دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رتبه دانشگاه امیرکبیر در رنکینگ دانشگاه‌های جهان

رتبه دانشگاه امیرکبیر در رنکینگ دانشگاه‌های جهان
دانشگاه امیرکبیر رتبه مناسبی در بین رنکینگ دانشگاه‌های ایران و جهان دارد. دانشگاه امیرکبیر در رتبه‌بندی شانگهای و از بین دانشگاه‌های ایرانی موفق شد مقام اول را در رشته‌های مهندسی کسب کند.
کد خبر : 927432

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر از دانشگاه‌های مهندسی ایران است که به عنوان مادر دانشگاه‌های صنعتی و مهندسی ایران شناخته می‌شود و جایگاه مناسبی نیز در بین دانشگاه‌های جهان دارد.

شانگهای، کیو.اس، تایمز و یو.اس.نیوز از معتبرترین پایگاه‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان هستند که اعتبار دانشگاه‌های جهان را هر ساله مورد سنجش قرار می دهند.

رتبه دانشگاه امیرکبیر در رتبه‌بندی شانگهای (Shanghai Ranking)

در رتبه‌بندی منتشر شده در سال ۲۰۲۳ رتبه‌بندی شانگهای، ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان شرکت کرده بودند که ۱۰ دانشگاه از ایران نیز در این رتبه‌بندی حضور داشتند. دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران و صنعتی امیرکبیر رتبه‌های اول تا سوم ایران را از بین دانشگاه‌های ایرانی حاضر کسب کرده اند. ضمن اینکه باید اضافه کرد که در رشته‌های مهندسی دانشگاه امیرکبیر موفق شد رتبه اول را از بین دانشگاه‌های ایرانی کسب کند و در رتبه ۷۰۰-۶۰۱ جهان قرار گیرد. 

رتبه‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می‌ شود. در رتبه‌بندی شانگهای دانشگاه‌های هاروارد و استنفورد و موسسه MIT از ایالات متحده به ترتیب رتبه های اول تا سوم را از آن خود کرده اند.

رتبه دانشگاه امیرکبیر در

رتبه دانشگاه امیرکبیر در

کیواس یکی دیگر از پایگاه‌های رتبه‌بندی دانشگاهی است. کیو.اس برخلاف رتبه‌بندی تایمز که اقدام به استفاده از روش جدیدی برای رتبه‌بندی کرده‌ همچنان از همان روش قدیمی مشترک خود با تایمز استفاده می‌کند.

رتبه دانشگاه امیرکبیر در کیو.اس (QS World University Rankings)

در رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۴ تعداد ۷ دانشگاه از ایران حضور داشتند. دانشگاه‌های صنعتی شریف با رتبه ۳۳۴، تهران با رتبه ۳۶۰، صنعتی امیرکبیر با رتبه ۳۷۵ و علم و صنعت ایران با رتبه ۴۵۱، به ترتیب رتبه اول تا چهارم را کسب نمودند. همچنین دانشگاه‌های شیراز با رتبه ۶۹۰-۶۸۱، شهید بهشتی با رتبه ۱۰۰۰-۹۵۱ و فردوسی مشهد با رتبه ۱۲۰۰-۱۰۰۱ دیگر دانشگاه‌های حاضر در این رتبه‌بندی هستند.

دانشگاه امیرکبیر در رتبه‌بندی کیواس از بین دانشگاه‌های جهان در مقام ۳۷۵ قرار گرفت.

رتبه دانشگاه امیرکبیر در

رتبه دانشگاه امیرکبیر در

رتبه دانشگاه امیرکبیر در رنکینگ تایمز (timeshighereducation)

رتبه‌بندی تایمز نیز از رتبه‌بندی‌های معتبر دانشگاهی جهان است. تایمز در پنج گروه: آموزش، پژوهش، استنادها، درآمد صنعتی، وجه بین‌المللی دانشگاه‌های جهان را ارزیابی می کند.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبه‌بندی تایمز در سال ۲۰۲۴ موفق به کسب رتبه دوم در ایران و در جایگاه ۴۰۰ _ ۳۵۱ قرار گرفته است. در این رتبه‌بندی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در شاخص آموزش امتیاز ۳۴.۸، محیط پژوهش (۳۳.۷)، کیفیت پژوهش (۷۷)، صنعت (۸۵.۱) و وجهه بین المللی امتیاز ۳۸.۸ را کسب نموده است.

در رتبه‌بندی تایمز دانشگاه‌های: صنعتی شریف  ۳۵۰- ۳۰۱، صنعتی امیرکبیر ۴۰۰- ۳۵۱، تهران ۵۰۰- ۴۰۱،علوم پزشکی شهید بهشتی ۸۰۰- ۶۰۱، علوم پزشکی تهران ۸۰۰- ۶۰۱، علم و صنعت ۵۰۰- ۴۰۱ و دانشگاه علوم پزشکی ایران در جایگاه ۸۰۰- ۶۰۱ قرار گرفتند. رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی موسسه «تایمز» شامل ۱۹۰۴ دانشگاه در ۱۰۸ کشور و منطقه است.

رتبه دانشگاه امیرکبیر در

رتبه دانشگاه امیرکبیر در

 

براساس رتبه‌بندی US News نیز دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته ریاضیات رتبه ۳۷ جهانی را کسب کرده است. در این رده بندی دانشگاه MIT، استنفورد و پرینستون در جایگاه‌های اول تا سوم ریاضیات قرار گرفته اند.رتبه دانشگاه امیرکبیر در رنکینگ دانشگاه های جهان

رتبه دانشگاه امیرکبیر در یو.اس.نیوز (us.news)

در میان دانشگاه‌های آسیایی، رتبه اول تا سوم ریاضیات متعلق به کشور چین و رتبه هشتم مربوط به دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. بنا بر نتایج این رتبه‌بندی، در میان دانشگاه‌های ایران نیز صرفا دو دانشگاه در فهرست دانشگاه‌های برتر در حوزه ریاضیات قرار گرفته اند و جایگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر نخست بوده است.

این رتبه‌بندی‌های موضوعی بر اساس عملکرد تحقیقاتی دانشگاهی، از جمله انتشارات و استنادها، و همچنین شاخص‌هایی برای شهرت جهانی و منطقه‌ای بوده است.

رتبه دانشگاه امیرکبیر در رنکینگ دانشگاه‌های جهان

دانشگاه امیرکبیر رتبه نخست دانشگاه‌های صنعتی کشور براساس رتبه‌بندی لایدن (Leiden Ranking)

براساس نظام رتبه‌بندی لایدن که از بین ۱۳۱۸ دانشگاه برتر جهان و ۴۴ دانشگاه ایرانی صورت گرفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه نخست دانشگاه‌های صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است.

لایدن یکی از نظام‌های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس شاخص‌های معتبر علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب