دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فرزام: از کمیته می خواهم دیگر ورزشکاران ما را مدل رونمایی از لباس نکند

سهرابیان: از ورزشکاران خواستیم به فضای مجازی ورود نکنند/ هیچ مشکلی بین من و دنیامالی نیست+ فیلم

کد خبر : 929661
06 شهريور 1403 - 13:23
رئیس فدراسیون قایقرانی گفت: از ورزشکارانمان خواسته بودیم به فضای مجازی ورود نکنند اما متاسفانه اینکار را انجام دادند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، صبح امروز نشست خبری علیرضا سهرابیان رئیس فدراسیون قایقرانی در خصوص عملکرد رشته قایقرانی در المپیک پاریس با حضور در سالن کنفرانس کمیته ملی المپیک برگزار شد.

وی در نشست خبری در خصوص حواشی قایقرانان در المپیک پاریس عنوان کرد: حرف صحیح توجیه کردن ندارد. در چند روز آینده کارگروهی تشکیل می‌شود تا در این خصوص صحبت شود. گفته بودیم ورزشکاران از فضای مجازی خارج شوند ولی خانم‌ها وارد فضای مجازی شدند. این موضوع قبل از مسابقه بود برای اینکه ذهن ورزشکار درگیر نشود سعی کردیم آن را کنترل کنیم و در لحظه این تصمیم گرفته شد و سعی کردیم آنها را از این فضا خارج کنیم. لباس کاروان حاشیه زیادی به وجود آورد و به ورزشکاری که در فضای مجازی بود، توهین شد و باعث آزرده شدن او شد. 

سهرابیان در پاسخ به این پرسش که خاطرات نه چندان خوبی با دنیامالی وزیر ورزش و جوانان در قایقرانی داشته است، تصریح کرد: آقای دنیامالی از دوستان قدیمی من است و همشهری و هم زبان من است. نمی‌دانم خاطرات بد از کجا نشات می‌گیرد. هیچ مشکلی بین من و آقای دنیا مالی نیست. برادر من بوده و است. تازه چنین موضعی را شنیدم.

وی در مورد اینکه ورزشکاران آب‌های آرام در المپیک پیشرفتی از نظر جایگاه نداشتند و کسی بعدا به یاد نمی‌آورد ورزشکار ما چند صدم ثانیه پیشرفت کرده بلکه رتبه مهم است، تصریح کرد: از یکسال پیش دنبال افزایش تعداد سهمیه‌ها بودیم و قایقرانی برای اولین بار ۵ سهمیه و ۳ رشته همزمان راهی المپیک شد. برای رشته‌ای که تا الان مدال نداشته افزایش سهمیه حُسن است. من اصلا در مورد مدال صحبت نکردم، اما گفتم رشد را با زمان نگاه می‌کنند و اینکه نسبت به رقیبان اروپایی و آسیایی پیشرفت داشتیم.عکس گوشی علی آقا میرزایی ورزشکار چینی بود. آرزوی علی آقا میرزایی این بود رقیب چینی را بگیرد و این اتفاق در المپیک رخ داد و توانست او را شکست دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا ورزشکار باید تبلیغ لباس را کند و اسپانسر این کار را انجام نداد گفت: در این مورد بخش فرهنگی کمیته ملی المپیک باید صحبت کند. قرار بر این شد کارگروهی پیگیر این کار شود. انتظارات از اسپانسر لباس‌ها متفاوت‌تر بود و چیز متفاوت به دست عزیزان رسید. اینکه من قبل از مسابقه بخواهم با ورزشکار برخورد کنم، چالش بدتری می‌شد و حتی خود شما رسانه‌ها انتقاد می‌کردید بعد از مسابقه ورود می‌کردم.

سهرابیان در مورد مصاحبه‌هایی که خودش هم حاشیه‌ساز شد مانند در رفتن پاروی چینی‌ها و فراتر از انتظار بودن عملکرد دختران روئینگ گفت: متاسفانه بخشی از مهمی از صحبت من کات شده است. صحبتی که از طرف من نوشته با فیلم متفاوت است. من گفتم فراتر از انتظار ظاهر شدند، چون پیست استاندارد نداریم و علاقه‌مندان محیط زیست در بوشهر اجازه ندادند این پیست ساخته شود و هیچ‌کسی حریف این فعالان محیط زیست نشد. دختران و پسران را پشت سد‌ها فرستادیم و شاید کمتر کسی ماه به ماه به آنجا سر می‌زند. آنها در پیست غیر استاندارد آزادی تمرین می‌کنند. با این شرایط به نظرم فراتر از شرایطی که داشتند ظاهر شدند. در مصاحبه بخش اول این صحبت‌ها قطع شد و باعث حاشیه شد. اگر موضوع لباس‌ها نبود ما هم مانند رشته‌های دیگر مانند شنا و دوومیدانی کمتر مورد نقد سازنده قرار می‌گرفتیم.

وی درباره اینکه از المپیک چه دستاوردی در المپیک داشتید تا برای برای بازی‌های آسیایی ناگویا استفاده کنید، گفت: حضور در المپیک ناچیز نبود. هر ۵ ورزشکار ما ۵ پاروی استاندارد برایشان خریداری شد. قایق‌هایی که می‌خواستند از ماه‌ها قبل تهیه کردیم که این بر خلاف المپیک توکیو بود. به درخواست فرزام با معتبرترین مربی که مشاور فدراسیون جهانی است صحبت کردیم و سرمربی تیم ملی یونان از ایتالیا که ۳ فینالیست در المپیک پاریس داشت مشاوره مستقیم بدهد. او گفت که ایران را توانمند می‌بیند و می‌خواهد کمک کند.

رئیس فدراسیون قایقرانی گفت: با فدراسیون مجارستان که قطب قایقرانی است صحبت کردیم تا یک مربی به ما معرفی کنند. با ایتالیا هم صحبت کردیم تا اردو‌های مقطعی قبل از مسابقات بزرگ به صورت مشترک داشته باشیم. این برنامه را قبل از المپیک هم داشتیم اگرچه هزینه برعهده خودمان بود. با شرکت‌های مختلف برای تجهیزات صحبت کردیم.

سهرابیان درباره بازگشت بهمن نصیری، گفت: با بهمن نصیری جلساتی داشتیم و امیدوارم در سنگین‌وزن او را ببینیم. اگر این ماده در بازی‌های آسیایی اضافه شود ما محمودپور را هم داریم. در بخش بانوان هم نازنین ملایی را داریم که می‌تواند خود را نشان دهد.

وی درخصوص کاندیدا شدن نازنین ملایی در کمیسیون ورزشکاران در فدراسیون جهانی روئینگ گفت: اقدامات لازم انجام شد. نازنین ملایی برای این پست کاندیدا شد و ما هم پذیرفتیم. در روئینگ و آب‌های آرام تلاش کردیم از نمایندگان کشورمان استفاده کنیم. ملایی هنوز دختر من است و هفته‌ای یکبار با او در تماس بودم. خود را آماده می‌کند تا در ناگویا در روئینگ عرض اندام کند. هر کاری بتوانیم برای ورزشکاران در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی انجام می‌دهیم و پشت همه خانواده قایقرانی به صورت نظام‌مند هستیم.

سهرابیان در خصوص پیش‌بینی و برنامه‌های فدراسیون برای بازی‌های آسیایی و المپیک بعدی افزود: هیچ مربی و ورزشکاری دوست ندارد توریست باشد و یا بدون مدال بازگردد. در رقابت‌های قاره‌ای نفرات با درخواست مربی اعزام می‌شوند و نفراتی را می‌بریم که یک نفر بدون مدال نباشد. پیش‌بینی برای اینکه چه کسی مدال می‌گیرد سخت است. برای مثال برای بازی‌های آسیایی پیش‌بینی مدال دو رقمی داشتم، اما ۷ نفر چهارم شدند که با صدم ثانیه‌ها به مدال نرسیدند. چیزی که روی کاغذ می‌نویسیم در عمل متفاوت است بقیه هم در حال تمرین و کار کردن هستند.

رئیس فدراسیون قایقرانی در مورد خداحافظی نازنین ملایی و اینکه گفته می‌شود سن بالایی برای حضور در بازی‌های آسیایی و المپیک بعدی خواهد داشت، گفت: او به هیچ وجه خداحافظی نکرد. سن نازنین ملایی سن شکوفایی در قایقرانی روئینگ محسوب می‌شود. هیچ‌کسی از فدراسیون نگفته نازنین ملایی سن بالایی دارد.

وی افزود: منتظر مدال بهمن نصیری باشید. نازنین ملایی هم حرف خودش هم این بوده بعد از بازگشت از سفر یک هفته‌ای تمرینات خود را شروع می‌کند. وقتی می‌گوید با قدرت برای المپیک لس آنجلس آماده کند نشان‌دهنده شناخت او قدرت و توانایی‌اش است و منتظر نازنین ملایی جدید باشد.

سهرابیان در پاسخ به این پرسش که ملایی قرار است با چه کسی تمرین کند و به نظر می‌رسد این مسئله ایجاد چالش خواهد کرد؟ گفت: انشاالله با کمک شما رسانه‌ها به چالش تبدیل نمی‌شود.

رئیس فدراسیون قایقرانی در مورد تغییر کادرفنی تیم ملی گفت: هیچ وقت در این مورد صحبت نکردم، اما من هم مانند همه فدراسیون‌ها همه نتایج المپیک را واکاوی می‌کنم و حضور مربیان و دستیاران بررسی می‌شود. مطمئنا ضعف‌هایی است و تلاش می‌کنیم ضعف‌ها را پوشش دهیم و نقاط قوت را بهبود ببخشیم.

وی در مورد تغییر زمان اعزام پاراکانو به پارالمپیک پاریس گفت: سعید حسین‌پور دچار عفونت شد. فدراسیون پزشکی و ورزشی دنبال درمان او بود‌ند و برای این ورزشکار درخواست کردم تیم قایقرانی دیرتر برود. قولی در مورد پاراکانو نمی‌دهم، اما کم فروشی نمی‌کنند.

سهرابیان در مورد حضور در پارالمپیک پاریس با وجود انتقادات‌ها گفت: تصمیم به رفتن ندارم، اما آقای کارگری هنوز نپذیرفته که من نروم. البته بچه‌های من نیاز دارند یک نفر بالای سرشان باشد. نامه‌ها موجود است که درخواست کرده بودم با توجه به تعدد روز‌ها من از حضور در پارالمپیک مناف کنند، اما گفتند نوع دیدگاه هیئت اجرایی پارالمپیک این است رئیس فدراسیون‌ها بروند و عدم حضور من و آقای ساعی را نپذیرفتند.

 فرزام: در پاریس اگر نتایج مورد قبول نبوده عذرخواهی می‌کنم

به گزارش آنا، افشین فرزام، سرمربی تیم روئینگ کشورمان در نشست خبری گفت: همیشه ممنون هستیم که از جانب رسانه در پیروزی‌ها حمایت شدیم و اگر جایی نتیجه‌ای باب میل مردم نگرفتیم بابت نقد‌ها تشکر می‌کنم و اگر نتایج مورد قبول نبوده عذرخواهی می‌کنم.

وی در ادامه افزود: عیار هر رشته در کشور ما در سه رویداد بازی‌های آسیایی، کسب سهمیه و المپیک سنجیده می‌شود. مسابقات ما بیشتر در آسیا است و کمتر در رقابت جهانی هستیم و باید با چین و ژاپن قیاس شویم. می‌بینید که این دو کشور در رده بندی المپیک در کجا قرار دارد. اگر به چهار سال قبل برگردیم در روئینگ دو نفره فاصله ۷ ثانیه و در بازی‌های آسیایی صدم ثانیه با ژاپن فاصله داشتیم. بعد از آن سه چهار ماه فرصت داشتیم و با تغییر ارنج خود فاصله خود را به ۲ ثانیه رساندیم و در المپیک با ۴-۵ ثانیه و یک بار سی صدم ثانیه به ژاپن رسیدیم و به کشور‌های توسعه یافته نزدیک شدیم.

سرمربی تیم روئینگ تاکید کرد: در بازی‌های آسیایی با چین بالای ۱۱ ثانیه و در فینال c المپیک ۷ ثانیه فاصله داشتیم. چین چندین مدال در توکیو گرفت ولی این دوره با وجود فینالیست‌های زیاد به مدال نرسید. یونان طلای توکیو را داشت ولی ششم شد. حتی دارنده نقره توکیو به فینال b رفت. انتظار داشتیم، چون در قایق دو نقره ژاپن همیشه در فینال بود با نزدیک شدن به آن به فینال b برسیم. ما به ژاپن نزدیک شدیم ولی هر دو به فینال B نرسیدیم.

وی در مورد وضعیت روئینگ یک نفره گفت: برای انتخابی المپیک توکیو در یک نفره ورزشکار با تجربه که هشت سال با او کار کرده بودم (نازنین ملایی) بالای هفت ثانیه با ورزشکار ژاپنی فاصله داشت و نقره گرفت. در این دوره ورزشکار جوان که یک سال با او تمرین کردم، بالای ۲۵ ثانیه افزایش رکورد داشت و فاصله رکوردی او با ورزشکار ژاپنی یک ثانیه شد. حواشی دامن گیر ما و ورزشکاران شد و البته ما هم راضی نیستیم. ورزشکار جوان ما فاطمه مجلل یک بار در انتخابی المپیک در یک نفره پارو زد و در المپیک با ورزشکاران با تجربه رقابت کرد. در مسابقات آخر، کار از دستش در رفت. طبق قوانین در المپیک من نتوانستم او را کوچ‌کنم در حالی که در انتخابی المپیک او را کوچ کردم و رکورد خوبی هم ثبت کرد. انتظار داشتیم مجلل در المپیک رکورد خوبی داشته باشد، اما رخ نداد باید بیشتر تلاش کنیم تا نتایج مطابق انتظارات جامعه باشد.

فرزام در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه لباس کاروان همواره حاشیه داشته است آیا در جریان این موضوع بودید که مهسا جاور مدل لباس کاروان ایران است، گفت: از دوستان کمیته می‌خواهم از این به بعد از بانوان ورزشکار به عنوان مدل لباس کاروان استفاده نکنند. من در جریان این اتفاق نبودم. اینکه وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، استان‌ها و سایر بخش‌ها مستقیم با ورزشکار ارتباط می‌گیرند، امیدوارم مدیریت شده باشد. چوب این اقدامات را ورزشکار می‌خورد آنها جوان هستند و می‌خواهند دیده شوند و دود آن در چشم ورزشکار می‌رود. من سختگیر هستم حتی برای مصاحبه قبل از مسابقات جدی، سختگیرانه برخورد می‌کنم. دلیل آن حفظ تمرکز ورزشکار برای مسابقه است. ورزشکار بعد از مسابقه می‌تواند در فضای مجازی باشد و مصاحبه کند ما هم از این اتفاق خوشحال نیستیم و انتقاد داریم. اینکه گوشی ورزشکار گرفته شود هم به لحاظ شخصیتی و روانی روی ورزشکار تاثیر منفی دارد تذکرات لازم داده می‌شود ولی این یک اتفاق انتحاری در یک فضای احساسی بود.

 

ارسال نظر
هلدینگ شایسته