دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت چهاردهم/۷۲

سهم شرکت‌های دانش‌بنیان فقط به ۳ درصد GDP می‌رسد/ ارزیابی محصولات دانش‌بنیان با ریال

سهم شرکت‌های دانش‌بنیان فقط به ۳ درصد GDP می‌رسد  ارزیابی محصولات دانش‌بنیان با ریال
نائب‌رئیس دوم کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان گفت: عدد اجناس فروش‌رفته دانش‌بنیان نشان می‌دهد که ما به چه بلوغی در کشور رسیدیم و می‌توانیم خود را با کشور‌های همسایه و توسعه‌یافته مقایسه کنیم. در حال حاضر در کشور ما تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به‌زحمت به ۳ درصد GDP می‌رسد، در حالی که در کشوری مانند سنگاپور این عدد بالای ۷۰ درصد است.
کد خبر : 928439

شاهین ظهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه در کشور‌های حاشیه خلیج فارس به‌شدت در حوزه‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری می‌کنند، در حالی که این اتفاق در کشور ما نیفتاده است، گفت: مسئله شرکت‌های دانش‌بنیان تنها به بحث مالی ختم نمی‌شود، بلکه سیاست‌های حمایتی هم لازم است. این حمایت‌ها اگرچه در کلام از سوی معاونت علمی در جریان است، اما دستگاه‌های اجرایی به این دستورالعمل‌ها توجهی نمی‌کنند و تا زمانی که روال بر همین جریان باشد، چشم‌انداز چندان مثبتی به حوزه دانش‌بنیان بودن وجود ندارد.

نائب‌رئیس دوم کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان درباره نقش دولت چهاردهم در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: در حال حاضر هنوز مشخص نیست جهت‌گیری دولت چهاردهم در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان چیست، زیرا آقای افشین به‌تازگی در سمت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری حضور پیدا کرده است. پیش از این آقای فیروزآبادی بحث‌های اقتصادی را در این حوزه مطرح کردند و امیدوارم آقای افشین هم در این حوزه این روند را طوری پیش ببرند که خروجی ارزش اینکه آیا معاونت علمی موفق بوده یا نه، با ریال اجناس دانش‌بنیان فروش‌رفته، ارزیابی شود.

عدد اجناس فروش‌رفته دانش‌بنیان در مقایسه با سایر کشورها

حمایت از دانش‌بنیان

وی در ادامه خاطرنشان کرد: عدد اجناس فروش‌رفته دانش‌بنیان نشان می‌دهد که ما به چه بلوغی در کشور رسیدیم و می‌توانیم خود را با کشور‌های همسایه و توسعه‌یافته مقایسه کنیم. در حال حاضر در کشور ما تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به‌زحمت به ۳ درصد GDP می‌رسد، در حالی که در کشوری مانند سنگاپور این عدد بالای ۷۰ درصد است.

نائب‌رئیس دوم کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان در پاسخ به اینکه کشور‌های همسایه ایران چه استفاده‌ای از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها داشتند، اظهار کرد: کشور‌های حاشیه خلیج فارس و کشوری مانند ترکیه به‌شدت در حوزه‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری می‌کنند، در حالی که این اتفاق در کشور ما نیفتاده است. عدد‌هایی که در معاونت علمی در حوزه تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان تزریق پول در نظر گفته شده، نسبت به کشور‌های حاشیه خلیج فارس بسیار پایین است؛ بنابراین تا زمانی‌که مسئولان دولتی در این زمینه به باور نرسند که باید هزینه کنند تا بتوانند نتیجه بگیرند، ما در این حوزه دستاوردی نخواهیم داشت.

 

چشم‌انداز چندان مثبتی به حوزه دانش‌بنیان بودن وجود ندارد

ظهوری درباره حمایت‌های دولتی از شرکت‌های دانش‌بنیان صرف نظر از تسهیلات مالی، توضیح داد: مسئله شرکت‌های دانش‌بنیان تنها به بحث مالی ختم نمی‌شود، بلکه سیاست‌های حمایتی هم لازم است. این حمایت‌ها اگرچه در کلام از سوی معاونت علمی در جریان است، اما دستگاه‌های اجرایی از این دستورالعمل‌ها استنکاف می‌کنند و توجهی نمی‌کنند؛ بنابراین تا زمانی که روال بر همین جریان باشد، چشم‌انداز چندان مثبتی به حوزه دانش‌بنیان بودن وجود ندارد؛ همانطور که در حال حاضر فشار‌ها در این حوزه بسیار زیاد است و راه زیادی در پیش داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته