشن محسوب می‌شوند. اما بااستعدادترین هنرمندان نیز اگر از نظر فنی و سخت‌افزاری به خوبی تغذیه نشوند، نمی‌توانند خروجی خوبی از خود به نمایش بگذارند و آثاری تولید کنند که توانایی رقابت با کمپانی‌های مطرح انیمیشن را دارد.

موفق‌ترین آثار انیمیشنی روز دنیا هم از نظر فرم و هم از نظر محتوا عملکرد قابل دفاعی دارند و با استفاده از به روزترین سیستم‌های کامپیوتری سالیانه اثری با کیفیت جهانی تولید می‌کنند، اما هنرمندان ما بدون در اختیار داشتن این فناوری‌ها برای تولید یک اثر حداقل ۳ تا ۵ سال زمان صرف می‌کنند و استودیو‌های انیمیشن سازی نیز بودجه نالی و امکاناتی برای راه‌اندازی چند پروژه همزمان را ندارند.

با توجه به اینکه تولید انیمیشن در کشور ما شیب خوبی پیدا کرده و سازمان‌هایی مثل صبا، مرکز انیمیشن حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در کنار استودیو‌های خصوصی مثل هنر پویا، هورخش، گنبد کبود و... به طور جدی مشغول تولید فیلم‌های سینمایی و سریال انیمیشن هستند، می‌توان گفت که توجهات به این حوزه قابل توجه است و حالا باید منتظر خروجی‌های جدیدی در این حوزه بود.

به گفته اکثر هنرمندان حوزه انیمیشن در کشور ما، مسئله سخت‌افزاری و تکنولوژی‌های موجود در این حوزه می‌تواند برگ برنده تولید آثار بلند در این عرصه باشد. ما در خبرگزاری آنا در گزارش‌ها و گفتگو‌های آتی با هنرمندان و اساتید حوزه انیمیشن در این خصوص گفتگو می‌کنیم تا راهکاری دقیق برای استفاده درست از تکنولوژی‌های جدید در انیمیشن دست یابیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته