دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فرصت طلایی در اقتصاد

فرصت طلایی در اقتصاد
صادرات کالا و خدمات در نگاه اول شاید آسان به نظر برسد، اما در عمل متوجه اهمیت زیاد این اقدام در راستای تحقق اهداف بلند و کوتاه مدت اقتصادی هر کشور می شویم. صادرات کالا و حضور در بازارهای جهانی یک فرصت طلایی و استثنایی است. برای کسب درآمد ارزی که امروز اقتصاد کشور فارغ از اقتصاد نفتی، بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد.
کد خبر : 923890

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، صادرات در لغت به معنای ارسال کالا از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر چه در داخل مرز‌های یک کشور چه در خارج از مرز‌ها صورت می گیرد و صادرات در گمرک به معنای خارج شدن کالا از قلمرویی گمرکی است.

صادرکننده کیست

صادرکننده شخصی حقیقی یا حقوقی است که دارای کارت بازرگانی و یا مجوز وزارت بازرگانی بوده که می تواند کالا و خدماتی را به نقاط مختلف ارسال می‌کند.

چرا صادرات؟

۱. دریافت سود بیشتر از بازار‌های خارجی

۲. برقراری ارتباط بیشتر با کشور‌های مختلف

۳. شرکت در بازار‌های مختلف برای دریافت تجربه بیشتر

۴. تولید کالای بیشتر از نیاز بازار‌های داخلی موجب ارسال کالای اضافه به بازار‌های خارجی می‌شود

۵. انحصار قرار گرفتن در بازارهای جهانی 

۶. به دلیل نداشتن تجهیزات کافی برای تهیه کالا‌های مختلف مجبور به صادر کردن مواد خام می‌شود

۷. خواهان نداشتن یک کالا در بازار‌های داخلی شرایط را برای صادر کردن اماده می‌کند

اثرگذاری صادرات کالا بر اقتصاد

افزایش ارتباطات: ارتباطات قوی در هر زمینه‌ای مهم و مفید است و کشور را به سرعت به سوی موفقیت هدایت می کند همچنین باعث میشود بازار‌های زیادی در سطح بین الملل با آن‌ها همکاری کند.

حمایت بخش دولتی: دولت برای صادر کنندگان تخفیفات ویژه‌ای در نظر می‌گیرد. حتی جوایز و تسهیلات متعددی نیز برای صادر کنندگان تنظیم کرده است البته وام‌های با سود کمتر نیز در اختیارآن‌ها می‌گذارد تا ترغیب به صادرات شود چرا که با ارسال کالا ارز وارد کشور می‌شود.

افزایش امنیت تجاری: زمانی که تاجران محصولات خود را در بازار‌های داخلی و خارجی به عرضه می گذارند اگر مشکلی برای یکی از بازار‌ها بیفتد بازار‌های دیگر برای حفظ و توسعه فعالیت تجاری همچنان باقی می‌مانند.

صادرات کالا


انواع صادرات:

صادرات قطعی و موقت، مستقیم و غیر مستقیم مواردی است که در ادامه به مفهوم اقتصادی، مزایا و معایب آن را می‌پردازیم.

صادرات قطعی: رویه‌ای است که اشخاص حقیقی یا حقوقی، کالا را برای فروش یا مصرف از کشور خارج می‌کنند و انتقال کالا معمولا از طریق بازارچه‌های مرزی، تجار، مرزنشینان، شرکت‌های تعاونی صورت می‌گیرد؛ البته باید برای اجناس مورد نظرگواهی صادراتی ثابت و قطعی صادر شود
دولت به صادرکنندگان امتیازاتی اختصاص می‌دهد که از پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات معاف شوند البته هزینه‌های گمرکی مانند آزمایش، تعرفه بندی، تخلیه و بارگیری، انبار داری را باید پرداخت کنند

صادرات قطعی تجاری: محموله تجاری که در حجم و تعداد بالا به کشور دیگر ارسال میشود و هدف از این محموله بزرگ تجاری کسب درامد ارزی و تجارت بین المللی است

صادرات قطعی غیر تجاری: ارسال کالا در تعداد و حجم کمتر به منظور ارسال نمونه کالا و یا هدیه برای جذب سرمایه داران و بازاریابی است که به صورت بسته یا به همراه مسافر ارسال میشود

صادرات موقت

به طور کلی با هدف حضور کالا در نمایشگاه‌های بین المللی، بازاریابی و یا تعمیر کالا برای یک بازه مشخص از کشور خارج میشود و در زمان تعیین شده به کشور بازمیگردد، اما اگر در آن زمان مشخص کالا به کشور بازنگردد صادرکننده باید به سراغ صادرات قطعی برود

کالا‌های مصرفی دائمی: وقتی کالا‌های با ارزش و حجیم مانند تجهیزات صنعتی و لوازم خانگی برای معرفی و نمایش در نمایشگاه‌ها گذاشته میشود اگر به فروش برسد بس از بازگشت به کشور باید تشریفات صادراتی درمورد آن اجرا شود.

کالا‌های مصرفی: در واقع صادرکنندگان برای معرفی بهتره محصولاتی ماننده مواد غذای وخوراکی، شیرینی در نمایشگاه‌های بین المللی شرکت می‌کنند و به دلیل فاسد شدن محصولات صادرکنندگان کالا‌ها را یا به عنوان هدیه یا در همان نمایشگاه به فروش می‌رسانند و البته پس از بازگشت به کشور به دلیل فروش محصولات باید تشریفات صادراتی درمورد آن اجرا شود

صادرات مستقیم

در این صادرات، ارسال کالا بدون حضور واسطه به صورت مستقیم در بازار‌های خارجی به فروش می‌رساند به علاوه تمام سود و زیان به عهده صادرکننده است و این نوع صادرات برا گسترش وتوسعه فعالیت کوچک یا بزرگ مناسب‌تر است.

مزایا صادرات مستقیم:

۱. این نوع صادرات به صادر کننده اجازه میدهد که به صورت مستقیم با خریداران خارجی در ارتباط باشد و دایره ارتباطی خود را وسیع‌تر کند .

۲. تمام سود بدست آمد به دلیل ندادن کمیسیون و دستمزد به واسطه گر متعلق به صادر کننده و یا تولید کننده است.

۳. وقتی صادر کننده به صورت مستقیم محصولات خود را در بازار‌های خارجی به عرضه می‌گذارد در هزینه‌های مختلف صرفه جویی میشود و با قیمتی بهتر کنترل شده در بازار‌های بین المللی به فروش میرسد.

معایب صادرات مستقیم:

۱. مسئولیت بالا و سنگین:وقتی هیچ واسطه گری در میان نباشد همه کار‌ها به دوش شرکت و صادرکننده است که از مسئولیت و استرسی بالا برخوردار است.

۲. خدمات رسانی سریعتر: این روش از ورود به بازار بین ¬الملل به ¬ویژه زمانی که محصولات شرکت از جمله محصولات با فناوری بالا باشند، شرکت ملزم به ارائه خدمات تخصصی و فنی پس از فروش، اعزام کارشناس فنی و … به محل مشتری میباشد که هماهنگی این مسئله نیز چالشی بزرگ برای شرکت ایجاد خواهد کرد.

۳. نیاز به منابع مالی بالا بابت هزینه منابع انسانی و تشکیل بخش بازرگانی خارجی یا شعبه فروش.

صادرات غیر مستقیم

در روش صادرات غیر مستقیم چندین واسطه در کشور سازنده جنس و کالا را به بازار‌های خارجی صادر میکنند؛ به معنای ساده صادرات کالا به دست واسطه گران و یا شرکت‌های واسطه انجام میشود این نوع صادرات برای شرکت‌ها و صادرکنندگان نوپا مناسب‌تر است.

مزایای صادرات غیر مستقیم:

۱. حمل نقل: به دلیل تجارت گسترده واسطه گران و اشنای با شرکت‌های حمل نقل امکان چانه زنی و تخفیف گرفتن زیاد را دارند.

۲. رشد سریع فروش، و بازگشت سرمایه: واسطه گران یا شرکت هی واسطه به دلیل اشنا بئدن با بازار‌های خارجی و مشتریان به سرعت محصول را میتوانند به فروش برسانند .

۳. اشنای دقیق نهاد‌ها با قوانین وضع شده: برای صادر کردن محصولاتی باید مجوزاتی خاصی دریافت کرد که هر مجوز زمانی طولانی باید صرف شود واسطه گران این کارا به سرعت انجام می دهند.

معایب صادرات غیر مستقیم:

۱. چشم انداز بلندمدت و اهداف برنامه صادراتی شما می‌تواند به سرعت تغییر کند و اگر محصول خود را در دستان دیگری قرار داده باشید اعمال تغییرات مطلوبتان آسان نخواهد بود.

۲. واسطه گران نسبت به اقداماتی که انجام میدهند سودی دریافت می‌کنند که هزینه صادرات را برای فرد بیشترمی کند.

۳. کاهش ارتباط مستقیم با خریداران خارجی به طوری که شما شناختی روی خریدار ندارید و فرصت پیشنهاد دادن را از خود می‌گیرید.

چه کالاهایی قابلیت صادرشدن دارند

صادرات کالا

لازم به ذکر است که هر کشور نسبت به شرایط آب و هوای، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود کالا‌های صادراتی اش متفاوت است و هر کشور با توجه به نیاز کالا‌های را خریداری می کند.

محصولات دارویی: واکسن، دارو و به دلیل مطلوب بودن کیفیت مواد اولیه و موثر بر روی بیماران خواهان زیادی دارد.

محصولات پتروشیمی: نمک، رزین، پلیمر‌ها ‍، کودها؛ مورد استقبال کشور‌های گوناگونی قرار میگیرد و به دلیل قیمت مناسبی که دارد میتوان گزینه‌ی مناسبی برای صادرات باشد.

کالا‌های فلزی: فولاد، مس، المینیوم، به دلیل مرغوب بودن و تقاضای زیاد در بازار‌های خارجی کالای صادراتی مناسبی برای صادر کنندگان می‌باشد.

محصولات کشاورزی: غلات، میوه، سبزیجات، اجیل به دلیل جنس اعلا و کیفیت بالادر بازار‌های جهانی تقاضای این محصول بسیار زیاد است و صادر کننده میتواند سود زیادی از این راه کسب کند.

نتیجه:
صادرات اقدامی مهم و اثر گذار در هر کشوری است و بیشتر دولت مردان از این امر استقبال وحمایت میکنند چرا که در زمینه‌های مختلف برای کشور موفقیت آفرین است و باعث برند شدن و مطرح شدن کالاهای تولید داخل در سطح بین الملل می شود وبه تنهایی اقتصاد یک کشور را متحول کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مفاهیم اقتصادی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته