دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیر علوم دولت چهاردهم کیست؟

وزیر علوم دولت چهاردهم کیست؟
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز (چهارشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۳) حسین سیمایی صراف را به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب کردند که در ادامه به سوابق اجرایی، علمی و برنامه‌های او می‌پردازیم. 
کد خبر : 928975

خبرگزاری علم و فناوری آنا_ نادیا عابد؛ دانشگاه مبدأ تمام تحولات جامعه است و از دانشگاه خوب جامعه رشد می‌یابد، بر دانشگاه اسلامی است که فرهیختگانی مسلمان، متخصص و متعهد تربیت می‌شوند. ایران باید کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی_ انقلابی باشد و برای رسیدن به این چشم انداز، وزیر علوم به عنوان کسی که مدیریت مراکز علمی و تحقیقاتی کشور را بر عهده دارد، مهم‌ترین نقش را دارد. 

دانشگاه، پیشران و توسعه صنعت، اقتصاد، تجارت، خدمات و کشاورزی است و چشمان میلیون‌ها نفر به محصول آموزش و پژوهش محققان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است که با درک درست از مسائل واقعی جامعه برای زیستن بهتر مردم در ابعاد مختلف مادی و معنوی راهکار ارائه دهند. 

سوابق علمی وزیر علوم دولت چهاردهم

حال با روی کار آمدن دولت چهاردهم، حسین سیمایی صراف سکان وزارت علوم را در این دولت در دست خواهد داشت. سیمایی صراف (زاده مشهد_۱۳۴۷)، دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی حقوق دانشگاه تهران است.

وزیر علوم دولت چهاردهم افتخاراتی از جمله پژوهشگر برتر دانشگاه در سال ۱۳۹۲، برنده دوره چهارم کتاب سال حوزه علمیه قم، برگزیده دوره هفتم جشنواره بین المللی فارابی و رتبه اول بیست و سومین کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران را در کارنامه خود دارد. 

وی به مدت ۲۰ سال در حوزه‌های علمیه مشهد و قم در شاخه‌های فقه، اصول، فلسفه و کلام اسلامی زیر نظر استادان متخصص تحصیل کرده است. 

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نماینده وزارت عتف در کمیسیون ملی یونسکو از دیگر سوابق سیمایی صراف است. 

در دوره فعالیت سیمایی صراف در معاونت حقوقی وزارت علوم، مقابله با مدارک دانشگاهی جعلی و پایان نامه‌های جعلی و فساد علمی در رأس فعالیت‌های این معاونت قرار گرفت و چندین واحد فروش پایان نامه پلمب شده و اسامی دانشجویان سفارش دهنده و عرضه کنندگان برای ارائه به بازپرس استخراج شد.

وی، در حال حاضر دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی است و سابقه تدریس دروس حقوق خصوصی و حقوق اسلامی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارد. 

وزیر علوم دولت چهاردهم کیست؟

سوابق اجرایی سیمایی صراف

دبیر هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران دولت دوازدهم و بخشی از دولت سیزدهم 

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (دولت دوازدهم) 

قائم مقام معاون حقوقی رئیس جمهور (دولت یازدهم)

مدیرکل دفتر حقوقی وزرات علوم (دولت یازدهم)

عضو شورای مرکزی بورس دانشجویان

رئیس ستاد مستندسازی وزرات علوم

عضو ستاد آمایش آموزش عالی

عضو اصلی هیئت مرکزی تجدیدنظر تخلفات انتظامی اعضای هیئت علمی وزارت علوم

جانشین وزیر علوم در کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد

عضو شورای ستاد امور رفاهی اعضای هیئت علمی

عضو کمیسیون حقوق مدنی معاونت حقوقی قوه قضائیه

عضو شورای راهبردی تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی

عضو مبلغین معاونت بین الملل بعثه حج مقام معظم رهبری (از ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۰)

وزیر علوم دولت چهاردهم وکیل پایه یک دادگستری و داور اتاق بازرگانی ایران است.

عضو هیئت تحریریه چندین فصلنامه علمی و پژوهشی

همکاری با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی (قم) 

همکاری با پژوهشگاه قوه قضاییه

همکاری با معاونت آموزش دادگستری استان تهران

وزیر علوم دولت چهاردهم کیست؟

اهداف پیش روی وزیر جدید علوم؟!

سیمایی صراف برای تصدی پست وزارت علوم، برنامه‌های خود را در هفت محور، نظام آموزش عالی هوشمند شایسته محور، توانمندساز و کارآمد، نظام فرهنگی انسان ساز و اخلاق مدار، نظام علم، فناوری و نوآوری بومی هوشمند و اثربخش در پیشرفت و عدالت، توسعه مشارکت و همکاری‌های ملی و بین المللی جهت کسب مرجعیت علمی، توسعه زیرساخت‌های کلیدی و شتاب بخشی و نظام تدبیر آموزش پژوهش و فناوری به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است.

۱-نظام آموزش عالی هوشمند شایسته محور، توانمندساز و کارآمد

جهت دهی فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه به سمت رفع نیاز‌های واقعی کشور (ماده ٩٤ برنامه هفتم)

توجه به رویکرد‌های نوین آموزشی مبتنی بر فناوری‌های جدید

توجه به تغییرات تحولی در مهارت‌های مورد نیاز استادان

توجه به تغییرات تحولی در مهارت‌های تخصصی دانش آموختگان

گسترش و تقویت فعالیت‌های علمی و فناوری در حوزه‌های اطلاعات ارتباطات زیست

فناوری و ریزفناوری و انرژی‌های نو و تجدید پذیر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بند (۲۰)

گسترش و توسعه آموزش‌های مهارتی و برنامه‌های مهارت آموزی در دانشگاه‌ها با تکیه بر نوآوری و فناوری

توجه به بحث آمایش آموزش عالی و تنوع دانشگاه‌های و زیر نظام‌های آموزش عالی متعدد موجود در راستای هماهنگی و بهره وری بهتر

ایجاد توازن در ترکیب جمعیت دانشجویی و رشته‌ها و سطوح تحصیلی همراه با حفظ استاندارد‌ها و ارتقای کیفیت علمی دانشگاه‌ها و ارتباط منسجم‌تر با نیاز‌های ملی و جهانی

طراحی روش‌های بهتر جذب دانشجو و بهبود مدیریت ظرفیت پذیرش دانشجو متناسب با نیاز‌های ملی و تحولات آینده کشور

طراحی و ایجاد یک سامانه جامع برای ارزیابی عملکرد و برونداد‌های آموزش عالی با استفاده از رویکرد‌های نوین و برقراری ارتباط مؤثر بین تحصیل مهارت و اشتغال با همکاری دستگاه‌های ذی ربط

تلاش برای رسیدن به یک سیستم جامع برای نظارت ارزیابی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی در سراسر کشور با تکیه بر فنآوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی

توجه ویژه به دستیابی به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه آموزش عالی

ارتقاء سطح امنیت داده‌ها و اطلاعات علمی کشور و مقابله با تهدید‌های احتمالی

۲- نظام فرهنگی انسان ساز و اخلاق مدار

تحقق دانشگاه تمدن ساز و حکمت بنیان و زمینه سازی انجام پژوهش‌های مأموریت گرا و مسأله محور و پاسخگویی به نیاز‌ها و مسائل کشور (ماده ۹۷ قانون برنامه هفتم)

صیانت از ارزش‌های اسلامی – ایرانی (بند ۱۹ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری).

تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی ارتقاء هویت ملی و روحیه مقاومت (بند ۱۳ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری).

ایجاد حرکت و نشاط علمی و اجتماعی در دانشجویان با درگیر کردن بیشتر آنها در نهاد‌های تشکلی و کانون‌های فرهنگی و علمی دانشجویی در راستای درک اجتماعی واقع گرایانه‌تر از مسائل اجتماع و یادگیری نقد منصفانه و علمی و تمرین کار مشارکتی وترغیب خلاقیت‌ها برای تحول

تعمیق فرهنگ اسلامی - ایرانی (بند ۱۴سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری).

ایجاد تحول عملیاتی در ترویج نظریه پردازی نقد و آزاداندیشی و کرسی‌های مربوطه به گونه‌ای که هم اعتماد شرکت کنندگان جلب شود و هم اثرگذاری آنها و نحوه صحیح نقد و طرح سوال بهتر تمرین شود.

نظام آموزش عالی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی دانشگاهی و مسئله محور (ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم)

ایجاد مکانیسم معرفی نماد‌ها و فرهیختگان دانشگاهی در جهت ارتقاء اخلاق مداری خودآگاهی و شور علمی دانشگاهیان.

۳-نظام علم، فناوری و نوآوری بومی هوشمند و اثربخش در پیشرفت و عدالت

ارتقای بهره وری و اثر بخشی منابع آموزش عالی پژوهش و فناوری افزایش شتاب پیشرفت علمی فناوری و نوآوری (ماده ۹۸ قانون برنامه هفتم).
انجام برنامه ریزی تحولی برای نقش آفرینی‌های مرتبط با خلاقیت و نوآوری درعلم و فنآوری از جمله مباحث کارآفرینی و استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان

انسجام بخشی و مدیریت بهتر زنجیره‌ی خلاقیت و تحقیق تا دستیابی به فناوری

شناسایی و حمایت از ایجاد شرکت‌های تخصصی در زمینه خدمات تجاری سازی

طراحی و تدوین مدل‌های مناسب برای دفاتر انتقال فناوری (TTO) با توجه به نیاز‌های خاص هر دانشگاه یا پژوهشگاه

طراحی و تدوین شاخص‌های ارزیابی پژوهش، فنآوری و نوآوری

تشویق و حمایت از ایجاد صندوق‌های پژوهش و فناوری در بخش خصوصی و غیر دولتی

شناسایی و اولویت بندی نیاز‌های شرکت‌های دانش بنیان و متناسب با توسعه پارک‌ها و مراکز رشد

تخصیص بودجه و اعتبارات لازم برای پرداخت بخشی از هزینه‌های ثبت اختراعات در سطح بین المللی

تجاری سازی فعالیت‌های علمی و فناوری سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بند (۲۰)

تخصیص بودجه و اعتبارات لازم برای حمایت مالی از خریداران دانش فنی و امتیاز اختراعات

تدوین آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی برای عملیاتی کردن احکام قانون شرکت‌های دانش بنیان

تدوین شاخص‌ها و معیار‌های ارزیابی میزان موفقیت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در ارتباط با صنایع و دستگاه‌ها

حمایت از طرح‌های مشمول قانون برنامه ۵ ساله هفتم

انجام مطالعات آینده نگاری برای شناسایی نیاز‌ها و چالش‌های آتی کشور به منظور تخصیص اعتبارات در حوزه علم و فناوری

تدوین سازوکار مناسب جهت ارزیابی میزان انطباق پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای با نیاز‌های طرف تقاضا

افزایش اثر بخشی تحقیقات و پژوهش با تأکید بر تحقیقات میان رشته‌ای با اولویت حوزه علوم انسانی ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم

۴- توسعه مشارکت و همکاری‌های ملی و بین المللی جهت کسب مرجعیت علمی

تحقق مرجعیت علمی و سرآمدی جهانی در عرصه علوم و فناوری و ارتقای شتاب علمی (ماده ۹۷ قانون برنامه هفتم).

گسترش همکاری‌های مشترک بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در زمینه‌های پژوهشی آموزشی فناوری و جذب اعتبارات

ایجاد ساز و کار‌های عملیاتی بهتر برای گسترش همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و فنآورانه بین وزارت عتف و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

ایجاد ساز و کار‌های عملیاتی بهتر برای گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی بین وزارت عتف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خصوصا در موضوع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

ارائه راهکاری‌های فنآوری محور و مشارکتی در راستای تحول و ارتقای علوم انسانی با همکاری سایر گروه‌های علمی و تقویت جایگاه و منزلت این علوم و جذب افراد مستعد‌تر و با انگیزه بیشتر

بررسی و تامل همراه با بهره گیری هوشمندانه‌تر از ظرفیت بخش غیر دولتی درآموزش پژوهش و فناوری

ارتقای جایگاه علمی و فناورانه کشور از طریق توسعه دیپلماسی علم و فناوری

گسترش و تقویت دوره‌های پسادکترای تقاضا محور (ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم).

شناسایی و بدست آوردن درک صحیح از مزایای رقابتی ظرفیت‌های کلیدی و تهدیدات همه کشور‌های در حال رشد و توسعه یافته جهت همکاری‌های بین المللی خصوصا کشور‌های اسلامی

ایجاد خلاقیت‌ها و برنامه ریزی‌های هوشمندانه در ارتباطات و ظرفیت‌های بین المللی با توجه به ظرفیت‌ها نیاز‌ها مزیت‌ها و تهدیدات با نگاه به همه ظرفیت‌های جهانی و خصوصا کشور‌های اسلامی و منطقه‌ای

تقویت حضور و نقش آفرینی کشور در مجامع و نهاد‌های تصمیم سازی بین المللی در حوزه علم و فناوری

توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور با تقویت همکاری‌های بین المللی در عرصه علم و فناوری

حمایت از دانشگاه‌ها برای راه اندازی شعب در کشور‌های منطقه به منظور افزایش حضور بین المللی

افزایش حضور فعال و مؤثر مراکز آموزشی و پژوهشی در رویداد‌های بین المللی علمی و فناورانه

ایجاد و گسترش برنامه‌های تبادل دانشجویی با کشور‌های همسایه به منظور تقویت همکاری‌های علمی و فرهنگی

جذب دانشجویان بین المللی با تکیه بر زیرساخت‌های علمی و فنآوری دانشگاه‌ها (ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم)

تشویق و حمایت از میزبانی کشور در برگزاری رویداد‌های علمی و پژوهشی بین المللی مانند کارگاه‌ها نشست‌ها و همایش‌ها

ارتقای جایگاه علمی و فناورانه کشور از طریق توسعه دیپلماسی علم و فناوری (ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم).

ترویج و آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و حمایت از گسترش کرسی‌های ایران شناسی در سطح بین المللی

حمایت و گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی با نخبگان ایرانی خارج از کشوربه منظور توسعه همکاری‌های بین المللی

بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات موجود برای تسهیل همکاری با مراکز پژوهشی برتر خارج

۵- توسعه زیرساخت‌های کلیدی و شتاب بخشی

روز آمدسازی و پاسخ به نیاز‌های روز جامعه و تقویت روند همگرایی در بهربرداری از منابع و توزیع تولید دانش مبتنی بر آمایش سرزمینی و آمایش آموزش عالی (ماده ۹۵ قانون برنامه هفتم).

بررسی تشخیص ظرفیت و ارائه راهکار‌های عملیاتی مرتبط با منابع و زیرساخت‌های مراکز علمی و پژوهشی متناسب با نیاز‌ها و تحولات فنآورانه

توسعه و تقویت زیر ساخت حقوقی قوانین و مقررات به منظور تسهیل مشارکت بخش عمومی و خصوصی در توسعه اقتصاد دانش بنیان

طراحی و اجرای نظام اشتراک منابع در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی

توسعه و بهبود شبکه ملی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی کشور به منظورارتقای زیرساخت‌های پژوهشی و فناوری

توسعه و ارتقای زیرساخت‌های دیجیتالی و هوش مصنوعی به منظور تقویت بسترپژوهش و نوآوری

ایجاد و توسعه زیرساخت‌های یکپارچه برای مدیریت و تبادل داده‌های پژوهشی و فناورانه

ایجاد سامانه جامع ثبت و مدیریت اطلاعات دانش آموختگان دانشگاه‌های دولتی و غیر انتفاعی کشور

توسعه زیر ساخت‌های دیجیتال و هوشمند در راستای تحقق آموزش عالی هوشمند

ایجاد و تجهیز آزمایشگاه‌های کاربردی مبتنی بر اولویت‌ها

۶- توسعه و نگهداشت سرمایه انسانی

توجه ویژه به جایگاه استادان، کارکنان و دانشجویان در سیر تحولی علم و فنآوری و لزوم توجه به نیاز‌های مهارتی دانشی و رفاهی معیشتی ایشان
گسترش بهره برداری از فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های پسادکتری در داخل و خارج از کشور همراه با شرکت در دوره‌های آموزشی و کارگاهی
طراحی و اجرای طرح‌های حمایت از استعداد‌های ممتاز در حوزه‌های پژوهشی و فرهنگی

ایجاد و تقویت برنامه‌های وقف و خیریه برای گسترش علم و فناوری

تخصیص بورس‌های تحصیلی و کمک هزینه‌های مالی به دانشجویان و پژوهشگران نخبه

بهبود سطح زندگی اعضای هیأت علمی و گسترش عدالت در ارائه امکانات رفاهی و سازمان دهی همه امور مربوط به اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سازمان امور اعضای هیئت علمی

گسترش آسایش و رفاه دانشجویی جهت ارتقاء کرامت انسانی دانشجویان و ایجاد شور و شوق علمی و اجتماعی

پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مجموعه‌های دانشگاهی (سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بند ۱۸)

ارتقا برنامه‌های سلامت جسم با تأکید بر پیشگیری جامع برای استادان و کارکنان و دانشجویان

تأکید بر رویکرد‌های توانمندسازی و پیشگیری جهت سلامت روانی و اجتماعی برای استادان و کارکنان و دانشجویان

۷- نظام تدبیر آموزش پژوهش و فناوری

گسترش و تقویت مؤسسات و اندیشکده‌های سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی (ماده ۹۴ قانون برنامه هفتم)

همکاری و تعامل نزدیک با همه نهاد‌های سیاست گذار و مجری در حوزه علم وفناوری و سازمان‌ها و نهاد‌های کارفرمایی در فراهم آوردن عزم ملی برای توسعه علوم تحقیقات و فناوری و بکار گیری آنها

استفاده حداکثری و موثر از مشورت و نظرات تخصصی انجمن‌های علمی تخصصی در تصمیم سازی‌ها

تشکیل اتاق‌های فکر با حضور نیرو‌های دلسوز به صورت نظام‌مند و عملی

کاهش هوشمندانه تصدی گری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تفویض اختیار به هیأت‌های امنا و شورا‌های دانشگاه‌ها

بازنگری و اصلاح فرآیند‌های تخصیص منابع مالی و انسانی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی

وزیر علوم دولت چهاردهم کیست؟

مواضع وزیر علوم جدید در میان نمایندگان مجلس

سیمایی، وزیر علوم در جریان جلسات بررسی صلاحیت وزرا در مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد: کرامت دانشجو اقتضا می‌کند که آزادیِ پرسش‌گری و پاسخگویی را به رسمیت بشناسیم. توسعه کمیت بس است، ما به اندازه بسیاری از کشور‌های بزرگ واحد آموزش عالی داریم و به برکت انقلاب اسلامی آموزش عالی رفت تا سرحدات کشور و این مایه افتخار بزرگی است.

وی گفت:‌ دیگر کسی به دلیل دوری از مرکز به دلیل فقر معیشت به دلیل ناتوانی مالی و اقتصادی محروم از آموزش عالی نیست خدا را شکر، اما سیطره کمیت بر کیفیت بس است.

وزیر علوم جدید با بیان اینکه تحول نظام آموزش کشور مبتنی بر مهارت‌افزایی از اولویت‌های من است، گفت: بازنگری در برنامه‌های درسی باید جدی گرفته شود.

سیمایی صراف ادامه داد: همه مؤسسات آموزش عالی موظف می‌شوند که به صورت مشخص به اقتضای بازار کار و آینده پیش رو بخشی از واحد‌های درسی خود را در قالب مهارت آموزی و کسب مهارت تعریف کنند. مطابق قانون برنامه سهم آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای باید به ۴۰ درصد برسد امیدوارم محقق شود.

وی بیان کرد: مبتکر کرسی‌های آزاداندیشی شخص مقام معظم رهبری هستند، اما ما چقدر آزاداندیشی را جدی گرفته‌ایم؟ به تعبیر مقام معظم رهبری انفجار ارتباطات از انقلاب صنعتی مهمتر بود، معنای این حرف چیست؟ یعنی دانشگاه پساارتباطات را نمی‌توان با دست فرمان قبلی اداره کرد. باید عالم به زمان باشیم تا در گرداب اشتباهات فرو نغلتیم.

ناگفته نماند که پس از ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی سیمایی صراف به عنوان اولین فردی که دارای «مدرک علوم انسانی» است تصدی وزارت علوم را بر عهده گرفته است. حال باید منتظر ماند که با شروع فعالیت وزیر علوم در دولت چهاردهم چه برنامه‌هایی در دستور کار جدی این وزارتخانه قرار می‌گیرد و کدام برنامه‌ها عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب