دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کمبود ۱۷۶ هزار معلم، همچنان باقی است/ تعداد دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی چقدر است؟

کمبود ۱۷۶ هزار معلم، همچنان باقی است  تعداد دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی چقدر است؟
سخنگوی آموزش و پرورش گفت: سال گذشته ۲۰۳ هزار نفر کمبود معلم داشتیم و امسال با وجود کمبود ۱۷۶ هزار نفر معلم، در مهر مشکلی نخواهیم داشت.
کد خبر : 927651

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی فرهادی، سخنگوی آموزش و پرورش در یک نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز در سالن جلسات وزیر برگزار شد، ضمن عرض تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: در یک سال گذشته از  یک دریای طوفانی به ساحل آرامش رسیده و برای مهر ۱۴۰۳ بازگشایی مدارس آماده می شویم. در دستگاهی که تمام ثروت سرمایه انسانی است و ۹۸ درصد اعتبارات حقوق می شود نظم پرسنلی پیشران حقوق می‌تواند باشد.

وی افزود: حقوق حق التدریس‌‌ها در شهریور ماه سال گذشته که از سال ۱۴۰۱ بدهکار بودیم، پرداخت شد و دراین حوزه به نظم مالی رسیده و ماهانه حقوق و حق التدریس‌‌ها پرداخت می‌شود، همچنین به نیروهای خرید خدمت هم بدهکار نیستیم. همه نیروی‌های خرید خدمات استان سیستان و بلوچستان طبق قانون به کار گرفته می‌شود و این رویکرد را دنبال می‌‌کنیم و برای تغییر وضعیت این عزیزان اقدام کرده‌ایم. رویکرد آموزش و پرورش در خصوص نیروهای خرید خدمات این است که به عنوان نیروی کار معین استخدام می‌شود.

سخنگوی آموزش و پرورش افزود: در شهریور خرید نیروی خدمات مجوز استخدامی دریافت کردیم و برای نیروی خدمات یک ریال به استان‌ها بدهکار نیستم، باکه برای نظم‌بخشی اقدام کردیم. کلیه نیروی خرید استان سیستان و بلوچستان قرارداد کار معین در سال تحصیلی تثبیت شده و باید به کار گرفته شود. برای سایر استان‌ها انجام شده است.

سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: نیروی خرید خدمات که بیش از ده سال خدمت می‌کنند به نوعی به معلمان ماهر تبدیل می‌شوند. نظم مالی مدیران نوبت دوم مدارسی که دو شیفت هستند حق الزحمه این عزیزان را تا سه سال بدهی داشتیم و این‌ها نیر در حال حاضر به روز است.

پرداخت دیون بازنشستگان آموزش و پرورش

فرهادی مطرح کرد: بیمه تکمیلی در فیش حقوقی واریز می‌شود تا خدمت‌رسانی بهتری به معلمان صورت بگیرد. سال گذشته  در حوزه رتبه‌بندی ۵۷۲ هزار معلم به رتبه خود معترض بودند که رتبه بیش‌از ۳۸۰ هزار نفر ارتقا پیدا کرد. در طرح رتبه‌بندی احکام بازنشستگان سال ۱۴۰۲ صادر می‌شود، بخشی از دیون بازنشستگان سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ناشی از افزایش رتبه آنها باقی مانده است که تلاش می‌کنیم این دیون پرداخت شود.

وی افزود: احکام رتبه بندی بازنشستگان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ توسط صندوق بازنشستگی صادر شود اما بخشی از دیون این افراد باقی مانده است ‌ و اخرین مرحله تثبیت نظام رتبه بندی در حال انجام است کسورات قانونی ناشی از افزایش رتبه‌بندی را انجام دهیم و پرونده انچه از رتبه بندی تابع ایین نامه و شیوه نامه مصوب خواهد بود.

فرهادی با اشاره به نیروی انسانی، عنوان کرد: در بحث نیروی انسانی ما در سال ۱۴۰۰ بیش‌از ۶۰ هزار نفر بازنشسته و در سال ۱۴۰۱  حدود ۵۱ هزار بازنشسته و در سال ۱۴۰۲ نزدیک به  ۷۲ هزار نفر بازنشسته داشتیم و مطابق نامه سازمان اداری استخدامی آموزش و پرورش موظف کرده بود که بازنشستگان برای جبران کمبود نیوری انسانی استفاده کنیم.

وی با اشاره به سن بازنشستگی، ادامه داد: سن بازنشستگی در وزارت بین ۴۸ تا ۵۲ سال است. معلم عزیزی که در دانش‌سرا تربیت معلم درس خوانده باشد در ۴۲ سالگی نیز می‌تواند بازنشسته شود. و از لحاظ سنی جوان هستند و در اوج توانایی تجربه و مهارت معلمی هستند. مطلوب ما این است برای جبران کمبود معلم از خود عزیزان استفاده کنیم و اولویت با آقایان بود. این بخشنامه به زودی اصلاح خواهد سد و دغدغه و نگرانی معلمان مرتفع خواهد شد.

برخورد سه پیک بحرانی در آموزش و پرورش

سخنگوی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سه پیک بحرانی با هم تلاقی کرده است در فاصله سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۷ ادامه دارد، اضافه کرد: بیشترین جمعیت دانش‌آموزانی در ۲۰ سال گذشته بیشترین میزان شرایط بازنشستگی داشته است و با توجه به جذب در دانشگاه فرهنگیان دچار بحران در نیروی انسانی شدیم و شرایط بسیار بهبود پیدا کرده است، الان فرض قرارداد کار معین شدن نیروی خدمات و استمرار خدامات معلمان بازنشسته باعث شده است یک مهر آرامی داشته باشیم.

فرهادی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد بازنشستگان درخواست استمرار خدمت داشتند، ابراز کرد: دو انگیزه در دولت سیزدهم و تصمیم گرفته شد، هر کدام از بازنشستگانی که تقاضای استمرار خدمت داشته باشند، معنی آن این نیست که بازنشستگان تا سن ۶۰ سالگی بمانند. هر عزیزی استمرار خدمت داشته باشد، یک ماه حقوق به عنوان پاداش دریافت خواهد کرد و یک حالت انگیزشی ایجاد می‌شود.

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه برای اضافه تدریس با حق‌التدریس معلمان طرحی داشتیم، اضافه کرد: به سازمان اداری استخدامی اعلام کردیم تا ۲ برابر افزایش داشته باشیم. به عزیزی که در روستا کار میکرد، حق التدریس بیشتری پرداخت کنیم. این طرح اصلاح شد و قرار شد عزیزانی که حق‌التدریس می‌گیرند، به جای ۹ ماه ۱۰ ماه حق‌التدریس پرداخت کنیم. عوامل انگیزشی ایجاد کردیم که مهری آرام و موثر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در جذب معلم و اعلام آزمون استخدامی تقویم را دو ماه جلو کشیدم سال گذشته ارمون استخدامی اموزگان ۲۹ شهریور اعلام شد یک روزه ساماندهی کردیم.

فرهادی ابراز کرد: امسال آزمون استخدامی آموزگاری یک ماه پیش اعلام شد و ۲۸ هزار نفر ۲۱ نفر قبول شدند حداقل ۲ هزار از ۳ هزار نفر اعلام شد.

سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: آزمون استخدامی دبیری با ظرفیت ۲۴ هزار نفر زیر یک هفته دیگه نتایج اعلام خواهد شد و شرایط از لحاظ گذشته خیلی بهتر است.

وی ادامه داد: امسال نتایج آزمون آموزگاری یک ماه پیش اعلام شده است و از ۲۸ هزار نفری  که در این آزمون شرکت کردند، ۲۱ هزار نفر قبول شدند. در آزمون دبیری دارای ظرفیت ۲۴ هزار نفر است و نتایج به سازمان سنجش اعلام شد و در کمتر یک هفته منتشر خواهد شد. در آزمون کیفیت بخشی که دارای ۱۹ هزار نفر ظرفیت است و در این آزمون برای معلمان پرورشی، مشاور برگزارشده است و گزارش گزینش تا دوهفته آینده اعلام می‌شود.

فرهادی ابراز کرد: آزمون کیفیت‌بخشی با بیش از ۱۹ هزار نفر اعم‌از مربی پرورشی، مشاور و مربی بهداشت و درمان و… ظرفیت دارد. اعلام نتیجه اولیه انجام شده و به زودی دو هفته دیگر اعلام نتیجه خواهد شد. ۱۷۶ هزار کمبود معلم نسبت به سال گذشته داریم؛ اما مهر امسال مشکلی نخواهیم داشت و به روش‌های مذکور از جمله ایجاد انگیزش جذب خواهیم داشت.

فرهادی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰، ۲۵ هزار نفر ورودی فرهنگیان داشتیم، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، ۳۰ هزار نفر

و مهر ۱۴۰۳، ۳۲ هزار نفر است که ۲ هزار نفر از مهندسان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی هستند. ۴۰ هزار از دانشگاه فرهنگیان با ورودی کامل در دانشگاه فرهنگیان با حداکثر ظرفیت قرار دارند.

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه مجوز صدور استخدامی آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ دریافت کردیم، اظهار کرد: تقریبا ۱۲۹ هزار نفر؛ ۱۹ نفر گروه کیفیت بخشی، ۲۴ هزار نفر دبیری و هنرآموزی، ۳۲ هزار نفر دانشگاه فرهنگیان، ۷۰۰ استخدام نخبگان، ۸ هزار نفر سرایدار و خدمت گزار، ۸۰۰ نفر مجوز جذب حافظ کل قرآن و در مجموع عدد ۱۲۹ هزار نفر  مجوز صدور اعلام شد که در تاریخ آموزش و پرورش بی‌سابقه است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد ابلاغ معلمان صادر شد و می‌دانند در چه مدرسه ای تدریس می کنند. در سنوات گذشته تا بهمن ابلاغ معلمان به صد در صد نمی رسید؛ اما امسال در بستر سامانه‌محوری موفق به انجام آن شدیم و پرداخت حقوق دچار اخلال می‌شود. ۸۰ درصد کلاس ها کلاس بندی شدند و ۲۰ درصد مابقی به زودی انجام می شود.

فرهادی ابراز کرد: نقل و انتقالات عزیزانی که شغلشان جابه‌جا می‌شود نهایت نسبت به نقل و انتقال عزیزان اقدام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بیشترین تقاضای نقل و انتقال از شهرستان استان تهران است، ادامه داد: ۵ هزار و ۱۲۴ هزار نفر معلم تقاضا کردند از این استان خارج شوند. ببشترین تقضا ورود ۶ هزار و ۳۲۱ نفر است. کمترین میزان تقاضای خروح ۲۴۲ از استان ایلام است.

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه سیستان و بلوچستان ۲ هزار نفر تقاضای خروج دارند و ۱۳۵ نفر تقاضا دارند در این استان ورود کنند و ناتراری داریم و نمی‌توانیم با همه تقاضاها موافقت کنیم.

فرهادی با بیان اینکه تقاضای نقل و انتقالات از ۲۶ هزار نفر، ۱۲ هزار نفر است، ادامه داد: بیشترین تقاضای نقل و انتقال مربوط به معلمانی است که بین یک تا پنج سال سابقه دارند؛ لذا بیشتر معلم جوان ما تقاضای نقل و انتقال دارند و برای کسانی که زیر دو سال مشغول به فعالیت هستند، اجابت نمی‌شود. تا آنجایی که امکان دارد به تقاضا جواب مثبت خواهیم داد. در حوزه ابتدایی ۱۱ هزار نفر دانش‌آموز در مقطع ابتدایی داریم.

جمعیت دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه جمعیت دانش‌‌آموزی ابتدایی در یک حالت بحرانی قرار دارد، اضافه کرد: این جمعیت ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را رد کرده است؛ تعداد دانش‌آموزان متوسطه اول ۳ میلیون و 800 هزار، متوسطه دوم ۳ میلیون، ۶ میلیون و 800 در مقطع متوسطه دوم، ۳ میلیون نفر از ابتدایی هستند و در پنج سال آینده جمعیت متوسطه افزایش پیدا خواهد کرد و باید برای دبیرستان و هنرستان‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

فرهادی با اشاره به بودجه آموزش و پرورش، ادامه داد: این بودجه جا برای رشد دارد.  ۴۴/۱۷ دولت را آموزش و پرورش تشکیل می‌دهد و نصف دولت را از جنس کارمندان و اخذکنندگان حقوق از دولت تشکیل می‌دهد؛ بنابراین باید سهم از بودجه کشور قابل توجه باشد. علاوه بر حقوق کارمندان ساخت مدرسه، تربیت دانشجو معلم و کیفیت بخشی به آموزش باید در دست اقدام قرار بگیرد.

وی با اشاره به میانگین حقوق معلمان، ادامه داد: این عدد ۱۶ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان بدون اخذ اضافه‌تدریس است. سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه اعتبارات به نسبت جمعیت افزایش پیدا نکرده و بودجه مصوب مقرر شد، اظهار کرد: ۱۱۰ درصد بودجه امسال دریافت خواهیم کرد. درواقع، سهم بودجه آموزش و پرورش ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد و در سال آینده مشکل نخواهیم داست. افزایش بودجه نازل به افزایش کیفیت خواهد شد.

فرهادی اضافه کرد: اگر آموزش و پرورش فضای آموزشی کافی داشته باشد، هیچوقت اضافه نیزوی انسانی نخواهد داشت. در چند سال اخیر نرخ و سرعت مدرسه‌سازی بالا بود و در هر روز ۸ کلاس ساخته می‌شود؛ اما نیاز به افزایش مدرسه‌سازی داریم.

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارتخانه یک نهادی نیست که در آن تصمیمات سیساسی بتوان گرفت، تصریح کرد: این وزارتخانه یک نهاد فرهنگی است و ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت از دغدغه‌ها به شمار می‌آید، مدیران آموزش و پرورش نیر ملزم به رعایت این قوانین هستند.

وی با اشاره به اینکه بدهی اصلی پاداش پایان خدمت ۲۹ همت است، ابراز کرد: این بدهی همیشه در مرداد و شهریور پرداخت شده است؛ امسال نیز درصدد هستیم تا شهریور پرداخت شود. تامین ۲۹ همت پول عدد درشتی است و سعی داریم پاداش پایان خدمت ۶ ماهه اول را پرداخت کنیم و امیدوارم در شهریور اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته