دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معرفی کامل دانشگاه صنعتی شریف

معرفی کامل دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه صنعتی شریف؛ یکی از برترین دانشگاه‌های ایرانی در تربیت نیرو‌های مهندسی است که در بین دانشجویان با نام دانشگاه «ام‌آی‌تی» شناخته شده و سالانه تعداد زیادی از رتبه برتر‌ها و المپیادی‌ها را جذب می‌کند.
کد خبر : 925488

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانشگاه صنعتی شریف، با هدف تربیت نیرو‌های متخصص کشور در سال ۱۳۴۴ تاسیس شد. این دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاه‌های ایران و جوان یک دانشگاه جوان و در حال رشد است و در طول فعالیت خود به صورت موسسه‌ای علمی در صنعت، فناوری‌های روز و علوم کاربردی جایگاه ارزشمندی را کسب کرده است. 

دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف در ردیف قویترین مهندسین و بالاترین مدیریت‌های علمی، فنی و اجرایی کشور هستند و در آزمون‌های متمرکز ورودی کارشناسی ارشد یا پذیرش مستقیم از کارشناسی به ارشد از نظر میانگین نمرات و درصد قبولی در بیشتر رشته‌های فنی، مهندسی و علوم پایه بالاترین مقام را در بین دانشگاه‌های کشور دارند.

این دانشگاه دارای ۱۱ هزار و ۶۸۰ دانشجو، ۴۵۷ هیئت علمی (۱۴۵ استاد در مرتبه استاد تمام، ۱۵۷ استاد در مرتبه دانشیار، ۱۴۸ استاد در مرتبه استادیار و ۷ مربی)، ۶۷ هزار و ۹۷۵ دانش آموخته، ۱۰۲۴ ثبت اختراع و ۳۷ هزار، ۶۱۲ مقاله پژوهشی است. 

تاریخچه دانشگاه شریف

این دانشگاه میزبان دارندگان مدال‌های طلای دانش آموزی در المپیاد‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، نجوم و کامپیوتر است، همچنین داوطلبان هر ساله از طریق شرکت در کنکور و کسب رتبه‌های برتر می‌توانند وارد این دانشگاه شوند و دانشآموختگان این دانشگاه سهم زیادی از نخبگان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران را تشکیل می‌دهند؛ همچنین دانشگاه صنعتی شریف در بین داوطلبان با نام دانشگاه MIT (ام‌آی‌تی) شناخته شده و بیشتر دانشجویان و دانش آموختگان این دانشگاه نخبگان و استعداد‌های برتر کشور به حساب می‌آیند. دانشجویان این دانشگاه در رشته‌های مهندسی و پایه در ۳ مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند. از جمله وقایع رخ داده در این دانشگاه تدفین کشته‌شدگان جنگ در آن و اعتراضات پس از آن در سال ۱۳۸۴ بود.

دانشمندان و دانشگاهیان برجسته بین‌المللی از این دانشگاه بازدید و در آن سخنرانی کرده‌اند که از آن جمله بازدید جوزف تیلور و توماس شلینگ در سال ۱۳۸۶، بازدید برتون ریشتر در خرداد ۱۳۸۷، رئیس انجمن دانشگاه‌های آمریکایی به همراه چند تن از رؤسای چند دانشگاه آمریکا از جمله دانشگاه‌های کُرنِل، کارنِگی مِلون، فلوریدا، مِریلند، رایس و کالیفرنیا دیویس در سال ۱۳۸۷، برنده نوبل فیزیک، کنستانتین نووسلوف [۱۵]و جایزه فیلدز ۲۰۱۰، سدریک ویلانی در سال ۱۳۹۴ اشاره کرد.

روسای دانشگاه شریف را بشناسید

روسای این دانشگاه از بدو تاسیس تاکنون به ترتیب شامل محمد علی مجتهدی، فضل اله رضا، محمدرضا امین، سید حسن نصر، مهدی ضرغامی، علیرضا مهران، حسینعلی انوار، علی محمد رنجبر، عباس انواری، علی اکبر صالحی، سید محمد اعتمادی، سید خطیب الاسلام صدرنژاد، سعید سهراب پور، رضا روستا آزاد، محمود فتوحی، رسول جلیلی و سیدعباس موسوی بوده است. 

مأموریت‌های اصلی 

تعلیم و تربیت دانشمند، فرهیخته، متخصص، خلاق و نوآور، با نشاط، کارآفرین، صاحب دیدگاهِ سیستمی و توان راهبری، دارای تعهدِ ملی و متعهد به اخلاق اسلامی و حرفه‌ای، توسعه و به کارگیری علوم و فناوری‌های نوین برای پاسخگویی به نیاز بخش‌های مختلف صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و پیشتازی در گسترش مرز‌های دانش و فناوری با مرجعیت علمی در جهان از جمله ماموریت‌های دانشگاه صنعتی شریف است.

دانشگاه شریف کدام مقاطع تحصیلی و رشته‌ها را دارد؟

این دانشگاه در مقطع دکتری دارای ۲۰ رشته، ۹۸۹ دانشجو و ۲ هزار و ۶۱۸ دانش آموخته، در مقطع کارشناسی ارشد ۸۰ رشته، ۳ هزار و ۳۹۰ دانشجو و ۲۷ هزار و ۶۷۶ دانش آموخته، در مقطع کارشناسی ۱۶ رشته، ۵ هزار و ۶۵۹ دانشجو و ۳۷ هزار و ۶۸۱ دانش آموخته است. همچنین، در زمینه بین الملل ۱۵ رشته، ۵۵ دانشجو و ۲۰ دانش آموخته دارد. 

تمام داوطلبانی که قصد انتخاب‌رشته در دانشگاه صنعتی شریف را دارند، باید حتما دارای دیپلم ریاضی و فنی باشند، اما استثنایی وجود دارد که اگر رشته داوطلبی در دبیرستان تجربی باشد، می‌تواند از طریق کنکور همان رشته فقط در «رشته شیمی» این دانشگاه ادامه تحصیل دهد

تنها داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی هوافضا، مهندسی دریا، مهندسی پزشکی، مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر، مهندسی هسته‌ای شکافت، مهندسی فناوری نانو، مهندسی شیمی، مهندسی مواد و متالوژی، شیمی، ریاضی، نانوفیزیک، نانوشیمی، فیزیک و علوم کامپیوتر را داشته باشند، می‌توانند در این دانشگاه جذب شوند.

مراکز و دانشکده‌های دانشگاه شریف

دانشگاه شریف دارای ۱۳ دانشکده با نام‌های شیمی، علوم ریاضی، فیزیک، مدیریت و اقتصاد، مهندسی انرژی، مهندسی برق، مهندسی شیمی و نفت، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی و علم مواد و مهندسی هوافضاست و ۵ پژوهشکده با نام‌های پژوهشکده الکترونیک، پژوهشکده جامع علوم و فناوری‌های همگرا، پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته، پژوهشکده سیاست‌گذاری و پژوهشکده علوم و فناوری‌های انرژی، آب و محیط زیست است و ۲ مرکز تحقیقاتی فناوری‌های توانبخشی عصبی و هوشمند جواد موفقیان و ۵ مراکز آموزشی شامل گروه فلسفه علم، مدیریت تربیت بدنی، زبان‌ها و زبان شناسی، معارف اسلامی و علوم انسانی و آموزش مهارت‌های مهندسی است.

دانشگاه شریف دارای یک پردیس مرکزی، یک پردیس بین المللی کیش، پردیس خودگردان و پردیس پژوهش و فناوری است. 

پردیس اصلی دانشگاه صنعتی شریف در خیابان آزادی شهر تهران در منطقه‌ای به وسعت حدود ۲۰ هکتار واقع شده است. این پردیس شامل ۱۳ دانشکده و ۳ مرکز آموزشی و تعداد قابل توجهی پژوهشکده، آزمایشگاه تحقیقاتی و مراکز و دفاتر خدمات فناوری است.

پردیس بین‌الملل کیش دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را با همکاری دانشگاه کیش (وابسته به سازمان منطقه آزاد کیش) در جزیره کیش آغاز کرد. در آغاز این همکاری و با امضای توافقنامه‌ای بین سازمان منطقه آزاد کیش و دانشگاه صنعتی شریف مدیریت دانشگاه کیش طی یک دوره انتقال چهار ساله به دانشگاه صنعتی شریف واگذار شد و سپس در پایان این دوره و در سال ۱۳۸۸ دانشگاه کیش رسماً به دانشگاه صنعتی شریف به عنوان پردیس بین‌المللی کیش واگذار شد. این واحد دانشگاهی در حال حاضر در ۳ مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های فنی و مهندسی دانشجو می‌پذیرد.

محدودیتی برای ادامه تحصیل دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شریف از نظر تفاوت در رشته مقطع کارشناسی وجود ندارد

پردیس خودگردان این دانشگاه با شعار محوری «آموزش یکسان، ارزیابی یکسان» در بیشتر رشته‌های کارشناسی دایر در دانشگاه دانشجو می‌پذیرد. دانشجویان این پردیس در کلاس‌هایی یکسان با دیگر دانشجویان دانشگاه و با معیار‌های آموزشی دانشگاه صنعتی شریف و بهره‌مندی از استادان دانشگاه صنعتی شریف آموزش می‌بینند و در آزمون‌های یکسان با دیگر دانشجویان ارزیابی می‌شوند.

افتخارات داخلی دانشگاه صنعتی شریف

جذب ۹۶ درصد از رتبه‌های یک و دو رقمی کنکور سراسری

ساخت ماهواره شریف ست ۱ و ۲ و تحویل آن به سازمان فضایی کشور

کسب رتبه‌های برتر در دوره‌های مختلف جشنواره‌های جوان و بین‌المللی خوارزمی

کسب رتبه‌های برتر المپیاد علمی- دانشجویی کشور در رشته‌های مختلف

کسب رتبه برتر برای چندمین سال پیاپی توسط پژوهشکده علوم و فناوری نانو

افتخارات بین المللی دانشگاه شریف

کسب برترین جایزه جهانی ریاضی (مریم میرزاخانی دانش آموخته مقطع کارشناسی ریاضی از دانشگاه شریف به عنوان اولین زن دنیا موفق به کسب برترین جایزه جهانی ریاضی شد.

" فیلدز" معتبر‌ترین جایزه ریاضی است که از سوی کنگره جهانی ریاضی‌دانان اعطا می‌شود و معادل نوبل ریاضی است.

هیچ کدام از داوطلبان گروه علوم انسانی مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه شریف نیستند، اما به گفته مسئولان این دانشگاه احتمال دارد تا چند سال آینده رشته‌ای با نام «اقتصاد» برای این متقاضیان راه اندازی شود

کسب رتبه‌های زیر ۵۰ در میان دانشگاه‌های با قدمت ۵۰ سال در دنیا

کسب رتبه‌های بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ در میان دانشگاه‌های برترجهان (تایمز)

کسب رتبه‌های برتر مسابقات روبات‌های فوتبالیست Robocup

کسب رتبه‌های برتر مسابقات بین‌المللی ریاضی دانشجویی

کسب رتبه‌های برتر مسابقات جهانی برنامه‌نویسی دانشجویی (Acm)

انتخاب اعضای هیئت علمی دانشگاه به عنوان عضو IEEE fellow

امکانات رفاهی دانشگاه شریف

دانشگاه شریف دارای امکانات کتابخانه و نشریات از جمله کتابخانه مرکزی، کتابخانه مریم میرزاخانی، مجله ساینتیا ایرانیکا، مجله علمی پژوهشی شریف و روزنامه شریف و مراکز خدماتی آزمایشگاه مرکزی، مجتمع فناوری شریف، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و مرکز مشاوره و سبک زندگی است.

از جمله مزایای تحصیل در این دانشگاه، استفاده شبانه روزی دانشجویان از آزمایشگاه‌ها، اینترنت و زمین‌های ورزشی هر دانشکده است.

همچین، به دانشجویانی که شروع کننده یک استارت آپ باشند، دفتری جداگانه جهت فعالیت آنها اختصاص می‌یابد. در ضمن امکاناتی مانند خوابگاه، وام دانشجویی، سرویس رفت و آمد و سینی غذای کامل روزانه نیز برای دانشجویان دانشگاه وجود دارد.

ویژه‌های دانشگاه شریف

تمام داوطلبانی که قصد انتخاب‌رشته در دانشگاه صنعتی شریف را دارند، باید حتما دارای دیپلم ریاضی و فنی باشند، اما استثنایی وجود دارد که اگر رشته داوطلبی در دبیرستان تجربی باشد، می‌تواند از طریق کنکور همان رشته فقط در «رشته شیمی» این دانشگاه ادامه تحصیل دهد. 

همچنین، برای داوطلبان تحصیلات تکمیلی محدودیتی وجود ندارد و مدرک کارشناسی آنها هر رشته‌ای که باشد، می‌توانند در دانشگاه صنعتی شریف ادامه تحصیل دهند. 

در ضمن، هیچ کدام از داوطلبان گروه علوم انسانی مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه شریف نیستند، اما به گفته مسئولان این دانشگاه احتمال دارد تا چند سال آینده رشته‌ای با نام «اقتصاد» برای این متقاضیان راه اندازی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته