دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد:

حضور بیش از ۲ هزار نفر در جشنواره ملی موسیقی جوان/ مرآتی: جشنواره جوان مثل یک کنکور برای هنرجویان است

حضور بیش از ۲ هزار نفر در جشنواره ملی موسیقی جوان  مرآتی: جشنواره جوان مثل یک کنکور برای هنرجویان است
مدیرعامل انجمن موسیقی ایران گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان مثل یک کنکور برای هنرجویان محسوب می‌شود و قرار است بعد از جشنواره، افراد درجه یک حاضر در این رویداد در شهر‌های خود اجرا داشته باشند.
کد خبر : 931928

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری «هفدهمین جشنوارهٔ ملی موسیقی جوان» دوشنبه ۲۶ شهریور با حضور حمیدرضا اردلان دبیر جشنواره و محمدعلی مرآتی مدیر اجرایی و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در دفتر موسیقی برگزار شد.

اردلان در صحبت‌هایی گفت: من از دوره شانزدهم مسئولیت این جشنواره را برعهده دارم و چند دوره هم مشاور بودم به همین دلیل در جریان مباحث و چالش‌ها هستم واقعا کار دشواری است، چون معرفت شنیداری هم جنبه‌های میتولوژیک دارد و هم وضعیت یک جامعه را نشان می‌دهد.

وی در ادامه افزود: موسیقی برای کشور‌های دارای تمدن بسیار پیچیده‌تر است، به‌نظرم برای این جشنواره در واقع هیچ جشنی در کار نیست بلکه یک آزمون است و نامگذاری آن یک اشتباه مفهومی بوده منتها اگر جشن را واژه شناسی قدیم بگیریم، متفاوت می‌شود. نکته دیگر اینکه این رویداد ملی و عامل ایجاد وحدت ایران فرهنگی است و نکته آخر هم واژه جوان در عنوان جشنواره مهم است، همه این عناوین با هم یک رسانه هستند.

اردلان درباره بحث جوان‌گرایی در اندیشه اداره جشنواره نیز توضیحاتی مطرح کرد و گفت: این بحث از گذشته مطرح بوده است.

سپس مراتی درباره جشنواره توضیحاتی ارائه داد و گفت: ما از فردا (۲۷ شهریور) ساعت ۹ صبح جشنواره را در سالن رودکی آغاز می‌کنیم و پنجم مهر در تالار وحدت اختتامیه خواهیم داشت. امسال ۲۱۱۷ نفر در جشنواره شرکت کردند و این بالندگی جشنواره را نشان می‌دهد. ۴۴ داور در بخش موسیقی دستگاهی، ۱۹ داور در موسیقی کلاسیک غرب و ۲۷ داور در موسیقی نواحی فعالیت می‌کنند. راه یافتگان مرحله دوم دستگاهی ۲۸۹ نفر و مقام آورندگان ۲۴۰ نفر هستند. ۸۵ نوع ساز نیز در این رویداد نواخته می‌شود و ۱۲ نوع آواز نیز با تیم داوران مدیریت شدند.

اردلان در بخش پرسش و پاسخ درباره برنامه‌های جشنواره گفت: برنامه‌ریزی محض در این عرصه جشنواره به‌طور مطلق معنا ندارد متاسفانه بودجه‌های فرهنگی در جامعه ما در اولویت نیست یا ما باید مسئولیتی بپذیریم و جلو برویم یا منتظر بودجه باشیم. رسانه‌ها باید بررسی کنند که واقعا بودجه جشنواره چقدر است؟ جایزه‌ها هیچ گره‌ای از کار موسیقیدان‌ها باز نمی‌کند منتها در این وضعیت ما باید کار را پیش ببریم.

وی اظهار کرد: موضوع بعدی صداوسیما است که متاسفانه در عرصه موسیقی خوب عمل نکرده و یک آشفتگی در گوش ما وجود دارد که باید سراغ صحبت‌های آکادمیک و تخصصی برویم تا بستر برای اجناس موسیقی که ریشه‌های موسیقی ما را تامین می‌کند، فراهم شود. من از رسانه ملی درخواست دارم کار‌های جشنواره را با یک واحد سیار پخش کند.

مرآتی هم درباره حمایت از هنرجویان و هنرمندان جوان گفت: من به‌عنوان کسی که تجربه پانزده ساله از حضور و اجرا در فرانسه را دارم، آماری ارائه می‌دهم که از برخی جهات قابل توجه است، اما در هیچ کشوری شدنی نیست. من در فرانسه شهر به شهر کنسرت اجرا کردم، اما هیچ فستیوالی نبوده کسی اجرا کند و بعد به دنبال او برای حمایت بیایند مهم این است که خود هنرمندان انگیزه پیدا می‌کنند که ادامه دهند.

وی افزود: بدون شعارزدگی حضور دوهزار نفر یک دستاورد محسوب می‌شود و افت نکردنش نشانه علاقه افراد است. واقعا جشنواره ملی موسیقی جوان مثل یک کنکور برای هنرجویان است و قرار است بعد از جشنواره، افراد درجه یک حاضر در این رویداد در شهر‌های خود اجرا داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب