دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1403 - 09:07

دانشگاه به محیطی برای حل چالش اشتغال جوانان تبدیل شود

دانشگاه به محیطی برای حل چالش اشتغال جوانان تبدیل شود
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: دانشگاه باید با یک تغییر رویکرد در تسهیل جذب متقاضی و حذف غول کنکور به محیطی برای حل بحران کمبود متخصص و چالش اشتغال جوانان تبدیل شود.
کد خبر : 928238

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه و جراید، با اشاره به عملیاتی شدن طرح پویش در این دانشگاه، آن را طرحی برای تحقق شعار دانشگاه و محلی برای کسب تخصص و اشتغال جوانان دانست و اظهار کرد: با همت همکاران و دستگاه‌های اجرایی درگیر این طرح در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان از مرحله آزمون‌وخطا گذر کرده به مرحله اجرا و عملیات درآمده و اکنون رقم قابل توجهی از دانشجویان این دانشگاه در این طرح مشغول شده و مسئله تخصص یا اشتغال آنان در شرف رفع است.

وی با اشاره به رتبه‌ها و موفقیت‌های علمی و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان میان مراکز آموزش عالی کشور بالاخص در میان واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: این دانشگاه مبدع و مبدأ آغاز بسیاری از طرح‌ها و ایده‌های کاربردی برای دانشجویان ازجمله طرح پویش با ۱۲ هزار دانشجوی شرکت‌کننده و طرح نشاط و تعالی است که اکنون با پاسخ خوبی که از این طرح‌ها دریافت کردیم در سایر استان‌ها و واحد‌های دانشگاهی نیز در حال اجراست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان غایت اجرای طرح پویش را رفع معضل متخصص مورد نیاز کشور دانست و بیان کرد: معتقدم که دانشگاه باید با یک تغییر رویکرد در تسهیل جذب متقاضی و حذف غول کنکور از وضعیت کنونی خارج شده و از حالت نهایت آمال متقاضیان تحصیل دانشگاهی به محیطی سهل‌الوصول و در دسترس برای این قشر تبدیل شده و به محیطی برای حل بحران کمبود متخصص و چالش اشتغال جوانان تبدیل شود.

نجفی تأکید کرد: باید پروسه ورود و خروج دانشجو به دانشگاه تغییر یافته و با ورودی آسان و به دور از دغدغه، تربیت و تخصصی صحیح و با اندکی چاشنی تلاش و سخت‌گیری به دانشجو در دوران تحصیل، وی را برای پر کردن جای خالی متخصصین در صنعت و بنگاه‌های اقتصادی آماده کرد.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها و ارباب جراید می‌توانند نقش بی‌بدیلی در شکل دادن مسیر انتخاب جامعه یا تغییر ذائقه داوطلبان دانشگاه ایفا کنند، اضافه کرد: در مقوله انتخاب رشته متقاضیان با استقبال چشمگیر در برخی رشته‌ها با وجود اشباع آن و کم‌توجهی به برخی دیگر از تخصص‌ها با وجود نیاز جامعه روبرو هستیم و رسانه‌ها می‌توانند با فرهنگ‌سازی در این خصوص یاریگر دانشگاه یا وزارت علوم برای ایجاد توازن انتخاب رشته و تعادل جمعیتی رشته‌ها باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به توسعه روابط بین‌الملل این دانشگاه گفت: تعاملات علمی و پژوهشی و تبادل دانشجو با دانشگاه‌های مطرح منطقه و آسیای جنوب شرقی از دیگر برنامه‌ها و اهداف اصلی این دانشگاه است که طبق تفاهم‌نامه‌هایی که با کشور‌های دیگر داشته‌ایم، دانشجویانی با ملیت‌های مختلف را برای آشنایی با فرهنگ و تمدن ایران و اصفهان پذیرش کرده و همچنین دانشجویانی به همین منظور به کشور‌های طرف قرارداد گسیل خواهیم داشت.

نجفی با بیان این مطلب ادامه داد: در همین رابطه سال گذشته تعداد ۳۰ نفر از دانشجویان ۶ دانشگاه مطرح مالزی در قالب مدرسه زمستانه به مدت یک هفته در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان  حضور یافته و از نزدیک با فعالیت‌ها و سطح علمی و فرهنگی دانشگاه آزاد و شهر اصفهان آشنا شدند.

وی تبیین کرد: رسانه، آموزش و پرورش و دانشگاه باید در مسیر انتخاب رشته به دانشجویان کمک کنند تا با توجه به فرصت‌های ایجاد شده در آینده دچار مشکل در رشته‌های مورد نیاز جامعه نظیر علوم دامی، مهندسی فضای سبز و... نشویم، زیرا اگر در خصوص این تخصص‌ها غفلت کنیم، ناگزیر به استمداد و به‌کارگیری متخصصان خارجی خواهیم شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان این مطلب که جزء سرآمدان حوزه فناوری و نوآوری در کشور هستیم، توضیح داد: این دانشگاه ازجمله پیش‌قراولان حمایت از دانش‌بنیان‌ها و سرا‌های نوآوری است و جزء افتخارات ماست که اکنون ۱۶ مرکز رشد و بیش از ۲۳۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه داریم که از مرحله ایده تا تولید و فروش محصول در کنار آنها بوده و حمایت مالی، تجهیزاتی، نیروی انسانی و تخصصی یا در اختیار نهادن فضای کاری برای این شرکت‌ها داشته‌ایم.

نجفی با اشاره به لزوم تغییر شیوه‌های آموزشی از سنتی به مدرن و نوین با توجه به اقتضائات کنونی گفت: دانشگاه آزاد استان اصفهان محیطی مساعد برای رشد و پرورش تمامی استعداد‌ها و در همه سطوح است و از تمامی صنایع و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی برای همکاری‌های علمی و پژوهشی استقبال کرده و پذیرای آزمایشگاه‌های فوق پیشرفته (های تک) آنها برای تعاملات علمی هستیم.

به گزارش آنا، در پایان این نشست به بهانه بزرگداشت روز خبرنگار با اهدای یک شاخه گل از حاضران قدردانی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته