دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مصطفی راغب در گفت‌وگو با آنا؛

زیبایی‌های پیاده‌روی اربعین بی شمار است/ هر سال مسیر نجف تا کربلا کنار مردم قدم برمی‌دارم

زیبایی‌های پیاده‌روی اربعین بی شمار است  هر سال مسیر نجف تا کربلا کنار مردم قدم برمی‌دارم
مصطفی راغب خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی می‌گوید: پیاده‌روی اربعین قدم گذاشتن برای رسیدن به یکپارچگی و یگانگی در مسیر یک انسان شریف به نام «حسین (ع)» است.
کد خبر : 929286

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ زهره سعیدی: مصطفی راغب خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی که بیشتر به عنوان یک خواننده پاپ شناخته می‌شود، ریشه و باوری مذهبی و عمیق از زادگاهش یزد دارد. دهه اول محرم هر سال صدایش را نذر اباعبدالله (ع) دراین شهر می‌کند و به نوحه خوانی می‌پردازد. علاوه بر این او دو سال پیاپی است که کنسرت آیینی چهارپایه عشق را از سال گذشته در برج میلاد و امسال در تالار وحدت به صورت رایگان برای علاقه‌مندان برگزار می‌کند. گفت‌وگو با مصطفی راغب به مناسبت اربعین حسینی را بدین شرح می‌خوانیم:

پیاده‌روی اربعین قدم گذاشتن در مسیر برای رسیدن به «حسین (ع)» است

آقای راغب شما هر سال به پیاده‌روی اربعین می‌روید، امسال هم چنین تصمیمی دارید و چه باوری شما را ترغیب به حضور در این گرما و سختی راه می‌کند.

بله من امسال هم چون سال‌های قبل به پیاده روی اربعین می‌روم، هر کسی یک بار در مسیر پیاده روی اربعین به کربلا برود، هر سال تمایل دارد که این تجربه را تکرار کند چرا که این حضور در پیاده‌روی و بین مردم فارغ از حال و هوای دیگر ایام سال برای حضور در کربلا است.

چرا؟

علتش این است که آنقدر حال همه خوب است که همه از هم انرژی مثبت می‌گیرند. بیست و اندی میلیون نفر با پوشش‌های مختلف از کشور‌های متفاوت به معنای واقعی واحد و یکپارچه و یگانه می‌شوند و در این مسیر حرکت می‌کنند، همه به خاطر یک انسان شریف به نام امام حسین (ع) از سراسر دنیا جمع می‌شوند، مسیرشان یکی است و زیبایی‌اش هم همین است که نه گرما را احساس می‌کنند، نه اذیت می‌شوند و نه از چیزی گله می‌کنند و خسته می‌شوند.

همه زیبایی‌هایی که در این مسیر دیده می‌شود از موکب‌ها، مشارکت مردم عراق و ایرانی‌ها و دیگر کشور‌ها با هم برای تأمین غذا و پذیرایی از زائران از سوی هیچ ارگانی سازماندهی نمی‌شود، بلکه بیشتر مردمی است البته شاید ارگان‌هایی هم باشند، اما قلبا عراقی‌های نازنین که عمومشان کشاورز هم هستند، یک سال کار کرده و پول‌هایشان را جمع کردند تا در اربعین از زائران پذیرایی کنند.

در مسیر پیاده‌روی اربعین تا به حال اتفاق و رویداد خاص و ویژه‌ای برایتان رخ داده که خاطرتان مانده باشد؟

این مسیر که همه برای من اتفاقات جالب است، دوستان سال گذشته می‌گفتند که با گروه هنرمندان به سفر برویم، اما من اعتقادم این بود که مسیر کربلا در ایام اربعین اینطور لذت ندارد که هتل برویم، شام و ناهارمان سر ساعت آماده باشد و هیچ گرما و سرمایی را نچشیم. من دوست دارم به موکب‌های مردمی بروم، غذا نذری بگیرم و کنار مردم قدم بزنم. سال گذشته هوا هم خیلی گرم بود، به دوستانم پیشنهاد دادم که سر ظهر کوله‌ها را جمع کنیم و پیاده روی را شروع کنیم، آنها تصور کردند که من شوخی می‌کنم اما واقعا آن لحظه این کار را کردم. چون اعتقادم این است که این گرما در برابر گرمایی که اهل بیت (ع) تحمل کردند، خار‌هایی که به پایشان موقع پیاده روی رفت، چیزی نیست. ما که سختی نمی‌بینیم ، دردی نمی‌کشیم و خاری در پایمان نمی‌رود.

اخیرا کنسرت چهار پایه عشق را در تالار وحدت روی صحنه بردید، از تجربه دومین سال اجرا برایمان بگویید.

بله دوسالی هست که توفیق حاصل شده تا کنسرت چهارپایه عشق را به اجرا در بیاورم، مردم و هم میهنانمان هم از هر جایی و قشری با هر پوششی از آن استقبال کردند، از سال گذشته که استارت کار را زدیم، بازخورد‌های خیلی خوبی گرفتیم، سالن پُر بود حتی کسانی که شاید اعتقادی هم به خیلی چیز‌ها نداشتند، اما چون کار با همفکری، همدلی و همیاری آماده شد، اثر خود را بر همه گذاشت.

یکی از نکات مهمش هم این بود که از ساز‌های ایرانی و کلاسیک هم استفاده نکردیم، بلکه همین ساز‌های گیتار، گیتار بیس، ساز‌هایی که بیشتر مرسوم موسیقی پاپ هستند و مرثیه‌ها، نوحه‌ها و داستان‌ها را با آنها همخوان کرده و مخاطب یک ساعت و نیم در سالن نشست و به هیچ عنوان احساس خستگی نکرد، نتیجه کار هم سال گذشته گرفته شد و به لطف خدا امسال هم در تالار وحدت اتفاقات خوبی رقم خورد و ما راضی هستیم.

خیلی‌ها اعتقادشان براین است که چون کار رایگان است، حتما کیفیت لازم را ندارد و یا اینکه ارزش کمتری دارد، شما این دغدغه را نداشتید که چنین تصور یا قضاوتی از کارتان بشود؟

صرفا، چون کار، کارِ آیینی و روایت از واقعه عاشورا است ما تصمیم گرفتیم، رایگان باشد و بیشتر تصور کردیم کسانی که عاشق امام حسین (ع) هستند به دیدن کار می‌آیند و قشر ضعیف هم خیلی تشنه چنین اجرا‌های کنسرتی هستند، به هرحال مردمی که طرفدار کنسرت‌ها و موسیقی هستند در سراسر کشور با هر قیمتی هم که باشد سالانه به دیدن کنسرت خواننده‌های محبوبشان می‌آیند، اما آنهایی که کنسرت آیینی و عاشورایی دوست دارند و شاید قشری هم باشند که اتفاقا کنسرت برو نیستند، حتی تجربه اش را ندارند و یا حتی پولی هم برای رفتن به کنسرت ندارند، برایشان موقعیت خوبی است.

همچنین کنسرت ما برای آقا امام حسین (ع) است، همه ما این کار را دلی و با همدلی انجام دادیم و یک نوع فرهنگی برایمان بود و از همه بانیان کار، نوازندگان مختلف، تنظیم کننده‌ها، دوستان و رفقایمان هم تشکر می‌کنم که من را یاری کردند.

چطور شد از برج میلاد به تالار وحدت آمدید؟

فضای برج میلاد و تالار وحدت با هم تفاوت دارند. تالار وحدت یکی از سالن‌های بی نظیر ایران است که بزرگان و اساتید زیادی آنجا اجرا داشتند، از لحاظ پرستیژ و حرفه‌ای بودن، آگوستیک سالن جزو بهترین سالن‌های ایران است، اتمسفر خوبی دارد. برج میلاد هم به نوبه خود مزیت‌هایی دارد که امسال توفیق شد ما در تالار وحدت اجرا برویم.

چه قطعاتی امسال در کنسرت چهارپایه عشق اجرا کردید؟

علاوه بر قطعات گذشته ما دو قطعه جدید داشتیم که از کارهای خودم بود و در محرم منتشر شده بود،‌ چند قطعه نوستالژیک از نوحه‌ها هم اجرا کردیم، همچنین دو قطعه هم قطعات عربی و آذری بود.

درباره پویش بزم عشق هم برایمان بفرمایید که به کجا رسید.

خب خوشبختانه این دو سال سعادتی نصیبم شد که تعدادی زندانی آزاد کنم، خیلی‌ها به من گفتند که شما دوست ندارید ما همراهتان شویم، من هم گفتم این درب به روی هر کسی که دوست دارد باز است، بنابراین پویشی به نام «بزم عشق» راه انداختیم، فراخوان هم دادیم، استارت کار هم زده شد و به زودی آن را شروع می‌کنیم، چون واقعا ثواب دارد و دل خیلی‌ها را شاد می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته