دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

امسال ۲۷.۶ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

امسال ۲۷.۶ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد
بانک مرکزی از ابتدای فروردین ماه تا ۲۸ مرداد ماه امسال ۲۷ میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.
کد خبر : 928523

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در این مدت برای کالا‌های اساسی و دارو ۶ میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار، برای کالا‌های تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۴ میلیارد و ۸۵۷ میلیون دلار، برای خدمات ۶۷۹ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات پنج میلیارد و ۹۰۴ میلیون دلار تامین ارز انجام شد.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی چهار میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار و در مجموع ۶ میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالا‌های ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت کرد.

گزارش بانک مرکزی حاکی است تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و ۵۳۴ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۷۷۹ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۷۶۴ میلیون دلار انجام شده است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۳۱۸ میلیون دلار، یک میلیارد و ۲۵ میلیون دلار، ۹۷۴، ۲۰۴، ۴۲ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۲۸ مرداد ماه سال جاری دریافت کرده اند

علاوه بر این گروه ها، هفت میلیارد و ۴۹۱ میلیون دلار ارز نیمایی و ۲ میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

در مجموع تامین ارز صنایع ۲۰ میلیارد و ۷۶۱ میلیون دلار از طریق سامانه نیما و ارز صادارت در مقابل واردت انجام شده است.

در این گزارش آمده است میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲۸ مرداد ماه، ۴۰ هزار و ۶۸۱ تومان برای دلار، ۴۴ هزار و ۷۷۸ تومان برای یورو، ۱۱ هزار و ۷۷ تومان برای درهم و پنج هزار و ۶۷۸ تومان برای یوآن، ۴۵۵ تومان برای روبل و یک‌هزار و ۲۰۸ تومان برای لیر محاسبه شده است.

گفتنی است، در روز ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۹ هزار و ۹۵ تومان، یورو با نرخ ۵۴ هزار و ۴۰ تومان، درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۳۶۸ تومان و ۱۰۰ دینار نیز عراق با نرخ سه‌هزار و ۶۷۱ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۵ هزار و ۱۶۶ تومان، یورور با نرخ ۴۹ هزار ۷۱۴ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۲۹۸ تومان بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: بانک مرکزی ارز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته