دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مصرف زیاد گوشت فرآوری شده خطر سرطان روده را افزایش می‌دهد

مصرف زیاد گوشت فرآوری شده خطر سرطان روده را افزایش می‌دهد
سرطان روده بزرگ دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در دنیاست، به طوری که سالانه یک میلیون مورد مرگ بر اثر ابتلا به این بیماری در دنیا ثبت می‌شود.
کد خبر : 927410

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سرطان کولورکتال (CRC) که به آن سرطان کولون یا روده بزرگ نیز گفته می‌شود، رشد غیرطبیعی بافت (پولیپ) در پوشش داخلی روده بزرگ یا رکتوم است.

این بیماری اغلب کشنده است و رتبه دوم شایع‌ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان را به خود اختصاص داده و به طور نگران کننده ای، بروز CRC با نرخ‌های بی سابقه‌ای در حال افزایش است.

بر اساس گزارش‌ها هر سال حدود دو میلیون مورد جدید و یک میلیون مرگ ثبت می‌شود.

تحقیقات گذشته استعداد ژنتیکی و رژیم غذایی را به عنوان دو عامل اصلی خطر CRC شناسایی کرده است. آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، گوشت‌های قرمز و فرآوری شده را به عنوان مواد سرطان زا طبقه‌بندی کرده است.

محققان در مطالعه اخیری که در مجله Nutrients منتشر شده است، ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده را با خطر نئوپلاسم (رشد غیرطبیعی و بیش از بافت) روده بزرگ بررسی کردند.

این تحقیقات بر اثر مصرف گوشت قرمز همزمان با زمینه ژنتیکی بر خطر بروز بیماری تمرکز دارد. داده‌های غربالگری کولونوسکوپی هفت هزار و ۲۹۱ شرکت کننده و اطلاعات ژنوتایپ چهار هزار و ۷۷۴ نفر از این مجموعه مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته‌های این مطالعه نشان داد در حالی که گوشت قرمز با افزایش خطر نئوپلاسم روده بزرگ مرتبط نیست، اما گوشت فرآوری شده به طور قابل توجهی ریسک ابتلا به این بیماری را بالا می‌برد، به طور دقیق‌تر یافته‌ها نشان می‌دهد مصرف گوشت فرآوری شده بیش از یک بار در هفته خطر نئوپلاسم کولورکتال را به همراه دارد که آمار آن ۱۹ درصد بالاتر از خطر پلی ژنیک (PRS) است.

این امر بر اهمیت محدود کردن مصرف گوشت فرآوری شده به عنوان یک رفتار سالم تغذیه‌ای تاکید دارد.

به طور دلگرم کننده سرطان کولورکتال معمولاً به صورت پولیپ‌های خوش خیم شروع می‌شود و توسعه آنها به تومور‌های بدخیم ممکن است ده سال یا بیشتر طول بکشد که این موضوع بر اهمیت تشخیص زودهنگام و غربالگری مکرر تأکید دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته