دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1403 - 11:02

بزرگ‌ترین تولیدکننده اورانیوم جهان ظرفیت استخراج خود را کاهش می‌دهد

بزرگ‌ترین تولیدکننده اورانیوم جهان ظرفیت استخراج خود را کاهش می‌دهد
قزاقستان اعلام کرد که به دلیل برخی مشکلات، ظرفیت استخراج و تولید اورانیوم را برای سال ۲۰۲۵ فقط ۱۲ درصد افزایش می‌دهد که کمتر از حداقل ۳۰ هزار و ۵۰۰ تنی است که پیشتر برای تولید آن برنامه‌ریزی کرده بود.
کد خبر : 929235

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از بلومبرگ، قزاقستان به‌عنوان بزرگترین استخراج‌کننده اورانیوم خام دنیا، از برنامه خود برای کاهش تولید این ماده معدنی کمیاب برای سال میلادی آتی (۲۰۲۵) خبر داد و علت آن را تأخیر در اجرای پروژه‌ها و کمبود اسید سولفوریک عنوان کرد که برای استخراج این فلز رادیواکتیو ضروری است.

به‌این‌ترتیب، تولید اورانیوم قزاقستان که قرار بود طبق برنامه قبلی ۳۰ هزار و ۵۰۰ تا ۳۱ هزار و ۵۰۰ تُن باشد، مشمول کاهش شده و تولید آن برای سال آینده میلادی ۲۵ هزار تا ۲۶ هزار و ۵۰۰ تن خواهد بود.

با این اوصاف، تولید اورانیوم نسبت به سال ۲۰۲۴ که مقدار آن ۲۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن بود، فقط ۱۲ درصد رشد خواهد داشت.

طی چهار سال گذشته، بهای اورانیوم بیش از ۳ برابر افزایش به خود دیده است که ناشی از افزایش تقاضا برای استفاده از سوخت هسته‌ای است.

آمریکا، ژاپن و فرانسه ازجمله ۲۲ کشوری هستند که اواخر ۲۰۲۳، از تصمیم برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی هسته‌ای خود تا ۲۰۵۰ خبر دادند.

ذخایر اورانیوم «کازاتومپروم» (شرکت انرژی هسته‌ای قزاقستان) در نیمه نخست سال جاری با ۲۰ درصد کاهش به ۶ هزار و ۱۳۲ تن رسید. بااین‌حال، شرکت همچنان خوش‌بین است که با همین مقدار ذخیره از پس تعهدات سال ۲۰۲۵ برآید.

برنامه استخراج و تولید اورانیوم سال ۲۰۲۶ هنوز اعلام نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته