دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

تشریح اقدامات معاونت فضای مجازی رسانه ملی در ایام اربعین/ روایت دلدادگی در بستر فناوری

تشریح اقدامات معاونت فضای مجازی رسانه ملی در ایام اربعین  روایت دلدادگی در بستر فناوری
قائم‌مقام معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما اقدامات این معاونت در ایام اربعین امسال را تشریح کرد.
کد خبر : 929982

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، معاونت فضای مجازی رسانه ملی همچون سال‌های گذشته، برنامه‌های ویژه‌ای را برای مخاطبان رسانه در ایام اربعین پیاده‌سازی کرد که در ابعاد مختلف با استقبال کاربران از سراسر کشور و جهان نیز همراه بوده است.

در این راستا، برای مشتاقان این امکان فراهم گردیده تا به‌واسطه انتخاب و تعامل هر لحظه با حال و هوای معنوی سفر اربعین همراه شوند. در همین ارتباط حمیدرضا ملاموسی‌زاده قائم‌مقام معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما در گفتگو با خبرنگار آنا مهم‌ترین اقدامات محتوایی این حوزه را تشریح کرده است.

راه‌اندازی و اجرای پویش ملی #راوی_اربعین

قائم‌مقام معاونت فضای مجازی به پویش ملی «راوی اربعین» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زمینه‌های مشارکت مردمی اشاره کرده و افزود: پویش راوی اربعین به‌عنوان محور تولید محتوا در رسانه ملی و به‌ویژه فضای مجازی مدنظر قرار گرفته است. این پویش در سطح ملی و با همکاری و هماهنگی سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف کشور برگزار شده است. با راه‌اندازی پویش «راوی اربعین» و فراهم‌سازی دسترسی کاربران در تلوبیون، تلاش شد تا میلیون‌ها نفر در تجربه پیاده‌روی اربعین سهیم شده و به این واسطه از زائران دعوت شد تا با استفاده از هشتگ #راوی_اربعین، لحظات خود را از مسیر پیاده‌روی به تصویر بکشند و در قالب روایت‌های تصویری کوتاه با موضوعات مرتبط با اربعین، مردم مظلوم غزه و میزبانی کریمانه مردم عراق، به این پویش بپیوندند.

اربعین فضای مجازی////////

ملاموسی‌زاده اظهار کرد: نتیجه این فراخوان مردمی بسیار موفقیت‌آمیز بود و ویدئو‌های متعددی از سراسر کشور ارسال شد که در نهایت برترین روایت‌ها از شبکه‌های صداوسیما پخش خواهد شد و برندگان این پویش جوایز ارزنده‌ای دریافت خواهند کرد. این حرکت نه‌ تنها باعث مشارکت بیشتر مردم در این رویداد معنوی شد بلکه توانست از نگاه‌های مختلف، ابعاد گوناگون این مراسم بزرگ را به تصویر بکشد. در این رویداد ملی، طی گام‌های مؤثر کنش‌های مردمی مدنظر قرار داشته است تا زمینه فعالیت کاربران در فضای مجازی برای تولید محتوای روایت گر از مراسم پیاده‌روی اربعین و انتشار آن در فضای مجازی فراهم گردد.

صفحات و برنامه‌های ویژه تلوبیون

قائم‌مقام معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما گفت: در ایام اربعین و سوگواری سید و سالار شهیدان، «صفحه ویژه اربعین» در سامانه تلوبیون راه‌اندازی گردید تا ضمن تجمیع محتوا و برنامه‌های ویژه، بازدید کاربران از این محتوا و امکان تعامل نیز تسهیل شود. همچنین از این طریق، دریافت محتوا مردمی بر روی تلوبیون نیز به این واسطه فراهم شده است. تلوبیون بیش از ۱۴۰۰ قطعه از محتوای مرتبط با اربعین را در آرشیو خود ذخیره کرده است. این محتوا که مجموعاً ۳۵۱ ساعت برنامه از شبکه‌های مختلف صداوسیما را شامل می‌شود، برای استفاده کاربران در دسترس قرار گرفته است. از برنامه‌های مستند گرفته تا گفتگو‌ها و پوشش‌های زنده، این محتوا‌ها توانستند ابعاد مختلف و معنوی اربعین را به مخاطبان ارائه دهند.

تلوبیون بیش از ۱۴۰۰ قطعه از محتوای مرتبط با اربعین را در آرشیو خود ذخیره کرده است که این محتوا‌ها توانستند ابعاد مختلف و معنوی اربعین را به مخاطبان ارائه دهند.

وی افزود: علاوه بر پخش زنده و آرشیو تمامی برنامه‌های سیمای رسانه ملی جهت دسترسی مخاطبان، شبکه‌های تلوبیونی حبیب، تکیه محرم، نوا و لبیک برنامه‌های متناسب با ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان را تقدیم مخاطبان علاقه‌مند نمودند. در این میان می‌توان به برخی از برنامه‌های پربازدید در تلوبیون و شبکه‌های خطی این زیرساخت نیز اشاره نمود. «بین‌الحرمین» عنوان برنامه‌ای گفتگو محور بود که با اجرای مژده لواسانی هر شب ساعت ۲۴ با حضور مهمانان در خصوص ایام اربعین پخش شده است. پخش مجازی این برنامه نه‌ تنها امکان مشارکت گسترده‌تر مخاطبان در این رویداد معنوی را فراهم کرد، بلکه به‌عنوان یک پل ارتباطی میان زائرین و علاقه‌مندان به مراسم اربعین، نقشی مؤثر در انتقال حال و هوای معنوی کربلا به عموم مردم ایفا کرد.

ملاموسی‌زاده عنوان کرد: همچنین در ایام اربعین حسینی، برنامه‌ای ویژه با عنوان «کربلا قبله المقاومه» به‌صورت اختصاصی از تلوبیون برای مخاطبان عرب‌زبان پخش شد. این برنامه که به زبان عربی تولید و ارائه شد، باهدف جذب و همراهی مخاطبان عرب‌زبان در منطقه و جهان، به بررسی و نمایش ابعاد مختلف حماسه کربلا و مقاومت اسلامی پرداخت «کربلا قبله المقاومه» با تمرکز بر ارزش‌ها و پیام‌های نهضت حسینی، به‌عنوان یک نماد مقاومت در برابر ظلم و استبداد، سعی داشت تا پیام اربعین را به شیوه‌ای مؤثر و تأثیرگذار به مخاطبان عرب‌زبان منتقل کند.

اربعین فضای مجازی////////

وی گفت: همچنین در ایام اربعین حسینی، برنامه ویژه‌ای با عنوان «آخرین عمود» به‌صورت اختصاصی از شبکه حبیب پخش شد. این برنامه با حضور بازیگران و مجریان محبوب، همچون سید جواد هاشمی، توجه ویژه‌ای به موضوعات معنوی و فرهنگی مرتبط با اربعین داشت. دیگر عنوان، پخش برنامه «مضیف» بود که در قالب گفتگو پیرامون ارزش‌های نهفته در این رویداد جهانی تقدیم کاربران فضای مجازی شده است. برای عاشقان حسینی، در قالب پخش زنده ویژه برنامه «کربلای معلی» از صبح ساعت ۱۰ الی ۱۹ نسبت به پخش تصاویر مستقیم حرمین مطهر کربلا اقدام نموده است.

ملاموسی‌زاده به پخش برنامه‌های متعدد تأمینی در این ایام نیز اشاره کرده و افزود: «روایت راوی» که ویژه‌برنامه‌ای است باحال و هوای راهپیمایی اربعین حسینی و به طور ویژه به مردم فلسطین، کودکان مظلوم و شهدای غزه طی حرکت‌های نمادین در راهپیمایی توجه دارد. «مستند عزادار حقیقی» که به تجمع بی‌نظیر اربعین و جوشش موج خروشان جمعیت پرداخته است مستند کوتاه «حاشیه فرات»، در خصوص تجربه‌های حاصل شده در راهپیمایی اربعین و مستند «ساقی‌نامه»، درباره سفر عشق و ارادت قلبی به این زیارت موردتوجه کاربران فضای مجازی واقع شده است. همچنین پوشش ویژه مراسم جاماندگان اربعین نیز از دیگر محور‌هایی بوده که مخاطبان فضای مجازی دنبال نموده‌اند.

تولیدات ویژه اربعین در فضای مجازی

قائم‌مقام معاونت فضای مجزی رسانه ملی همچنین به تولیدات ویژه در این حوزه نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس رصد، پایش و نگاشت‌های اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی، خط تولیدات اقتضایی این مجموعه در محور‌های موردنیاز شناسایی و همکاران این معاونت در قالب چند تیم تولیدیِ چابک برای تولید محتوا در ایام اربعین به کربلای معلی اعزام شدند تا ضمن پوشش وقایع و رویداد‌های مسیر؛ در محور‌های مهم مذکور نظیر حضور بانوان، مادران و کودکان، نوجوانان و جوانان، نماد‌های مقاومت، پیوند عمیق بین مردم عراق و ایران به تولید بپردازند. وی افزود: بر اساس تمهیدات پیش‌بینی شده، به طور متناوب کلیه محتوا‌های تهیه شده توسط تیم‌های تولیدی اعزامی از معاونت فضای مجازی، با قالب‌های گرافیکی یکپارچه و متمایزی، در شبکه‌های اجتماعی و همچنین شبکه‌های تلوبیونی نظیر «شبکه حبیب» پخش شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته