دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت چهاردهم/۶۵

دولت پزشکیان زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری در تولیدات دانش‌بنیانی باشد

دولت پزشکیان زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری در تولیدات دانش‌بنیانی باشد
نائب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران گفت: یکی از راه‌هایی که می‌تواند زمینه مولدسازی سرمایه‌های خرد و کلان را فراهم کند سرمایه‌گذاری در تولیدات دانش‌بنیانی است و به جای اینکه سرمایه به بازار سکه، طلا، دلار یا زمین و ملک هدایت شود، می‌تواند در جهت حمایت از دانش‌بنیان‌ها که خلق ارزش و بهره‌وری می‌کنند، هزینه شود.
کد خبر : 928328

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، عدم استمرار سیاست‌ها و پیش‌بینی ناپذیری تصمیم‌گیری‌ها در کنار شفافیت پایین و تفسیر‌های سلیقه‌ای از قوانین باعث می‌شود تا فضای کسب‌وکار با ضریب نااطمینانی بالایی همراه باشد. این در حالیست که سیاستگذاری‌ها باید در تعامل نزدیک با فعالان صنعت، اتحادیه‌ها، اصناف و انجمن‌های کسب‌وکار صورت پذیرد.

اقتصاد‌هایی که بر پایه تولید دانش فنی و محصولات دانش‌بنیان بنا نهاده شده‌اند روند رشد و توسعه باثبات‌تری را تجربه کرده‌اند. فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب برای رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و رفع محدودیت‌ها و چالش‌های فضای کسب‌وکار آنها از اهمیت بسزایی برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان برخوردار است.



سهولت انجام کسب و کار‌های دانش‌بنیان همانند سایر کسب وکار‌ها متأثر از وضعیت کلی محیط کسب‌وکار در کشور است؛ آنگونه که نائب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران می‌گوید وظیفه دولت چهاردهم یا هر دولت دیگری ایجاد کارگروه رفع موانع برای دسته‌ای از تولیدات نیست. به گفته او یکی از راه‌هایی که می‌تواند زمینه مولدسازی سرمایه‌های خرد و کلان را فراهم کند سرمایه‌گذاری در تولیدات دانش‌بنیانی و فراهم کردن شرایط بهبود کسب و کار‌ها است و به جای اینکه سرمایه به بازار سکه، طلا، دلار یا زمین و ملک هدایت شود، می‌تواند در جهت حمایت از دانش‌بنیان‌ها که خلق ارزش و بهره‌وری می‌کنند، هزینه شود.

عباس جبالبارزی در گفت‌وگو با آنا درباره نحوه حمایت دولت چهاردهم از شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: وظیفه دولت چهاردهم یا هر دولت دیگری ایجاد کارگروه رفع موانع برای دسته‌ای از تولیدات نیست. دولت باید بستری را فراهم کند که در این بستر همه بنگاه‌ها فارغ از دانش‌بنیان یا غیردانش‌بنیان بودن، رشد کنند، همه این موارد در دنیا تجربه شده است.

بخش عمده حمایت‌های دولتی به دست دانش‌بنیا‌ن‌های واقعی نرسیده است

نائب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران افزود: تجاربی از گذشته در زمینه حمایت از دانش‌بنیان‌ها وجود دارد نشان داده که این حمایت‌ها، محلی برای سوءاستفاده بوده و متاسفانه به نام تولیدات یا شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت‌هایی پیش‌بینی شده که به دست تولیدکنندگان دانش‌بنیانی واقعی نرسیده است.

بستر و فضا برای رشد همه دانش‌بنیان‌ها فراهم شود

تولیدات دانش‌بنیانی

جبالبارزی عنوان کرد: باید بستر و فضای لازم برای رشد تولیدات فراهم باشد. طبیعی است که در این فضا، شرکت‌های دانش‌بنیان نیز رشد خواهند کرد. وقتی یک شرکت دانش‌بنیانی ایده‌ای را طرح می‌کند که تولید انبوه می‌شود تاثیر مهمی در افزایش بهره‌وری تولید و منابع خواهد داشت.

وی ادامه داد: می‌توان از این ایده‌هایی که به تولید رسیده‌اند حمایت‌هایی در قالب معافیت‌های مالیاتی یا تسهیلات ارایه داد، اما مهمتر از هر حمایتی، زیرساخت تولید و بهبود فضای کسب وکاراست که نسبت به سایر حمایت‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نائب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی افزود: در کشور‌های اروپایی و کشورآمریکا، خلق دانش در سطح گسترده‌ای در حال انجام است. افرادی وجود دارند که ایده‌ها را خریداری کرده و زمینه تولید انبوه این ایده‌ها را فراهم می‌کنند؛ بنابراین یکی از راه‌هایی که می‌تواند زمینه مولدسازی سرمایه‌های خرد و کلان را فراهم کند سرمایه‌گذاری در تولیدات دانش‌بنیانی است و به جای اینکه سرمایه به بازار سکه، طلا، دلار یا زمین و ملک هدایت شود، می‌تواند در جهت حمایت از دانش‌بنیان‌ها که خلق ارزش و بهره‌وری می‌کنند، هزینه شود.در کل با توجه به نیاز کشور، دولت چهاردهم باید زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری در تولیدات دانش‌بنیانی باشد.

ایده و محصولات دانش‌بنیانی زمینه‌ساز افزایش بهره‌وری در واحد‌های تولیدی شود

نائب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: اگر بستر سرمایه‌گذاری و رشد تولید فراهم باشد رقابت هم شکل می‌گیرد. دانش‌بنیان‌ها باید ایده‌ها یا محصولات دانش‌بنیان خود را به بخش‌های تولیدی بفروشند تا تولیدکنندگان داخلی با افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید بتوانند زمینه رقابت را ایجاد کنند.

جبالبارزی عنوان کرد: دولت و مجموعه حاکمیت باید از صاحبان ایده که می‌توانند تغییرات تکنولوژی ایجاد کنند، حمایت کند و با در نظر گرفتن این نکته که نباید هر حمایتی زمینه‌ساز رانت شود از دانش‌بنیان‌های واقعی حمایت کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته