دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1403 - 15:43

هوش مصنوعی به تشخیص عیوب توربین گازی نیروگاه‌ها وارد شد

هوش مصنوعی به تشخیص عیوب توربین گازی نیروگاه‌ها وارد شد
محققان پژوهشگاه نیرو موفق شدند با اجرای یک پروژه ویژه، عیوب توربین گازی نیروگاه را از طریق هوش مصنوعی تشخیص دهند.
کد خبر : 927503

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا ، مهدی اکرمی‌نیا عضو هیئت علمی گروه پژوهشی تجهیزات دوار مکانیکی پژوهشگاه نیرو گفت: در این پروژه بررسی به‌کارگیری این فناوری در توربین گاز نیروگاه‌های حرارتی به‌منظور بازرسی و تشخیص عیوب خودکار پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: باتوجه‌به هزینه‌کرد سالانه ۱۰۰ همت برای نگهداشت و تعمیرات نیروگاهی، اگر استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های نگهداشت و تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی منجر به صرفه‌جویی حداقل ۱۰ درصد این هزینه‌ها شود، می‌تواند سود سرشاری را به حوزه تولید صنعت برق بازگرداند؛ کمااینکه این امر هم اکنون در شرکت‌های پیشرو تولید صنعت برق بین‌المللی در حال انجام است.

این پژوهشگر صنعت برق خاطرنشان کرد: این پروژه به‌منظور امکان‌سنجی و بررسی توانایی هوش مصنوعی در حوزه تولید برق، به‌عنوان نخستین پروژه هوش مصنوعی بخش تولید در دستور کار پژوهشگاه نیرو قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی گروه پژوهشی تجهیزات دوار مکانیکی پژوهشگاه نیرو ادامه داد: این پروژه در ۲ فاز؛ فاز نخست استخراج داده‌های موردنیاز در توربین گاز و فاز دوم آشکارسازی عیوب به کمک هوش مصنوعی و مقایسه با روش متداول در حال انجام است.

مدیر پروژه آینده‌پژوهی کاربرد هوش مصنوعی در توربین گاز گفت: فاز نخست پروژه برای توربین گاز موردنظر با موفقیت به پایان رسیده است که این امر می‌تواند چراغ راهی برای توسعه داده‌های مناسب به‌منظور به‌کارگیری در هوش مصنوعی در سایر تجهیزات تولید برق مانند مدل‌های متفاوت توربین‌های گاز دیگر، توربین‌های بخار، سیکل ترکیبی، ژنراتور‌ها و ترانسفورماتور‌های نیروگاهی، پمپ‌های نیروگاهی، توربین‌های بادی و توربین‌های آبی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

اکرمی نیا افزود: در فاز دوم پروژه، از داده‌های استخراج شده از فاز اول بهره‌برداری‌شده و مدل‌های هوش مصنوعی توسعه داده شده و با بررسی شرایط کاری توربین گازی، عیوب محتمل آن استخراج می‌شود.

وی با بیان اینکه هسته اصلی فاز ۲ پروژه شامل آشکارسازی عیوب توسط سیستم‌های هوش مصنوعی است ادامه داد: این امر با موفقیت و دقت بسیار بالا انجام شده است که نشان‌دهنده عملی مزایای بی‌شمار به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت تولید برق است.

این پژوهشگر صنعت برق در خصوص مزایای کلی این پروژه برای صنعت برق گفت: از پتانسیل‌های این پروژه در صورت پیاده‌سازی در سطح تولید صنعت برق می‌توان به پایش ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته تجهیزات و دارایی‌های حساس و استراتژیک تولید صنعت برق مانند توربین‌های گازی و بخاری توسط ماشین خودکار، افزایش بازه‌های تعمیراتی در تجهیزات و دارایی‌های حساس و استراتژیک تولید صنعت برق و کاهش هزینه‌های بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات اشاره کرد.

اکرمی نیا افزود: همچنین شناسایی ریشه‌های خرابی، تشخیص علائم یک مشکل و عیب درحال‌رشد و انعکاس به بهره‌بردار در مراحل اولیه، آگاهی از وضعیت سلامت اجزا تجهیزات و دارایی‌های حساس و استراتژیک تولید صنعت برق در هر لحظه و به‌صورت دوره‌ای، بهبود قابلیت اطمینان و دسترس‌پذیری، افزایش راندمان، افزایش تولید برق از دیگر مزایای به‌کارگیری هوش مصنوعی در بخش تولید صنعت برق است.

عضو هیئت علمی گروه پژوهشی تجهیزات دوار مکانیکی پژوهشگاه نیرو با تأکید بر اینکه تجربیات این پروژه می‌تواند به‌عنوان قطب‌نمای به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت تولید برق بکار گرفته شود، گفت: می‌توان تجربیات کسب شده در نخستین پروژه تعریف شده موفق در این حوزه را به دیگر توربین‌های گازی و سایر تجهیزات مهم بسط و گسترش داده و از مزایای به‌کارگیری هوش مصنوعی در این حوزه بهره‌مند شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته