دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سهم هوش مصنوعی در فرآیند نوآوری خدمات به مشتریان کسب‌وکارها چقدر است؟

سهم هوش مصنوعی در فرآیند نوآوری خدمات به مشتریان کسب‌وکارها چقدر است؟
بر اساس گزارش اکسپلودینگ تاپیک بیش از ۴۰ درصد شرکت‌ها در جهان از هوش مصنوعی برای تجزینه و تحلیل بازار، جستجو‌های اینترنتی، تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده می‌کنند و شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی برای توسعه کسب‌وکار خود بهره می‌گیرند از تاثیر بالقوه این تکنولوژی بر کاهش هرینه ها، تسریع در فرآیند نوآوری و همچنین خدمات بهتر به مشتریان خود خبر می‌دهند.
کد خبر : 929241

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، کسب و کار‌های به سمت هوشمندسازی در حرکت هستند تا جایی که پیش‌بینی می شود جزئی ترین اقدام در هر کسب وکاری با بهره گیری از هوش مصنوعی در اسرع وقت قابل اجراست.

واژه کسب‌وکارها نوین شاید در مرحله نخست فقط به اقدامات و خدماتی منتهی شود که نسل جدید جامعه با توجه به وسعت انتظارات منتظر آن هستند، اما در اصل کسب‌وکارهایی که بتوانند در بهترین شرایط از فناوری و عصر دیجیتال بهره بگیرند و انتقال این خدمات را در کمترین سرعت، کمترین اشتباه و در نهایت به بیشترین تقاضا پاسخ دهند، قطعا برندگان فضای رقابت در دنیای دیجیتال هستند.

بر اساس گزارش اکسپلودینگ تاپیک بیش از ۴۰ درصد شرکت‌ها در جهان از هوش مصنوعی برای تجزینه و تحلیل بازار، جستجو‌های اینترنتی، تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده می‌کنند؛ همچنین آمار بهره گیری از هوش مصنوعی در صنایع هندی ۵۹ درصد است و بر اساس سیاست توسعه بهره‌گیری از هوش مصنوعی در روسیه نیز تا اوخر ۲۰۲۳ حدود ۳۲ درصد از شرکت‌ها به بهره گیری از این تکنولوژی رو آورده اند.

شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی برای توسعه کسب‌وکار خود بهره می‌گیرند از تاثیر بالقوه این تکنولوژی بر کاهش هرینه ها، تسریع در فرآیند نوآوری و همچنین خدمات بهتر به مشتریان خود خبر می‌دهند.

هوش مصنوعی عاملی خطرناک است!

از سوی دیگر راشاتودی بتازگی در گزارشی نوشت: بر اساس تحلیل‌ها و داده‌های شرکتی از دو سال گذشته تاکنون، شرکت‌های آمریکایی که گسترش هوش مصنوعی را تهدیدی برای کسب‌وکار خود می‌دانند، پنج برابر شده است! شایان ذکر است که بر اساس تحقیقات آریز‌ای آی که اطاعات افشا شده از کمپانی‌های بزرگ را زیر نظر دارد؛ بیش از ۵۶ درصد از شرکت‌های بزرگ آمریکایی هوش مصنوعی را در گزارش‌های سالانه خود "عاملی خطرناک" توصیف کرده اند.

شایان ذکر است که در سال ۲۰۲۲، مجله فورچون با بررسی ۵۰۰ شرکت بزرک ایالات متحده که در رتبه بندی سالانه جزو قوی‌ترین کمپانی‌ها بودند، اعلام کرده بود که حدود ۹ درصد از این شرکت‌ها هوش مصنوعی را تهدیدی برای خود می‌پندارند. در میان نگرانی‌هایی که در گزارش‌های مالی در خصوص توسعه هوش مصنوعی ذکر شده بود، بیشترین نگرانی در خصوص بهره گیری دیگر شرکت‌ها از هوش مصنوعی برای توسعه سریع تکنولوژی تولید خود و چیره گشتن بر رقبا از این طریق بود. همچنین نگرانی‌های دیگری در مورد تاثیر هوش مصنوعی بر حریم شخصی و همچنین حقوق بشر و سطح اشتغال در گزارش‌ها به چشم می‌خورد.

در همین رابطه شرکت موتورولا در خصوص نتایج استفاده از هوش مصنوعی برای انجام تحقیقات و توسعه محصولات می‌گوید: شاید نتیجه‌ عملیات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی آنطور که می‌خواهیم دقیق نباشد و هوش مصنوعی از اطلاعاتی که به سوی موضوعات منفی مانند تبعیض جنسیتی و نژاد پرستی و یا آسیب زدن به دیگران سوق دارند، برای تجزیه و تحلیل و ارائه گزارش استفاده نماید.

بالاترین سطح نگرانی در خصوص تاثیرات هوش مصنوعی مربوط به گروه صنایع مدیا و سرگرمی است؛ در این گروه از صنایع، بیش از ۹۰ درصد کمپانی‌های بزرگ مانند نتفلیکس و دسینی در سال جاری توسعه سریع هوش مصنوعی را تهدیدی برای کسب وکار خود شناسایی کرده اند.

هوش مصنوعی

در گزارش اف‌تی(FT)  در این مورد به نوع خاصی از هوش مصنوعی اشاره شده است که به عنوان "هوش مصنوعی" مولد شناخته می‌شود و قادر به تولید متن، عکس و فیلم است؛ به طریقی که حضور این عامل هم اکنون نیز در تولیدات برخی شرکت‌های تولید مدیا و فیلم مشاهده می‌شود. استفاده از چنین تکنولوژی می‌تواند به سرعت پارامتر‌های تولیدی را متحول کرده و شرایطی را به وجود آورد که صنایع مربوطه، این نوع هوش مصنوعی را خطری بالقوه تشخیص دهند.

برای مثال چند ماه پیش بود که بازیگران و فیلم نامه نویسان هالیوود برای اعتراض به تاثیر گسترده هوش مصنوعی مولد بر صنعت فیلم نامه نویسی و بازیگری در سینما دست به اعتصاب زدند و در نتیجه این اعتصابات قوانین جدیدی برای استفاده از این نوآوری  در فیلم سازی وضع شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته