دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آزمایشگاه مرکزی غدد دانشگاه تهران به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی کشور پیوست

آزمایشگاه مرکزی غدد دانشگاه تهران به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی کشور پیوست
مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران از پیوستن این آزمایشگاه به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی باهدف ارائه خدمات آزمایشگاهی متنوع به دانشگاهیان و پژوهشگران خبر داد.
کد خبر : 927430

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، فریده رضی اظهار کرد: آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 1397 در حوزه زیست‌فناوری و با همکاری پژوهشگران، استادان برجسته و کارشناسان توانمند به‌طور تخصصی خدمات آزمایشگاهی و فعالیت‌های تحقیقاتی فعالیت دارد.

این فعال حوزه پژوهش و آزمایش‌های تحقیقاتی با اشاره به زیرساخت‌های مهم آزمایشگاهی، عنوان کرد: این آزمایشگاه در زیرساختی بالغ‌بر 500 مترمربع با امکاناتی متنوع، آزمایش‌های مولکولی، کشت سلولی، زیستی و سایر حوزه‌های مرتبط را انجام می‌دهد.

وی افزود: دستگاه‌های ریل تایم، دو دستگاه نانودراپ، فریزرهای منفی 80 و منفی 20 درجه سانتی‌گراد، انواع سانتریفیوژها و تجهیزات متعدد دیگری در آزمایشگاه وجود دارند که انجام پروژه‌های بزرگ و کوچک را امکان‌پذیر می‌کنند.

رضی به برخی از امکانات آزمایشگاهی موجود در آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم اشاره کرد و گفت: آزمایشگاه‌های تخصصی «متابولومیکس»، «ژنتیک»، «ماهی زبرا»، «مس اسپکترومتری» و «مدل‌سازی» در این فضا مستقر هستند؛ همچنین در این آزمایشگاه امکان پژوهش در حوزه مطالعات مولکولی، کشت سلولی، بررسی متابولومیکس و ژنومیکس، مطالعات پایه بر روی ماهی زبرا و بررسی پروتئین شیمی و مدلینگ مهیا شده است.

 وی ادامه داد: همچنین در این آزمایشگاه، فضایی به‌عنوان core facility وجود دارد که در این بخش تجهیزات لازم برای سنجش آنالیت‌های بیوشیمیایی با روش ELISA و با استفاده از اتوآنالایزرهای پیشرفته و همچنین امکانات لازم برای انجام آزمایش‌های پایه و روتین وجود دارد. سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاه مستقر بوده و کالیبراسیون تجهیزات در موعد مقرر انجام می‌گیرد.

مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم بیان کرد: با توجه به این‌که ماهی زبرا، ژنتیکی مشابه انسان دارد و در پروژه‌های متعددی همانند «تهیه و ارزیابی عملکرد کوانتوم دات‌ها جهت بررسی رسانش انسولین» ، «تهیه و ارزیابی عملکرد نانوذرات پلی اتیلن گلایکول و کربوکسی متیل سلولز برای رسانش خوراکی انسولین در مدل ماهی زبرا» و موارد متعدد دیگری از امکانات آزمایشگاهی این مرکز استفاده شده است.

وی با اشاره به خدمات آزمایشگاهی آزمایشگاه «مس اسپکترومتری» عنوان کرد: این روش شیمیایی تجزیه‌ای، در تعیین مقدار و شناسایی مواد موجود در  یک نمونه زیستی، با سنجش نسبت جرم به بار الکتریکی یون‌های فاز گازی کمک می‌کند. درواقع شناسایی مولکول‌های کوچک و یا متابولیت‌ها در یک سلول، بافت و یا ارگانیسم با این روش امکان‌پذیر است.

رضی با اشاره به فعالیت‌های آزمایشگاه میکروبیوم و فعالیت‌های تخصصی این آزمایشگاه عنوان کرد: این آزمایشگاه تخصصی، با تمرکز بر بررسی میکروبیوتای بزاق و روده، در شناخت بهتر از بیماری‌های غیرواگیر و واگیر و توسعه درمان های جدید نقش دارد. در آزمایشگاه های میکروبیوم از طیف گسترده ای از تکنیک های آزمایشگاهی از جمله استخراج DNA باکتریایی از نمونه‌های بیولوژیک، تعیین توالی DNA و اندازه‌گیری فراوانی باکتری‌های مختلف به روش Real Time PCR و کشت میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌شود. آزمایشگاه کشت سلولی نیز با دارا بودن امکانات مناسب و چندین رده سلولی فعالیت داشته و آماده ارائه خدمات است.

مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با اشاره به برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی و کارگاه‌های عمومی و تخصصی حوزه زیست‌فناوری گفت: این دوره‌های آموزشی عمدتاً مرتبط با طراحی و مطالعات میکروبیوم، Real Time PCR، طراحی پرایمر و ... هستند که در قالب مدرسه تابستانه برگزار می‌شوند و همچنین کارگاه‌های مربوط آنالیز داده‌هایNGS (DNA Sequencing ، کشت سلولی، آشنایی با اصول تاندم مس و HPLC، تیماردهی و توکسیکوسیتی در ماهیان زبرا بالغ و دوره جامع تکنیک های آزمایشگاهی، از دیگر دوره‌های آموزشی است که توسط این آزمایشگاه برگزار می‎شوند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیش‌تر راجع به این دوره‌ می‌توانند به وب‌سایت https://emri.tums.ac.ir/Zczuo مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته