دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1403 - 08:17
استاد دانشگاه در گفت وگو با آنا مطرح کرد؛

ساعی و خانواده نعمت زاده باید این جنجال را تمام کنند/ فدراسیون تکواندو نباید تنها مدال آوری را هدف قرار دهد

ساعی و خانواده نعمت زاده باید این جنجال را تمام کنند  فدراسیون تکواندو نباید تنها مدال آوری را هدف قرار دهد
استاد روانشناسی ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: فدراسیون نباید تنها کسب مدال و برنده شدن را هدف قرار دهد و به مسائل اخلاقی و فرهنگی نیز باید توجه کند.
کد خبر : 928076

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، طی چند روز گذشته حواشی برای تکواندوکار ملی پوش، مبینا نعمت زاده پیش آمد که تمام افتخارات تکواندوکاران ایران در المپیک پاریس را کاملا تحت الشعاع خود قرار داد. این حواشی از آنجایی آغاز شد که این مدال آور جوان از رییس جمهور خواست بدون طی کردن مرحله دشوار کنکور، آن هم در رشته پزشکی دانشگاه تهران، زمینه پذیرش او در دانشگاه را مهیا کند.

علی اسماعیلی استادیار علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا در این خصوص گفت: این موضوع در این روز ها بسیار جنجال برانگیز بوده است. صحبت های نعمت زاده حرفه ای و منطقی نبوده است و خواسته او نا به جا بود. این موضوع به حدی دامنه دار شده است که در برخی رسانه های خارجی نیز مطرح شده است.

در جامعه ای که هیچ چیز جای خود نیست این درخواست طبیعی است

وی افزود: این خواسته یک برآیند کلی از تفکر جامعه است. وقتی این جوان جامعه را می بیند که هیچ کس در جای خود نیست و هرکسی می تواند خواهان چیزی باشد که حق او نیست، به خود اجازه می دهد این خواسته را مطرح کند. نعمت زاده تابع بی منطقی کل جامعه است که دچار یک خود منفعت طلبی شده است که می خواهد به هر شکلی سودی دریافت کند. همه ما خواسته هایی داریم که با توانمندی ما درتضاد است که در نهایت به ناکارآمدی می رسد. در اینکه کار بزرگی کرده شکی نیست و همه مفتخر شدند. برخی مدال آوران کشور های دیگر وقتی از المپیک به وطن خود بازگشتند  در رستوران خانوادگی خود مشغول به کار شدند و حتی گارسونی کردند. کدامشان این درخواست ها را داشتند؟

آیا همه ورزشکاران باید تحصیل کنند؟

این استاد دانشگاه در خصوص تحصیل ورزشکاران اظهار کرد: یکی از مقصران که باعث گستردگی این موضوع شد، مجری بی تجربه برنامه است. چرا بحث را ادامه می دهی و می گویی خواسته ات چیست؟ اگر مجری صلاحیت و تجربه داشت باید در جواب خواسته پزشکی دانشگاه تهران نعمت زاده پاسخ می داد که رویای خوبی است اما ورزشکار قهرمانی بودن با پزشک بودن نمی سازد. شاید یک ورزشکار در دوران بازنشستگی خود بتواند ادامه تحصیل دهد اما یک ورزشکار در این سطح به نظر بنده حتی در رشته تربیت بدنی نیز نمی تواند و نباید تحصیل کند. هادی ساعی از دانشجویان مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی است. استادان حتی یک بار نیز او را ندیدند. ورزشکاران ما اگر هم به کلاس بیایند با یک غرور عجیبی همراه هستند. آیا واقعا لزومی دارد که ورزشکاران حتما در کنار ورزششان تحصیل کنند؟ غیر از این است که می خواهند بعد از دوران ورزش حرفه ای خود به شوراها بروند و...؟

نباید حاشیه را کش بدهیم

اسماعیلی درباره عدم واکنش نشان دادن فدراسیون تکواندو درباره حواشی اخیر نعمت زاده گفت: چرا یکی از مربیان او یا عاملان فدراسیون یک مصاحبه نکردند و نگفتند که او جوان است اما باید طبق قوانین عمل کند؟ شاید مقصر خودمان هستیم که شخصی را آنقدر بزرگ می کنیم. باید تأکید کنم مبینا نعمت زاده تنها مقصر این ماجرا نیست. فدراسیون نباید تنها کسب مدال و برنده شدن را هدف قرار دهد. تنها قهرمان شدن اهمیت ندارد و به مسائل اخلاقی و فرهنگی نیز باید توجه شود. مبینا نعمت زاده قربانی شد. خانواده و فدراسیون باید او را توجیه کنند که عذرخواهی کند و دیگر کش ندهد.

انتقادهای ناگفته جمع شد و سر نعمت زاده شکست

او در پاسخ به این سوال که آیا این حجم از انتقاد فقط به دلیل درخواست نعمت زاده است یا خیر گفت: بغض انتقادی مردم سر مبینا نعمت زاده شکست. در جامعه ما مسائل مهم تر و اساسی تر نیز وجود دارد که نمی توان به آنها نقد کرد و وقتی یک موضوع اینگونه پیش می آید این بغض سر باز می کند و مردم خود را تخلیه می کنند. موضوعاتی از قبیل بی عدالتی و حتی موضوعات مهم تری وجود دارد. هنگامی که انتقاد نشود، جمع می شود و به یکباره بیرون می زند. این موضوع باید توسط ساعی جمع شود و دیگر کش پیدا نکند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته