دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1403 - 12:28

ونزوئلا: شبکه‌های اجتماعی جنگ شناختی راه انداخته‌اند

ونزوئلا: شبکه‌های اجتماعی جنگ شناختی راه انداخته‌اند
وزیر ارتباطات ونزوئلا شبکه‌های اجتماعی را تهدیدی علیه دموکراسی ارزیابی کرد و هشدار داد که یک جنگ شناختی از طریق آنها در حال وقوع است.
کد خبر : 928893

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، فردی نانیِس (Freddy Ñáñez) وزیر ارتباطات و اطلاعات ونزوئلا می‌گوید شرکت‌های فراملیتی که شبکه‌های اجتماعی دیجیتال را تحت کنترل دارند، دموکراسی را تهدید می‌کنند و زمان آن فرا رسیده که با آنها برخورد قانونی شود.

وی تاکید کرد آنچه در ونزوئلا در حال وقوع است، نشان می‌دهد که در شرکت‌های چندملیتی که شبکه‌های اجتماعی را مدیریت می‌کنند، چه می‌گذرد.

وی گفت: آنها نه تنها عملکرد رسانه‌های سنتی را غصب کرده‌اند، بلکه به تدریج نقش دولت و نهاد‌ها را نیز غصب کرده‌اند و این مساله دموکراسی را که ما می‌شناسیم، مورد تهدید قرار می‌دهد.

نانیِس همچنین اظهار داشت که با شبکه‌های اجتماعی «امکان یک حقیقت جمعی و یک وضعیت پایدار عقیده از بین می‌رود، دقیقاً به این دلیل که الگوریتمی وجود دارد که تعیین می‌کند فرد می‌خواهد چه چیزی بشنود».

وزیر ارتباطات ونزوئلا هشدار داد که یک جنگ شناختی از طریق شبکه‌های اجتماعی در حال وقوع است، زیرا شرکت‌های مورد نظر، احساسات را با توجه به محتوایی که مصرف می‌کنیم، تجزیه و تحلیل می‌کنند.

به گفته وی، آنها توانایی تفکر ما را تضعیف و حق فکر کردن و تصمیم‌گیری را سلب می‌کنند.

به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا (۲۸ ژوئیه/ هفتم مرداد) و اعلام پیروزی «نیکلاس مادورو» که به منزله تمدید ریاست‌جمهوری وی برای سومین دوره است، این کشور آمریکای لاتین هدف یک کارزار رسانه‌ای شدید بین‌المللی قرار گرفته است.

 در این مقطع، رسانه‌های بین‌المللی با نادیده گرفتن تجمع‌های گسترده حمایت از دولت، به بزرگنمایی اعتراض‌های خشونت‌آمیز علیه نتایج رسمی پرداختند.

در این راستا، در تاریخ هشتم اوت (۱۸ مرداد)، مادورو دستور تعلیق شبکه اجتماعی ایکس را به مدت ۱۰ روز صادر کرد. مادورو که همچنین خواستار تحریم پلتفرم پیام‌رسان واتس‌اپ شده بود، دستور تعلیق این برنامه را صادر کرد.

در فضای انتخاباتی ونزوئلا، نقش شبکه‌های مجازی و شخص «ایلان ماسک» سرمایه‌دار و کارآفرین مشهور آمریکایی و صاحب شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) را نمی‌توان انکار کرد. با توجه به انتشار و بازنشر روزانه ده‌ها پیام توسط ایلان ماسک با موضوع تقلب در انتخابات ونزوئلا، اینطور به نظر می‌رسد که افرادی با این میزان توانایی تاثیرگذاری بر افکار عمومی به ابزار آمریکا و غرب برای مقابله با دولت‌های ضدامپریالیستی تبدیل شده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته