دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1403 - 09:48
تحلیل استاد دانشگاه از حواشی المپیک پاریس در گفت و گو با آنا:

چرا ورزشکاران بعد از باخت یادشان می افتد امکانات بد است؟ / طلای زارع به دلیل روانشناسی نادرست از دست رفت

چرا ورزشکاران بعد از باخت یادشان می افتد امکانات بد است؟   طلای زارع به دلیل روانشناسی نادرست از دست رفت
استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: یکی از علت های شکست طلای قطعی کشتی آزاد ما در المپیک، به دلیل عدم روانشناسی صحیح بود.
کد خبر : 927848

جواد شهلائی باقری در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا در خصوص ورزشکارانی که از کشور رفته اند و شرایطی که دارند اظهار کرد: هیچ کجا خانه خود آدم نمی شود. خانه آدم از هتل ۵ ستاره نیز بهتر است. ما یک خانواده هستیم. بزرگان یک خانواده باید تلاش کنند تا فرزندانی که رفته اند به وطن برگردند. چرا که همه آنها فرزندان ما هستند. مهاجرت حق طبیعی هر انسانی است اما اینکه پناهنده جایی شوی، برای کشورمان خوب نیست. اینکه آنها چرا رفتند و آیا تنها هستند یا موفق و خوشبخت را باید از خود ورزشکار پرسید چرا که معقوله جدایی هستند. ما می توانیم بگوییم حیف است که بروند. من همانطور که با زندگی فرزندانم در خارج از کشور مخالف هستم، نمی توانم راضی شوم که فرزندان کشورم نیز بروند.

باید دید در المپیک 2028 نیز این نتایج کسب می شود

وی درباره عملکرد ورزشکاران در المپیک 2024 تصریح کرد:۴۰ ورزشکار در ۱۴ رشته ورزشی به المپیک پاریس اعزام شدند که تنها در ۲ رشته آن موفق به کسب مدال شدیم. اگر زمزمه های سال های گذشته مبنی بر حذف کشتی از المپیک به حقیقت می پیوست، چه اتفاقی برای جایگاه کاروان ما می افتاد؟ تکواندو در المپیک 2020 مدال نیاورد اما با روی کار آمدن هادی ساعی نتایج درخشانی در المپیک 2024 کسب کرد. با اینکه تیم ملی تکواندو عملکرد خیلی خوبی داشت اما اگر این نتایج در المپیک 2028نیز تکرار شود و تعداد سهمیه ها افزایش یابد می توانیم بگوییم که واقعا در تکواندو تغییر ایجاد شده و این رشته از رشته های مدال آور المپیک ایران است. تا چندین سال قبل وزنه برداری ایران یکی از قهرمانان ادوار المپیک بوده است اما امسال نه تنها قهرمان نداشتیم بله مدال نیز نیاوردند.

چرا ورزشکاران بعد از باخت یادشان می افتد امکانات بد است؟ / طلای زارع به دلیل روانشناسی نادرست از دست رفت

چگونه برخی فدراسیون ها جانشین پروری نمی کنند؟

این استاد دانشگاه درخصوص وظایف مسئولین درباره پیشرفت ورزش گفت: کاری که مسئولین ورزشی باید انجام دهند این است که در رشته هایی که موفق نبودیم آسیب شناسی کنند و دلایل رشد تکواندو و کشتی را بیابند و آنها را در باقی رشته به کار گیرند.برخی فدراسیون ها کم هزینه نکردند و المپین های آنها در کشورهای اروپایی از جمله آلمان تمرین می کردند.چگونه برخی فدراسیون ها جانشین پروری نمی کنند؟ چندین سال است که در دوومیدانی تنها نام حسن تفتیان را می شنویم. پس جوان گرایی چه می شود؟ با اینکه مصطفی جوادی در رشته وزنه برداری در وزن خود پنجم شد، اما برای اولین بار آمد و خودی نشان داد که به آن افتخار می کنیم چراکه جوان است و آینده دار. 

پیشرفتی نکردیم

شهلائی در پاسخ به این سوال که آیا در المپیک پاریس موفق بوده ایم یا خیر گفت: صدا و سیما و در کل رسانه ها معتقد هستند خیلی پیشرفت کرده ایم اما اینگونه نیست. باید ببینیم نسبت به جمعیت کشور چه مقدار مدال آوردیم. در المپیک ملبورن 5 مدال کسب کردیم و چهارم شدیم. درحال حاضر بالغ بر 80 میلیون نفر هستیم اما تنها 12 مدال آن هم توسط دو رشته کسب کردیم. متأسفانه مسئولین ورزشی ما اهل رقابت ورزشی نیستند که حاصل آن، عدم نتیجه گیری می شود. همه این موارد نشان می دهد که عامل اصلی مدیرانی هستند که نه ارزیابی می کنند نه نظارت دارند و نه رقابتی برای بهتر شدن می کنند. اگر مدیران ورزشی تلاش نکنند مدیر بهتری شوند و بادی به هر جهت باشند 4 سال دیگر نیز همینگونه خواهیم بود و پیشرفت نخواهیم کرد. 

چرا ورزشکاران بعد از باخت یادشان می افتد امکانات بد است؟ / طلای زارع به دلیل روانشناسی نادرست از دست رفت

ورزشکاری که به نقره قناعت کند خود شکست است

او درباره واکنش های جنجالی برخی ورزشکاران بعد از شکست در المپیک از جمله واکنش امیرحسین زارع بعد از شکست در فینال کشتی در سنگین وزن اظهار کرد: ورزش تیغ دو لبه است که برد و باخت دارد. اگر ورزشکاری شکست خورد، باید یک باخت معقول داشته باشد. این وظیفه استادان روانشناسی ورزشی است. این روانشناسان می توانند حتی نقره را به طلا تبدیل کنند. یکی از علت های شکست طلای قطعی ما یعنی زارع ، به دلیل عدم روانشناسی صحیح بود. اینکه یک ورزشکار به نقره قناعت کند و برای طلا تلاش نکند خود شکست است؛ چراکه معنی نبود روحیه رقابت در ورزشکار را می دهد. ورزش کشور ما باید متوجه شود که روانشناس ورزش اندازه دکتر تغذیه برای پیشرفت ورزشکار مهم و لازم است. 

همتای ساعی ها کم نیستند و باید بیشتر از آنها استفاده شود

این استاد دانشگاه درباره انتقادهای المپین ها از امکانات ورزشی ایران خاطر نشان کرد: خاصیت ورزشکار این است. امکانات همین است و باید گفت که خیلی هم بد نیست. درست است که نرمال و اندازه خیلی از کشور ها نیست اما این مدت ورزشکاران کم اردوی خارجی نرفتند. اینها بهانه است. چرا ورزشکاران در طول مدت 4 سال نسبت به امکانات اعتراض نمی کنند؟ چرا در این مدت مطالبه نمی کنند و می گذارند دقیقا بعد از شکست آنها را عنوان می کنند؟  ورزشکاران باید از فدراسیون ها درخواست کنند و اگر فدراسیون ها بی توجهی کردند، آنها را علنی مطرح کنند تا نفرات مربوطه از آن فدراسیون برکنار شوند. روسای فدراسیون در رشته های مدال آور المپیک 2024، قهرمانان المپیک ادوار گذشته بودند. از جنس ورزش هستند. هم قدر ورزشکار را می دانند و هم نیاز آنها را. مسئولینی که به این شکل هستند و روحیه رقابت دارند قطعا ورزش کشور را بهبود می بخشند. همتای ساعی ها کم نیستند و باید بیشتر از آنها استفاده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته