نظر فانی درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چیست؟
علیاصغر فانی وزير اسبق آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره انتخاب آقای علیرضا کاظمی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: اسامی آقایان علیرضا کاظمی و محسن حاجی میرزایی در لیست 15 نفری کمیته مشورتی انتخاب وزیر آموزش و پرورش بود که به دولت ارائه شد.
وی درباره ارزیابی از انتخاب علیرضا کاظمی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در مقایسه با اسامی که این اواخر و قبل از انتخاب آقای کاظمی معرفی شدند، او مناسبتر است چون سابقه کار در آموزش و پرورش از معلمی، مدیریت مدرسه، ریاست منطقه و معاون مدیرکل، مدیرکلی استان خراسان رضوی و معاونت در وزارتخانه را دارد بنابراین همه پلهها را طی کرده و اکنون آماده بر عهده گرفتن سکان وزارت آموزش و پرورش است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: همه ما آمادگی همکاری با آقای کاظمی را اعلام کردیم و در صورت اعلام آقای کاظمی تمام افراد آماده همکاری با او هستند.
وي افزود: با توجه به عملکرد سه ماهه آقای کاظمی در سرپرستی وزارت آموزش و پرورش در ابتدای دولت آقای رئیسی و با توجه به پیگیری، برنامه ریزی، جدیت در کار و تجربه طولانی مدیریت در ردههای مختلف آموزش و پرورش میتواند موفق عمل کند.
فاني با اشاره به اینکه اگر آموزش و پرورش در اولویت حاکمیت قرار نگیرد، وزیر کارایی چندانی ندارد، متذکر شد: همانگونه که آقای پزشکیان اعلام کرد آموزش و پرورش در اولویت ما هست و امیدوارم وضعیت این وزارتخانه بهتر شود.
وی درباره اولویتهایی که وزیر آینده باید به آنها توجه کند، گفت: اولویتها در دو فاز اقدامات فوری و بلند مدت است. در بخش اقدامات فوری، مهمترین کار بازگشایی موفق مدارس است، تا هفته اول شهریور دولت مستقر خواهد شد و تا اول مهر زمان بازگشایی مدارس سه هفته فرصت وجود دارد، اگر مسئولان فعلی که اکنون در وزارتخانه حضور دارند مقدمات بازگشایی موفق مدارس را فراهم کرده باشند، وزیر جدید میتواند خود را برای بازگشایی موفق مدارس آماده کند.
وی ادامه داد: اما اگر کسری داشته باشند، گریبان دولت جدید را خواهد گرفت تا جایی که اطلاع دارم وزارت آموزش و پرورش در سال 1403 با 70 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و حداقل کمبود 100 هزار معلم برای بازگشایی مدارس مواجه است البته پیگیریهای از سوی دفتر رئیس جمهور برای تأمین نیروی انسانی و بازگشایی مدارس صورت گرفته است که امیدوارم آموزش و پرورش را به نتیجه مطلوب برساند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره دومین اقدام فوری گفت: پرداخت مطالبات معلمان اقدام دیگر است، هم اکنون پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 1402 و حق الزحمه امتحانات نهایی پرداخت نشده است؛ وزیر آموزش و پرورش در 100 روز نخست باید به اقدامات فوری متمرکز شود.
وی درباره اقدامات بلند مدت که در طول 4 سال باید اجرا شود، گفت: اجرای سند تحول باید مورد توجه باشد، هر وزیری از زاویهای این سند را اجرا کرده است و وزیر جدید باید اقدامات انجام شده را احصا و با تقویم اجرایی کار را ادامه دهد.
فانی بیان کرد: متناسب سازی فعالیتهای فوق برنامه و پرورشی با نیاز دانشآموزان که بسیار مهم است. دانش آموزان امروز با دهه 60 به لحاظ علائق، روحیه و نیازها بسیار متفاوت هستند اما متاسفانه شاهد هستیم که هنوز برنامههای دهه 60 در حوزه امور تربیتی در مدارس اجرا میشود در حالیکه این برنامهها باید متناسب با نیازهای دانشآموزان طراحی شود.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به محتوای کتابهای درسی که با نیازهای امروز دانشآموزان هماهنگ نیست، بیان کرد: تغییر محتوای کتابهای درسی و ارائه آموزشهای کاربردی و نافع باید به مرحله اجرا برسد و در حد حرف باقی نماند.
فانی با تاکید بر اهمیت نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش افزود: جذب، نگهداشت، ساماندهی، بهسازی، ارزیابی عملکرد و رتبهبندی معلمان باید مورد توجه باشد همچنین وزیر جدید باید قانون جامع نیروی انسانی یا قانون استخدامی خاص معلمان را به مجلس ارائه دهد چون معلمان کارمند نیستند و باید ضوابط خاص خود را داشته باشند.
وي با اشاره به ضرورت تشکیل سازمان نظام معلمی مطرح کرد: هم اکنون سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام مهندسی وجود دارد، معلمان به سازمان نظام معلمی نیاز دارند تا ارزیابی معلمان را عهدهدار شود و در رتبه بندی و سایر مسائل به آموزش و پرورش کمک کند.
وزير اسبق آموزش و پرورش درباره ضرورت افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت گفت: هم اکنون سهم این وزارتخانه از بودجه عمومی کشور 9.1 درصد است که باید به 18 درصد افزایش یابد البته تحقق این موضوع به زمان نیاز دارد و تا اواخر دولت باید به آن پرداخته شود.
وی با تأکید بر افزایش منزلت و معیشت معلمان گفت: بهبود منزلت و معیشت در کنار تمرکز به افزایش توانمندی معلمان منجر به تحول در آموزش و پرورش خواهد شد.
فانی گفت: به دلیل استخدامهای بی رویه در سالهای اخیر هم اکنون بیش از 50 درصد معلمان دورههای تربیت معلم را طی نکردهاند بنابراین با روشهای تدریس و روانشناسی کودک و نوجوان آشنا نیستند همچنین رشته درسی برخی آنها با زمینه تدریسشان در مدارس غیر مرتبط است از این رو توانمند کردن معلمان موضوع بسیار بزرگی است که باید در دستور کار وزیر جدید قرار بگیرد.
انتهای پیام/