دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1403 - 20:51

دلیل ثبت رکوردهای نامتعارف تقاضای برق اعلام شد

دلیل ثبت رکوردهای نامتعارف تقاضای برق اعلام شد
مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) گفت: استخراج غیرمجاز رمزارزها یکی از عواملی است که این روزها ثبت رکوردهای نامتعارف تقاضای برق را در کشور افزایش داده است.
کد خبر : 927562

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از توانیر، مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگویی با بیان اینکه عده‌ای فرصت‌طلب و سودجو بدون مجوز از برق یارانه‌ای و شبکه‌های عمومی و سایر بخش‌ها برای استخراج رمزارز استفاده می‌کنند، افزود: سودجویی متخلفان در این حوزه موجب رشد غیرمتعارف مصرف و ایجاد اختلال و بروز مشکل در شبکه‌های برق شده است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود ماینرهای غیرمجاز را کشف کرده و در این زمینه پاداش خوبی هم برای کسانی که استفاده‌کنندگان غیرمجاز از شبکه برای استخراج رمزارز را معرفی کنند در نظر گرفته شده است، به‌طوری‌که به‌ازای گزارش هر دستگاه ماینر غیرمجاز یک میلیون تومان پاداش اهدا می‌شود.

مدیرعامل شرکت توانیر همچنین با اشاره به اینکه برای استفاده‌کنندگان غیرمجاز از شبکه برای استخراج رمزارز جرایم سنگینی در نظر گرفته شده است، ادامه‌داد: تاکنون بیش از ۲۳۰ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز با توان برق مصرفی ۸۰۰ تا ۹۰۰ مگاوات کشف شده که مصرف برق آنها معادل مصرف برق استان مرکزی است و تأمین این میزان برق به احداث یک‌هزار و ۳۰۰ مگاوات نیروگاه نیاز دارد.

مدیرعامل توانیر در ادامه گفت: شبکه برق کشور در حال حاضر شرایط سختی را به سبب شدت گرما و بروز حوادث اجتناب‌ناپذیر تجربه می‌کند.

رجبی مشهدی درباره مشکلات پیش‌آمده در راه تامین برق پایدار مشترکان و نیز بروز حوادث در شبکه برق، ادامه‌داد: برخی از این حوادث به‌واقع به شبکه‌های توزیع برق باز می‌گردد که افزایش دمای هوا و مصرف زیاد، کارایی تجهیزات را کاهش داده و موجب افزایش حوادث در شبکه برق می‌شود.

وی افزود: در شرایط ناترازی برق و فاصله میزان تولید و مصرف، امکان جایگزین‌شدن تجهیزات برق وجود ندارد و به همین دلیل به هنگام افزایش مصرف برق، احتمال وقوع حوادث نیز بالا می‌رود، اما درعین‌حال همه نیروهای صنعت برق به طور ۲۴ ساعته برای رفع حوادث و حفظ پایداری شبکه برق در تلاش هستند.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: به‌منظور پایداری شبکه برق منطقه تهران یک‌هزار و ۲۸۰ مگاولت آمپر پُست انتقال برق احداث و شبکه تقویت شده است و در هفته جاری هم پست جدیدی به بهره‌برداری خواهد رسید که موجب تقویت و پایداری بیشتر شبکه برق تهران خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مصرف برق
ارسال نظر
هلدینگ شایسته