دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1403 - 00:05
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

نقش موثر میان ‌وعده‌ در سلامت غذایی کودکان

نقش موثر میان ‌وعده‌ در سلامت غذایی کودکان
متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: میان ‌وعده غذای مختصری است که بین دو وعده غذای اصلی به کودک داده می ‌شود و والدین می‌توانند با دریافت کالری و مواد مغذی مشکلات سوء تغذیه و لاغری کودک خود را از بین ببرند.
کد خبر : 929569

فاطمه ایزدی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: کودکان علاوه برا اینکه برای زندگی روزمره به غذا نیاز دارند، به مقادیر مناسبی از مواد مغذی نیز برای رشد بدن و رشد مغزشان نیاز دارند، به ویژه برای  کودکانی که ورزش می کنند.

وی افزود: میان ‌وعده، غذای مختصری است که بین دو وعده غذای اصلی به کودک داده می ‌شود و می تواند به کنترل گرسنگی آنها و جلوگیری از پرخوری در وعده بعد کمک کند، همچنین در کودکانی که مشکل سوء تغذیه دارند و لاغری هستند، امکان دریافت کالری و مواد مغذی بیشتر از طریق میان وعده فراهم می‌شود.

ایزدی با اشاره به اینکه کودکان با توجه به داشتن معده کوچک نیاز به انرژی زیادی دارند، تاکید کرد: به یاد داشته باشید که میان ‌وعده، تنها سهم کوچکی در تأمین نیازهای غذایی کودک دارد و هیچ‌ گاه نمی ‌تواند جایگزین وعده غذایی اصلی شود؛ بنابراین کودکان باید هر روز حداقل سه وعده اصلی صبحانه، ناهار، شام و دو تا سه میان ‌وعده نیز مصرف کنند.

انتخاب یک میان‌ وعده مناسب برای کودکان

متخصص تغذیه تشریح کرد: میان ‌وعده‌ ها را از همه گروه های اصلی غذایی مانند لبنیات، نان و غلات، گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ و مغز دانه ‌ها، میوه ‌ها و سبزی‌ ها انتخاب کنید تا تنوع و تعادل در رژیم غذایی او ایجاد شود. میان وعده کودکان باید سرشار از پروتئین و چربی های سالم باشد.

وی افزود: سعی کنید وعده‌ها و میان وعده های کودک را در ساعت مشخص تنظیم کنید. حداقل ۱۵ دقیقه زمان برای خوردن یک میان ‌وعده غذایی در نظر بگیرید. اگر فاصله مصرف میان ‌وعده تا وعده غذایی اصلی کم باشد، کودک احساس سیری می ‌کند و از مصرف غذاهای اصلی خودداری می کند.

ایزدی گفت: میان ‌وعده می ‌تواند عادت ‌های غذایی درست یا نادرست را در کودک ایجاد کند و با توجه به این که کم‌ خونی ناشی از فقر آهن، یکی از مشکلات تغذیه ‌ای کودکان است و یکی از دلایل اصلی آن استفاده از برنامه غذایی نامناسب است، انتخاب میان ‌وعده مناسب مانند انواع خشکبار مثل برگه ‌های هلو، آلو، توت خشک، کشمش، نخودچی، خرما و و مغزهایی نظیر پسته و بادام و همراه با میوه‌‌ها بخشی از ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز کودک از جمله آهن را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: اگر کودک در بین وعده غذای اصلی و میان ‌وعده احساس تشنگی کرد، به او آب بدهید نه آب ‌میوه؛ زیرا کودکان در صورت مصرف آب ‌میوه‌‌ها احساس سیری کرده و دیگر غذای اصلی‌ خود را نمی خورد.

نقش موثر میان ‌وعده‌ در سلامت غذایی کودکان

ایزدی با تاکید به اینکه تنقلات شور را باید برای کودکان محدود کرد، گفت: تنقلات شور علاوه بر کاهش اشتها، ذائقه کودک را به طعم شوری عادت می ‌دهد و احتمال ایجاد عارضه ‌های جسمی در سن بزرگسالی مثل بیماری ‌های قلبی عروقی و فشار خون بالا را افزایش می‌دهد.

وی همچنین گفت: هر چند خوردن خیلی کم مواد غذایی شیرین مانند شیرینی، شکلات در کودکان مجاز است، ولی مصرف روزانه و بی‌ رویه این مواد خوراکی بدون ارزش غذایی توصیه نمی ‌شود، زیرا ذائقه کودک را به خوردن مواد شیرین عادت می ‌دهد و باعث اضافه‌ وزن و چاقی و پوسیدگی دندان می ‌شود.

متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مصرف غذاهای چرب و سرخ‌ شده باعث اضافه وزن و چاقی در سن کودکی می‌شود، گفت: شیر پاستوریزه یا شیر سالم و جوشانده‌ شده، نان و پنیر کم ‌نمک و خرما که ترجیحاً بدون پوست برای نچسبیدن به حلق کودک و پیشگیری از خطر خفگی باشد، انواع ساندویچ ‌های خانگی مثل ساندویچ مرغ، تخم‌مرغ، پنیر با گردو یا ساندویچ خیار و گوجه از جمله میان وعده‌های مناسب است.

ایزدی گفت: بیسکویت ساده و کیک ‌های خانگی بدون کرم و خامه، انواع خشکبار مانند مغزهای بادام، گردو و پسته خام و بدون نمک یا کشمش، نخودچی، برگه ‌ها و توت خشک و ذرت بوداده خانگی کم‌ نمک از دیگر میان وعده‌های کودکان است.

وی نوشیدنی‌هایی همچون انواع آب ‌میوه‌‌های طبیعی، بستنی‌هایی مثل بستنی وانیلی ساده و پاستوریزه، دوغ بدون نمک و بدون گاز هستند و انواع میوه‌های تازه، سالاد شامل انواع سبزی‌ها به همراه یک یا دو قاشق ماست میان وعده مناسب برای کودکان است.

میان ‌وعده‌های ممنوعه سنین کودکی

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی  با اشاره به اینکه خوردن بعضی از خوراکی‌ها و میان وعده‌ها برای سلامت کودکان مضر است، گفت: یخمک و نوشمک، لواشک، آلوچه و تمبر هندی، آب‌ نبات‌ها و شکلات‌‌ها، ساندویچ‌های سوسیس و کالباس، پیتزا،آب‌ میوه‌ های صنعتی، نوشابه ‌های گازدار، سیب ‌زمینی سرخ ‌شده و آماده یا افراط در خوردن سیب ‌زمینی سرخ‌ کرده حتی خانگی، فلافل و سمبوسه آماده از این میان وعده‌ها است.

ایزدی در پایان گفت: همیشه به یاد داشته باشید که کودکان عادات غذایی خود را در درجه اول از والدین خود می آموزند، کمی زمان می برد تا به روال درست کردن این میان وعده ها عادت کنید، اما آن را به یک روتین تبدیل کنید تا فرزندانتان از مزایای آن بهره مند شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته