دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1403 - 11:21

عارف: به جایی رسیده‌ایم که امروز در فناوری پیشرفته جزء مدعیان بزرگ دنیا هستیم

عارف: به جایی رسیده‌ایم که امروز در فناوری پیشرفته جزء مدعیان بزرگ دنیا هستیم
معاون اول رئیس جمهور گفت: یک مجموعه ۱۷۵ هزار دانشجویی در مراکز آموزش عالی داشتیم که بخشی از آنها کیفیت نداشت و منحل کردیم، فعالیت می کردند و رسیدیم به جایی که در فناوری پیشرفته جزء مدعیان بزرگ دنیا هستیم
کد خبر : 927413

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور امروز (سه‌شنبه) در آیین تکریم و معارفه معاونان قدیم و جدید علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور اظهارکرد: گاهی برای ایجاد یک درس در یک دانشگاه بزرگ مشکل داشتیم در راه اندازی های، عموما با اغماض اساتید را انتخاب می کردیم و حداقل ها را نداشتیم.

وی افزود: یک مجموعه ۱۷۵ هزار دانشجویی در مراکز آموزش عالی داشتیم که بخشی از آنها کیفیت نداشت و منحل کردیم، فعالیت می کردند و رسیدیم به جایی که در فناوری پیشرفته جزء مدعیان بزرگ دنیا هستیم.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: این نتیجه زحمات و تلاش های جوانان پر انرژی و پر شور کشور بوده است که در این ۴ دهه این جوانان بودند که ما را به سمت جلو هل دادند و امروز وضعیت خوبی داریم.

عارف ادامه داد: دهقانی فیروزآبادی گفت که افشین گفته من راه تو را ادامه می دهم؛ طبیعی است راهی که این معاونت انتخاب کرده، راهی درست و همراه با نتایج روشن است که باید حتماً ادامه یابد.

وی گفت: ما در دولتی داریم کار می کنیم و اینجا به نمایندگی از دولتی صحبت می کنیم که پزشکیان همه جا وقتی مسئولی گزارش می دهد، می گوید هدف چیست؟ یعنی ما امروز از شما هدف ۴ ساله می خواهیم.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: موضوعی در کل برنامه‌های توسعه هم مجود دارد، توجه به مزیت نسبی است. به محض اینکه از موضوع مزیت نسبی صحبت می‌کنیم، نیروی انسانی مطرح می‌شود. شاخص‌های کمی و کیفی نیروی انسانی، یک کمیت و سرمایه معنوی را برای ما به ارمغان آورده است.

عارف با تأکید بر اینکه منابع زیرزمینی، ظرفیت بالای دانشگاه و کیفیت آن، مزیت نسبی است که باید در همه برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها استفاده شود، اضافه کرد: سند چشم‌انداز، در رأس همه تعهدات ملی قرار دارد؛ جایگاه اول در منطقه در همه زمینه‌ها میثاق ملی است و بنا بوده تا سال آینده به این برسیم که عقب ماندیم و باید جبران شود.

وی در رابطه با سند تحقق چشم‌انداز نیز گفت: محوریت تحقق سند چشم‌اندازه به طور طبیعی به عهده معاونت علمی است. گام‌های اولیه برداشته شده و به جای رسیدیم که بدون استناد به نیروی جوان علمی نمی‌توانیم جلو برویم. زمانی که این سند تصویب می‌شد، ما در برخی از شاخص‌ها، جایگاه اول یا دوم در منطقه را داشتیم. 

معاون اول رئیس جمهور همچنین ادامه داد: ما در منطقه‌ای پویا زندگی می‌کنیم. شاخص‌های مد نظر ما در طول ۲۰ سال گذشته بسیار دگرگون شده است.

عارف تأکید کرد: برنامه هفتم توسعه که اولین کلید عملیاتی این برنامه را دیروز با تشکیل شورای عالی راهبری این سند، زده شد، عموما از اهداف خوب و مترقی‌ای برخوردار است. ایرادی که به این سند می شود گرفت این است که منابع مورد نیاز دیده نشده است؛ در برنامه تکلیف شده که دولت ظرف یک سال منابع را لحاظ و به مجلس ارسال کند؛ انشاءالله این ایراد هم رفع می شود.

وی تصریح کرد: معاونت علمی را دستگاه نمی دانیم که در رقابت یا رفاقت با سایر دستگاه ها باشد بلکه یک معاونت ستادی است. حرف معاونت علمی ریاست جمهوری، حرف علمی رئیس جمهور و دولت است لذا وارد رقابت با هیچ دستگاهی نمی شود. 

معاون اول رئیس جمهور اظهارداشت: دولت که با خودش رقابت نمی کند؛ دستگاه ها ممکن است رقابتی داشته باشند بد هم نیست که گاهی این رقابت ها به اختلاف تبدیل می شود که دولت و رئیس جمهور باید آن را حل کند؛ علی الاصول مرجع حل اختلاف های علمی دستگاه ها، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور است

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته