دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مفهوم اقتصاد چیست؟ /ابعاد کسب این دانش در جامعه

مفهوم اقتصاد چیست؟  ابعاد کسب این دانش در جامعه
اقتصاد علمی کامل و جامع که تجارت، تولید، توزیع، مصرف کالا و خدمات از اصلی‌ترین بخش‌های این علم به شمار می‌آید از این رو کسب دانش اقتصاد موجب می‌شود افراد و حرفه‌ها بتوانند سرمایه خود را در هر شرایطی اداره کنند و از منابع محدودی که در اختیاردارند به نیاز‌های نامحدود برسند.
کد خبر : 927509

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، اقتصاد علمی کامل و جامع که تجارت، تولید، توزیع، مصرف کالا و خدمات از اصلی‌ترین بخش‌های این علم به شمار می‌آید از این رو کسب دانش اقتصاد موجب می‌شود افراد و حرفه‌ها بتوانند سرمایه خود را در هر شرایطی اداره کنند و از منابع محدودی که در اختیاردارند به نیاز‌های نامحدود برسند.

علم اقتصاد، مطالعه‌  تولید، توزیع و مصرف دارایی درهر جامعه است. البته به صراحت می‌توان گفت که اقتصاد، شاخه‌ای از علوم اجتماعی است که به مطالعه‌  رفتار مردم و چگونگی استفاده‌  آنها از منابع محدودی که در اختیار دارند می‌پردازد و ارتباط مستقیم دارد.

با توجه به ماهیت اصلی این مفهوم می توان چنین بیان داشت که علم اقتصاد بر چهار ویژگی زمین- نیروکار-کسب و کار-سرمایه، تمرکز دارد و این اصل به دو دسته کلان و خرد تقسیم می‌شود؛ که در ادامه به اختصار به مفهوم آن پرداخته می‌شود.

اقتصاد کلان

شاخص اقتصاد کلان، یکی از اصلی‌ترین و مهمترین بخش‌های اقتصادی است بطوری که منحصرا حول اقتصاد ملی، منطقه‌ای و جهانی در حال چرخش است و به عملکرد ساختار، تصمیم و رفتار سیاست گذار‌ها و دولت‌ها در سطح کلان می‌پردازد.

در اقتصاد کلان متغییر‌هایی از قبیل تورم، رشد اقتصادی، شاخص‌های قیمتی از اهمیت فراوانی برخوردار است ومورد بررسی قرار می‌گیرد.

به طور کلی تر، اقتصاد کلان را می‌توان به عنوان چشم‌انداز کلی‌تر علم اقتصاد در نظر گرفت. بجای تمرکز بر بازار‌های خاص، اقتصاد کلان تولید و مصرف‌های انبوه را در یک جامعه بررسی می‌کند.

موضوعات مطالعه‌ی اقتصاد کلان شامل موارد زیر می‌شوند:

 - تاثیر مالیات بر قیمت‌ها
- عوامل فراز و نشیب‌های اقتصادی
- تاثیر سیاست‌های پولی و مالیاتی بر سلامت اقتصادی
 -عوامل و روند تعیین نرخ بهره
 -عوامل موثر بر سرعت رشد اقتصادی

مزایای اقتصاد کلان:

این بخش با توجه به اهمیت ویژه‌ای که دارد به سیاست‌های اقتصادی و مسائل مالی آن می‌پردازد و می‌تواند موتور محرکی برای افزایش توان حمایت و راهنمای مناسب جهت توسعه اقتصاد باشد.

معایب اقتصاد کلان:

مهمترین اصل در این بخش، نگرش و سیاست کلی در حوزه اقتصاد است و نکته مهمی درخصوص ارتقاء و توسعه رفاه فردی در این بخش کمتر دیده می‌شود.

اقتصاد خرد:

اقتصاد خرد یکی از بخش‌های مهم اقتصاد است که متشکل از رفتار و انتخاب تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در ابعاد خرد، کوچک و بر مفاهیم عرضه و تقاضا، هزینه تولید، بهینه سازی سود و مطلوبیت، ساختار انواع بازار‌ها، کشش و هزینه فرصت‌ها تاکید و تمرکز بیشتری دارد.

در تعریف جامع تر، اقتصاد خرد با تصمیمات اقتصادی در سطح پایین و خرد سر و کار دارد. از این نقطه نظر، گاهی اقتصاد خرد را نقطه‌ شروع مطالعه‌ اقتصاد کلان می‌دانند. خرد به معنای کوچک است و اقتصاد خرد به معنای بررسی اقتصاد در واحد‌های کوچک می‌باشد.

این شاخه از علم اقتصاد با موارد زیر سر و کار دارد:

- بررسی تصمیم‌گیری‌های مصرف‌کنندگان و به حداکثر رساندن مطلوبیت
- بررسی تولیدات شرکت‌ها و به حداکثر رساندن سود
- ایجاد تعادل در بازار
- تاثیر قانون‌گذاری‌های دولتی بر هر بازار
- بررسی اثرات جانبی بازار‌ها


مزایای اقتصاد خرد:

برای تعیین قیمت یک محصول و عوامل مختلف تولید از قبیل نیروی کار، سرمایه، سازمان، زمین و کار افرین و. کمک می‌کند. در این نوع اقتصاد، شرکت‌ها می‌توانند به صورت مستقل تصمیم بگیرند.

معایب اقتصاد خرد:

در این بخش از اقتصاد، اشتغال کامل، بی اساس است. اقتصاد خرد تمام ابعاد تشکیل دهنده و مورد نیاز بخش بزرگی از اقتصاد را در برنمی گیرد.

تفاوت اقتصاد خرد و اقتصاد کلان در چیست؟

بخش اقتصاد خرد به فعالیت افراد، خانوار‌ها و سازمان‌ها و ... میپردازد، اما بخش اقتصاد کلان به فعالیت و رفتار‌های کل اقتصاد اشاره می‌کند.

اقتصاد خرد واحد‌های کوچک و بخش‌های، تقاضا و عرضه، محصولات، رفاه اقتصادی و هزینه‌ها را برسی می‌کند و در مقابل اقتصاد کلان با واحد‌های بزرگتر و موضوعاتی از قبیله درآمد ملی، فقر، تورم، سطح درآمد عمومی سرکار دارد.البته شاخص اقتصاد خرد در سطح سازمان عمل می‌کند و شاخص اقتصاد کلان در سطح ملی و منطقه‌ای مطرح است.


پایان بخش اول

انتهای پیام/

برچسب ها: مفاهیم اقتصادی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته