دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری تشریح شد؛

جزئیات جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی/ جایزه در سطح ملی با اجرای برگزیدگان برپا می‌شود

جزئیات جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی  جایزه در سطح ملی با اجرای برگزیدگان برپا می‌شود
جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی با محوریت زندگی آثار و دستاوردهای هنری این شخصیت برجسته تاریخ موسیقی برگزار می‌شود.
کد خبر : 927003

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی با حضور بهنام ترابی دبیر علمی، محمدرضا عزیزی دبیر اجرایی،آروین صداقت کیش نماینده هییت داوران صبح امروز بیست و یکم مرداد ماه در دانشگاه مهرالبرز برگزار شد.

عزیزی در ابتدای نشست گفت: اولین دوره جایزه سال گذشته در سطح دانشگاه آزاد به عنوان جایزه مستقل اهنگسازی برگزار شد. رویکرد جایزه نگاه به شخصیت اهنگسازی تاثیرگذار اهنگساز معاصر روح الله خالقی بود. ما ارکستر موسیقی ملی مان را مدیون او هستیم، پس تصمیم گرفتیم این جایزه را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه داوری و نحوه انتشار فراخوان بسیار با نگاه استاد خالقی مرتبط است، گفت: این دوره گسترده‌تر و در سطح ملی است و از سویی حمایت انجمن علمی اثار و مفاخر و انجمن موسیقی را هم داریم. بخش پژوهش هم امسال بدان اضافه شده و ما هم به دنبال یک خروجی در کنار جایزه نیز هستیم یعنی با کمک ارکستر جوانان ایران به اجرا هم خواهیم رسید.

صداقت کیش نیز در ادامه گفت: اول این را بگویم که روح‌الله  خالقی هیچوقت شاگرد صبا نبوده بلکه هم شاگردی او بوده است.

وی درباره بخش پژوهش توضیح داد: آنچه ما درنظر داریم یک قسمتی به اسم پژوهش به جایزه خالقی اضافه شده و آثار پژوهشی که محور کارشان روح الله خالقی به عنوان یک شخصیت است، اثار کسانی که رسیده چاپ می‌شود. یک تعداد محور‌هایی برای بخش پژوهش تعیین شد، فراخوان تهیه و تقریبا تمام عناوین در پیوند با شخصیت و اثار استاد خالقی است.

وی اظهار داشت: ما تلاش کردیم پژوهشگران را برای تحقیق پیرامون این شخصیت ترغیب کنیم و در حال حاضر مجموع گرایش‌های تحقیقاتی در ایران خیلی معطوف این بخش از موسیقی نبود پس ما تلاش کردیم به این دوره تاریخ موسیقی بپردازیم. امیدواریم این اتفاق یک جریان برایمان ایجاد کند و کمکی کند تا درگاه جدید برای موسیقی ایجاد کند.

سپس بهنام ترابی دبیر علمی جایزه با تبریک روز خبرنگار با ابراز خرسندی ازاینکه در میان اصحاب رسانه است، گفت:  در جایزه خالقی بخش جانبی کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای ادبیات، موسیقی و نمایش ایجاد شده پس رویکرد ما گسترده‌تر به شکل‌های هنر بوده و خوشحالیم که این جایزه را بسط دادیم و ان را به  این جایزه اضافه کنیم و پژوهش‌هایی دریافت کنیم.

وی در ادامه افزود: از مهمترین محور‌های این رویداد می‌توان به مطالعات مرتبط با نگرش، زندگینامه و مقالات تحلیل او و استنتاج سبک اهنگسازی، یادداشت‌های علمی، واکاوی شیوه‌های اهنگسازی او و تاثیرش بر اهنگسازان بعد از خود می‌توان اشاره کرد.

وی درباره حامیان جایزه گفت: حمایت انجمن اثار و مفاخر، انجمن موسیقی، توسعه هنر‌های معاصر ملل و … را داریم.

به گفته ترابی احمد صدری، سید حسین میثمی، بابک خزاعی، فواد توحیدی، شهاب جعفری، پیروز ارجمند، اروین صداقت کیش، میرعلیرضا میرعلی نقی، پویا صراعی، سجاد پورقناد و محمدعلی مراتی داوران این جشنواره هستند.

صداقت کیش با اعلام بخش‌های رقابتی این جشنواره اظهار کرد: در دوره اول دو داور داشت. قرار شد فراخوان دقیق نوشته شود و بر آن اساس آثار دعوت به جشنواره شوند. این فرایند دوماه طول کشید. با نظر جمع به فراخوان منتشر شده که در سایت موجود است رسیدیم.
وی افزود: ما باید تعریف جامعی از کسانی که مجاز هستند و آنهایی که مجاز نیستند شرکت کنند می‌رسیدیم. روش‌ها و شبکه‌های آهنگسازی که امروزه رواج دارد شیوه و سبک روح‌الله خالقی نیست. جریان اصلی موسیقی از جای دیگر است.

وی افزود: کمیته داوران به این نتیجه رسید از نظر سبکی تفاوتی قائل نباشد.‌ در این جشنواره خالقی را به عنوان اولین شخص موسیقی معاصر که به عنوان آهنگساز مطرح است مدل میگیریم و به کل آهنگسازی توجه میشود. سبک برای ما در این جشنواره حائز اهمیت نیست. 

این پژوهشگر گفت: در این جایزه به همنوازی و گروه‌ها اهمیت ویژه داده شده است. در این جایزه از دو ساز بیشتر نواخته می‌شود.

وی با اشاره به اعلام جوایز گفت: به جز جایزه مادی که در سایت مشخص است، چاپ آثار و استفاده از برگزیدگان در ارکسترهای مختلف جایزه‌ آهنگسازی روح‌الله خالقی است. در آبان ماه اختتامیه جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی برگزار خواهد شد. آثار برگزیده در نشر پنج خط منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته