دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1403 - 03:32

بیت کوین و انتخابات آمریکا؛ ترامپ عاشق فناوری است یا ...؟

بیت کوین و انتخابات آمریکا؛ ترامپ عاشق فناوری است یا ...؟
نامزد جمهوری‌خواه رقابت ریاست‎‌جمهوری آمریکا زمانی مخالف سرسخت ارزهای دیجتال بود، اما اکنون نه‌تنها معاونش را از میان طرفداران پرو‌پاقرص رمزارز انتخاب کرده بلکه می‌گوید ایالات متحده را به پایتخت کریپتو جهان تبدیل می‌کند.
کد خبر : 927753

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا- محمد‌حسن گودرزی، در طول ده سال گذشته، موضوع رمزارز‌ها از حوزه‌ای جانبی در اقتصاد جهان تبدیل به بخشی جدایی‌ناپذیر شده است و به نظر می‌رسد که به دلایلی ازجمله نبود محدودیت‌هایی مانند ثبت هویت کاربر و نقل‌وانتقال آسان، رمزارز‌ها به‌زودی به  واحد پولی عمومی و یا حداقل رقیب اصلی واحد‌های پولی رایج در اقتصاد جهانی تبدیل شوند.

نوع نگاه سیاستمداران و بازیگران اصلی سیاست در ایالات متحده به عنوان ابرقدرت اقتصادی در جهان، همواره به‌عنوان یکی از عناصر تعیین‌کننده در دنیای ارز‌های دیجیتال شناخته می‌شود.

علاوه بر این، مسائل جهانی مانند تصمیمات بین‌المللی، جنگ‌ها، تنش‌های نظامی و سیاسی هم ارز‌های دیجیتال را تحت تأثیر خود قرار داده که مثال بارز آن بالا رفتن ارزش ارز‌های دیجیتال در دوران شیوع کرونا و یا کاهش ارزش آنها به دلیل تنش‌های سیاسی اخیر در خاورمیانه است.

در ماه نوامبر، صحنه سیاست ایالات متحده شاهد انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و یکی از مسائل موردبحث نامزد‌ها، موضوعات اقتصادی و به دنبال آن اقتصاد دیجیتال است. در شرایطی که در اردوگاه دموکرات‌ها، «کامالا هریس» به‌تازگی نامزد اصلی حزب شده و خود را برای رقابت آماده می‌کند، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه از مدت‌ها پیش کار تبلیغات خود را شروع کرده و اقتصاد دیجیتال هم بخشی از برنامه‌های انتخاباتی او بوده است.

تغییر جهت با تغییر سیاست؟

به‌طورکلی، دونالد ترامپ به‌مانند سایر موضع‌گیری‌های خود در حوزه سیاست، گا‌هاً مواضع متناقضی در مورد ارز دیجیتال داشته است. در تابستان ۲۰۱۹، ترامپ در یک سری پست در رسانه‌های اجتماعی به ارز‌های دیجیتال حمله کرد و هشدار داد که آنها می‌توانند فروش مواد مخدر و سایر فعالیت‌های غیرقانونی را تسهیل کنند.

«کارولین لیویت» سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ می‌گوید: ترامپ برنامه‌های سیاستی جدید، جسورانه و هیجان‌انگیز زیادی را برای دوره دوم ریاست جمهوری خود ارائه کرده است، ازجمله عدم پرداخت مالیات بر انعام، مقررات‌زدایی از رمزارز‌ها و تضمین مالکیت آمریکایی‌ها بر برنامه تیک‌تاک.

«استفان مور» اقتصاددانی که به کمپین ترامپ در سال ۲۰۱۶ مشاوره می‌داد به «نیویورک‌تایمز» گفته است که موضع جدید ترامپ در مورد تیک‌تاک و ارز‌های دیجیتال بخشی از یک ذهنیت است که بیشتر «طرفدار فناوری» است و پلتفرم‌هایی را در برمی‌گیرد که موردپسند رأی‌دهندگان است.

مور تصریح کرد: فکر می‌کنم او می‌بیند که ما انقلاب فناوری را رهبری می‌کنیم و این برای آمریکا خوب است.

این اقتصاددان تأکید کرد که فشار برای پایان دادن به مالیات انعام (عدم دریافت مالیات از انعام) نشان می‌دهد که ترامپ پوپولیسم را دوچندان کرده و تلاش می‌کند به کارگران پاداش دهد.

در بخش دیگری از گزارش نیویورک‌تایمز آمده است: ترامپ پیشتر نوشته بود که من طرفدار بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال نیستم؛ چراکه پول واقعی نیستند و ارزش آنها بسیار نوسانی و ضعیف است.

ارز دیجیتال را قبول داریم به‌شرط رهبری آمریکا!

اما بسیاری از مقامات دولت سابق ترامپ به کار یا لابی برای صنعت ارز‌های دیجیتال ادامه دادند.

کمپین ترامپ شروع به دریافت میلیون‌ها دلار کمک‌های ارز دیجیتال کرد و به حامیانش اجازه داد کفش‌های ورزشی با مارک ترامپ را با بیت‌ کوین بخرند. پلتفرم حزب جمهوری‌خواه حتی شامل بیانیه‌ای برای دفاع از حق استخراج بیت کوین» بود.

در خلال کنفرانس بیت کوین ماه گذشته در نشویل، ترامپ گفت که می‌خواهد ایالات متحده «پایتخت کریپتو» و «ابرقدرت بیت کوین جهان» باشد. او از دولت بایدن انتقاد و رئیس‌جمهور فعلی آمریکا را به خفه کردن صنعت متهم کرد و قول داد در صورت انتخاب مجدد، اجازه دهد این صنعت شکوفا شود.

 ترامپ گفت: اگر قرار است رمزارز آینده را تعریف کند، من می‌خواهم که در ایالات متحده استخراج، ضرب و ساخته شود.

همه به دنبال سهمی از بازار کریپتو

به نظر می‌رسد که درصحنه سیاسی آمریکا همه به دنبال رأی شاغلان، سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت کریپتو هستند. این به‌نوعی نشان‌دهنده یک نقطه عطف برای ارز‌های دیجیتال است و تداوم آن را بدون توجه به نتیجه انتخابات تضمین می‌کند. حتی «رابرت کندی» نامزد مستقل انتخابات امسال در کنفرانس بیت کوین که در شهر نشویل برگزار شد، بر نقش مهم ارز‌های دیجیتال بر اقتصاد کشور تأکید کرد.

«کریستوفر میگلینو» مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ DNA، که سرمایه‌گذاران و رهبران استارت آپ را در نشویل جمع کرد، به «نیوزویک» گفت: صنعت کریپتو با جذب دو نفر از نامزد‌های اصلی ریاست‌جمهوری، خود را به‌عنوان یک بازیگر بانفوذ در عرصه سیاسی تثبیت کرده است. وقت آن است که آمریکا به بقیه جهان بپیوندد و تغییراتی را که با یا بدون ما اتفاق می‌افتد، بپذیرد.

حمایت برای رأی

استقبال ترامپ از صنعت کریپتو را می‌توان یک حرکت سیاسی دانست. کارزار ترامپ از زمانی که در ماه می‌ شروع به پذیرش کمک‌های مالی در قالب ارز‌های دیجیتال کرد، ۲۵ میلیون دلار (۱۹.۶ میلیون پوند) از این بخش جمع‌آوری کرده است.

حمایت علنی او از صنعت کریپتو بدون شک خوش‌بینی سرمایه‌گذاران را تقویت کرد. قیمت بیت کوین در ۲۹ جولای به ۷۰ هزار دلار رسید که بالاترین سطح در بیش از ۶ هفته گذشته بود و چند روز بعد به ۶۲ هزار دلار کاهش یافت.

اما سؤالاتی در مورد عملی بودن وعده‌های ترامپ در صورت رئیس‌جمهور شدن او باقی مانده و حتی پس‌ازآن، مشخص نیست که آیا دستور کار ترامپ برای رمزارز، در بلندمدت تأثیری پایدار بر قیمت بیت کوین خواهد داشت یا خیر.

ترامپ در سخنرانی خود متعهد شد در صورت انتخاب شدن، ۱۰۰ درصد کل بیت کوینی را که دولت آمریکا در حال حاضر در اختیار دارد یا در آینده به دست می‌آورد، حفظ کند.

بسیاری از کشورها، ازجمله ایالات متحده، بیت کوین را در اختیار دارند. بخش بزرگی از این ذخایر بیت کوین از مجرمان ضبط شده است. این سؤال که با این ارز دیجیتال مصادره شده چه باید کرد، پیچیده است.

عدم فروش آن ممکن است پیام متناقضی را برای قربانیان جرائم ارز‌های دیجیتال ارسال کند. به‌عنوان‌مثال، قربانیان یک کلاه‌برداری چینی، قبلاً از دولت بریتانیا خواسته بودند تا ۳ میلیارد پوند بیت کوین را که در اختیار پلیس لندن است، بازگرداند.

اگر دولت‌ها واقعاً می‌خواهند از مصرف‌کنندگان در برابر تقلب و جرائم سایبری در بازار‌های ارز‌های دیجیتال محافظت کنند، برگشت دادن بیت‌ کوین دزدیده‌شده باید بخشی از اقدامات آنها باشد. بنابراین، قول ترامپ برای حفظ تمام دارایی‌های بیت کوین آمریکا ممکن است عملی نباشد.

از سوی دیگر، یکی از دلایل جذابیت بیت کوین این است که مستقل از هر نهاد مانند بانک مرکزی عمل می‌کند.

افزودن دارایی‌های دولتی قابل‌توجه در بیت کوین می‌تواند منجر به تمرکز بیشتر قدرت در بین بازیگران بزرگ مانند دولت‌ها شود. این احتمالاً آن چیزی نیست که اکثر کاربران ارز‌های دیجیتال بخواهند ببینند.

در کنفرانس نشویل، ترامپ از قوانین نامشخص و بیش‌ازحد سخت‌گیرانه ایالات متحده در رابطه با صنعت کریپتو انتقاد کرد و قول داد «گری جنسلر» رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) را که در محافل فعالان کریپتو به دلیل موضع متخاصمش نسبت به صنعت محبوبیت ندارد، اخراج کند.

بااین‌حال، جزئیات چگونگی دستیابی این رگلاتور‌های جدید طرفدار کریپتو به اهداف خود در صورت انتخاب ترامپ نامشخص است.

مسائل دیگری هم مانند حمایت ترامپ از استخراج بیت کوین در آمریکا وجود دارد که ممکن است به مذاق طرفداران محیط زیست خوش نیاید.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته