دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سخنگوی کمیته ملی المپیک:

فدراسیون فوتبال باید پاسخگوی شرایط تیم امید باشد/ پاداش کیانی معادل طلا حساب می شود+ فیلم

کد خبر : 929708
06 شهريور 1403 - 11:15
سخنگوی کمیته ملی المپیک گفت: هیچ فدراسیون دو مدیریتی در ایران نداریم و فدراسیون فوتبال هم باید خودش پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک در پایان نشست هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه از نتایج مطلع هستیم و و نتیجه کاروان در پاریس دومین نتیجه خوب بعد از المپیک ۲۰۱۲ لندن است که پیام مقام معظم رهبری و تقدیر و تشکر از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و ورزشکاران را در پی داشت.

هاشمی افزود: در این دوره ۱۲ مدال کسب شد که می‌توانست دو تا سه نقره به طلا تبدیل شود و تاریخ سازی رخ دهد. در پاریس اولین‌های زیادی داشتیم و تکواندو به عنوان بهترین رشته و در کنار آن کشتی بهترین مدال‌ها را به دست آوردند. کشتی ۸ مدال کسب کرد و در تکواندو سابقه نداشته هر ۴ نفر مدال بگیرند. در المپیک پاریس جایگاه بیست و یک توسط کاروان ایران کسب شد و این نتیجه می‌توانست بهتر هم باشد.

وی ادامه داد: در المپیک لندن سه تا چهار مدال بعد از حدود هفت سال عوض شد، اما در پاریس همه مدال‌ها را همانجا گرفتیم. امید به ورزش ایران داد که به جز کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری می‌توانیم به مدال برسیم، مانند شمشیربازی، تیراندازی، سنگنوردی و ژیمناستیک. دو رشته برای اولین بار به فینال رسیدند و هیئت اجرایی پاداش در نظر گرفتند. برای مهدی الفتی و رضا علیپور پاداش و تجهیزات در نظر گرفتیم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک در مورد ناهید کیانی گفت: مدال نقره او برابر طلا در نظر گرفته شد و دولت هم این جایگاه را در نظر گرفت و کمیته ملی المپیک هم این را در نظر گرفت و معادل طلا پاداش می‌گیرد. از حسین رضازاده هم تجلیل شد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد کمیته برای ورزشکارانی که به شاخص‌ها برسند از ۲۵ میلیون تا ۱۲۵ میلیون بوده است تا بتوانیم در بازی‌های آسیایی ناگویا جایگاه خود را برگردانیم. کمیته برگزاری بازی‌های آسیایی ناگویا و المپیک لس آنجلس را راه اندازی کردیم. در تلاشیم در قالب استعدادیابی از سطح استان‌ها ورزشکاران را شناسایی کنیم تا در بازی‌های آسیایی و المپیک بعدی جایگاه بهتری بگیریم.

هاشمی در ادامه افزود: میرزازاده در کشتی در حوزه جوانمردی در قالب منشور المپیک کار بزرگی کرده و قرار شد مورد تشویق قرار بگیرد.

دبیرکل کمیته ملی المپیک در خصوص عملکرد فدراسیون‌ها در المپیک گفت: عملکرد رشته‌ها را به خیلی خوب، خوب، رضایت بخش و دور از انتظار دسته بندی کردیم. رشته‌هایی که خیلی خوب بودند تکواندو و کشتی است. ژیمناستیک، صخره نوردی و شنا و تیمی شمشیربازی خوب هستند و قایقرانی، تیروکمان، سابر انفرادی، دوچرخه سواری و تنیس روی نیز عملکرد رضایت بخشی داشتند. 

هاشمی در مورد عملکرد رشته‌ها در المپیک پاریس گفت: وضعیت قایقرانی نسبت به قبل تغییر کرده است و پیشرفت جایگاه داشتند. مبینا فلاح در تیراندازی با کمان از جایگاه چهل و نهم به بیست و هشتم رسید. درست است مدال نگرفتند، اما پیروزی داشتند. شاید به دوچرخه سواری حمله کنند و انتقاد کنید ایرادی ندارد، اما ۱۲ سال گذشته به خط پایان نرسیده بود و این دوره اتفاق افتاد و من خودم مسیر را با ماشین ۴ ساعت و نیم رفتیم.

وی افزود: در ژیمناستیک، تیراندازی و شمشیربازی امید به مدال داریم. دوومیدانی و شنا متوسط بودند و می‌توانستند بهتر کار کنند. شرایط مدیریتی آنها را اطلاع داشتید و شرایط سرپرستی بودند. اگر دنبال نتیجه هستیم از وزارت و زش انتظار داریم انتخابات سر تاریخ برگزار شود. تیراندازی و وزنه‌برداری دور از انتظار بودند و نشان می‌دهد اگر خوب کار نکنند در رده‌های پایین‌تر قرار می‌گیرند.

هاشمی از انتخاب سرپرست بازی‌های زمستانی خبر داد و گفت: آقای پاکدل سرپرست انتخاب شد و همراه با رئیس فدراسیون اسکی و تیمشان کار‌ها را دنبال کنند. کاروان ایران ۱۰ تا ۱۵ نفره هستند.

وی از تجلیل از دو رئیس فدراسیون خبر داد و تاکید کرد: از آقای ساعی و دبیر هم تجلیل می‌شوند و اختیار به رئیس کمیته ملی المپیک داده شد تا تجلیل از آنها به عنوان دو فدراسیون برتر انجام شود.

دبیرکل کمیته ملی المپیک تصریح کرد: بعد از المپیک و از روز گذشته پرداخت برای فدراسیون‌ها نهایی و آغاز شده است. در چارچوب یک برنامه پیش می‌رویم. مسابقات جوانان و کشور‌های اسلامی را نیز تا قبل از بازی‌های آسیایی ناگویا در برنامه داریم. به دلیل مشکلات بودجه‌ای که تایلند اعلام کرد مسابقات داخل سالن لغو شد.

وی در خصوص وضعیت تیم امید و اینکه فدراسیون فوتبال مدعی است که مدیریت این تیم دوتایی شده است، افزود: بعد از بازی‌های هانگژو هم رسانه‌ای و هم نهایی کردیم و رسماً گفتیم هیچ فدراسیونی دو مدیریتی نیست و ورزشکاران از طریق فدراسیون وارد المپیک می‌شوند. پاداش ۱۲ عزیزی که در المپیک مدال گرفتند را به میزان ۸۸ میلیارد تومان به صورت آنلاین از پاریس واریز کردیم. ما نمی‌توانیم توپ را در زمین هم بیندازیم.

هاشمی تاکید کرد: در مورد فوتبال و همه رشته‌های تویی اعلام می‌کنم که همه پاسخگویی بر عهده خودشان است. فدراسیون فوتبال باید تیم امید را مدیریت کند. اگر نیاز به مشورت داشتند در خدمت آنها هستیم اگر مشورت نکردند اشکالی ندارد برای کسب سهمیه داریم به نیم قرن نزدیک می‌شویم حق فوتبال ما کسب مدال است.

دبیرکل کمیته ملی المپیک در ادامه صحبت‌های خود یادآور شد: در جریان بازی‌های المپیک ۱۶ تا ۱۸ جلسه رسمی با روسای فدراسیون‌ها و کمیته‌های ملی المپیک آسیای میانه، عربستان، فرانسه، توماس باخ و ... داشتیم. باخ در چند مورد از ایران تجلیل کرد؛ او گفت که موضوع حضور بانوان پررنگ شده و ۲۸ درصد جمعیت ما بانوان بود. او همچنین از تکواندو و کشتی تجلیل کرد.

وی افزود: در خصوص تعلیق ایران و اختیارات به باخ باید بگویم که این موضوع حذف شده و روابط ایران با IOC خیلی خوب شده و قرار شد در خصوص حمایت از ما خبر‌های خوبی اعلام شود. حواشی زیادی قبل از المپیک پاریس داشتیم از جمله سیاسی، امنیتی و اجتماعی، اما هیچ حاشیه‌ای در ورزش که تصور می‌شد، نداشتیم. امید داریم در بازی‌های آسیایی و المپیک آینده نمود بهتری با افزایش بودجه داشته باشیم. بعد از المپیک پرداختی را به فدراسیون‌ها نهایی کردیم که در حال پرداخت است.

هاشمی در خصوص سفر دو نفر از اعضای هیئت اجرایی به یک کشور اروپایی در حاشیه المپیک پاریس گفت: اعضای هیئت اجرایی کمترین زمان ممکن در المپیک بودند. اعضای هیئت اجرایی به عنوان سیاست‌گذار و مدیر و تصمیم ساز که باید اسناد را تایید کنند آیا نباید در چهار سال یک سفر بروند؟. اگر یک عزیزی با هزینه شخصی خود که حتی هزینه پاریس را داده و پول تو جیبی هم نگرفته ۲۴ ساعت برای کار شخصی برود باید بگویم نه؟ اینها چیزی نیست که دستاورد و نتیجه کاروان را زیر سوال ببرد. آنها در زمان محدود و با اجازه رفتند آن هم با هزینه شخصی. در برخی دوره‌ها اعضای هیئت اجرایی ۲۰ روز در المپیک حضور داشتند، اما حضور آنها در این دوره بسیار کمتر و گردشی بوده است.

وی افزود: از دولت قبل و وزارت خارجه تقدیر می‌کنیم و همیشه کنار ما بودند. وزارت ورزش و مهندس هاشمی، دوستان حوزه امنیت، مجلس و برنامه بودجه حمایت کردند و همه دست به دست دادند تا این نتیجه حاصل شد.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که انتخابات کمیته ملی المپیک قرار است تغییر کند تا با وزارت ورزش هماهنگ برای رویداد ها‌ی آینده آماده شوند؟ تاکید کرد: هیچ صحبتی در این مورد نشده است و شاید جزو بحث‌های آینده باشد. تعامل خوبی بین آقای دنیا مالی و کمیته ملی المپیک خواهد بود. او مدیر توانمند و امتحان پس داده باشد و مدیر جامع است.

وی تصریح کرد:، چون بحث المپیک و بازی‌های آسیایی را باید دنبال کنیم، قبلا کیومرث هاشمی تمام اختیارات را به کمیته ملی المپیک داد و مسئولیت‌ها روی دوش ما بود. اعضا مصوب کردند ستاد عالی بازی‌ها را با دنیامالی تشکیل دهیم. با حضور همه اعضای اجرایی ستاد مشترکی داشته باشیم. نیاز‌های بودجه و تجهیزات را تامین کنیم.

هاشمی در مورد غیبت در مراسم تجلیل از مدال آوران کشتی و شائبه اختلافش با علیرضا دبیر گفت: دبیر بهترین عملکرد داشت. در دهکده نبود، اما ما سه بار به هتل آنها رفتیم. هر زمان وزن کشی داشتید بچه‌ها به دهکده می‌آمدند و با پزشکان ما جلسه داشتند. اتاق‌های کشتی را در دهکده تا روز آخر خالی نگه داشتیم و قدردان زحمات او و آقای ساعی هستیم. آنها درخواست پاداش نکردند، اما برای آنها پاداش ویژه در نظر گرفتیم. می‌دانم پاداش را به ورزشکاران می‌دهند. تداخل جلسه بود به همین دلیل من در مراسم حضور نداشتم و توفیق نداشتم آقای دبیر و آقای دنیامالی را ببینم. با دبیر اختلاف سلیقه نداشتیم کنار هم بودیم و حتی خیلی از بحران‌ها و مشکلات را مشترکا حل کردیم که صدای آن حتی به رسانه‌ها هم نرسید. همدلی و وحدت بوده است.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته