دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

مزیت استفاده از سیم کارت ایرانی در سفر اربعین چیست؟/ از قیمت مناسب بسته‌ها تا دسترسی بهتر به پیامرسان‌ها

مزیت استفاده از سیم کارت ایرانی در سفر اربعین چیست؟  از قیمت مناسب بسته‌ها تا دسترسی بهتر به پیامرسان‌ها
با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زائران کربلا برقراری تماس و استفاده از اینترنت در طول سفر است؛ در این گزارش به بررسی مزیت‌های استفاده از سیمکارت ایرانی و عراقی پرداختیم.
کد خبر : 926874

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، شرکت در پیاده‌روی اربعین حسینی طی سال‌های اخیر به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی سالیانه مذهبی در جهان ثبت شده است. در این راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتور‌های ارتباطی هر سال خدمات گوناگون و مناسبی را جهت تسهیل سفر زائران به عتبات عالیات فراهم می‌کنند. از این رو در این گزارش تلاش کردیم به برخی از دغدغه‌ها و سوالات زائرین اربعین حسینی و مقایسه استفاده از سیمکارت‌های ایرانی و عراقی و معرفی برخی از راه‌های ارتباطی مورد استفاده در این سفر معنوی بپردازیم:

سیم کارت عراقی بگیریم یا ایرانی؟

زائران اربعین می‌توانند پس از ورود به عراق از سیم کارت عراقی یا ایرانی استفاده زیرا تقریبا قیمت‌ها مشابه یکدیگر و رقابتی است و نمی‌توان گفت قیمت‌ها مزیت زیادی ایجاد می‌کند. در همین راستا امیر لاجوردی جانشین وزیرارتباطات گفت: طی صحبتی که با اپراتورهای ایرانی انجام گرفته بین سیم‌کارت‌های ایرانی که رومینگ می‌شوند و سیم‌کارت‌های عراقی در بحث کیفیت و سرویس‌دهی تفاوتی قائل نشوند. کاربران و زوار ایرانی می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی ارتباط صوتی و تصویری برقرار کنند. همچنین ایستگاه‌های اینترنت رایگانی در مرز ایران و در کشور عراق مستقر می‌شود تا زواری که نتوانسته‌اند بسته تهیه کنند بتوانند در این ایستگاه‌ها به صورت رایگان به اینترنت متصل شوند.

امسال زوار ایرانی در کشور عراق در صورت بروز مشکل می توانند با سیمکارت‌های ایرانی و عراقی و بدون وارد کردن کدی با شماره ۱۲۸ تماس بگیرند و کمک دریافت کنند.

استفاده از اپلیکیشن‌های ایرانی و موبایل بانک‌ها با سیمکارت ایرانی

کاربران ایرانی که وارد کشور عراق می‌شوند برای ارتباط صوتی و تصویری با خانواده خود در ایران می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند که با ایجاد لینک مستقیم بین ایران و عراق، میزان تاخیر ارتباط از ۲۰۰ به ۵۰ میلی ثانیه کاهش یافته است که باعث شده سرعت تماس با سیمکارت‌های ایرانی حداقل چهار برابر، افزایش پیدا کند. کاربران در استفاده از پیامرسان‌‌های ایرانی بله، ایتا و روبیکا روی سیم‌کارت ایرانی سرعت بهتری تجربه می‌کنند. همچنین  تماس روبیکا با سیم‌کارت همراه اول و ایرانسل رایگان است. علاوه بر این بالن سازمان فضایی هم در مرز مهران راه اندازی شده و زائرین می‌توانند از اینترنت وای فای رایگان این بالن استفاده کند.

همچنین در گذشته، زائران برای دسترسی به سکوهای بانکی ایرانی از طریق سیمکارت‌های عراقی با محدودیت‌هایی مواجه بودند. برای مثال استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی داخلی، با خطا مواجه می شدند اما اگر زوار از سیم‌کارت ایرانی استفاده کنند با محدودیت عدم آدرس IP ایرانی مواجه نمی‌شوند و به راحتی می‌توانند با موبایل بانک‌های ایرانی انتقال پول انجام دهند.

قبل خروج از کشور بسته رومینگ خود را فعال کنید

اپراتور‌های ارتباطی به رسم هر سال خدماتی را که قرار است در اختیار زائران قرار دهند، اعلام کرده‌اند. به طور مثال اپراتورهای همراه اول و ایرانسل اعلام کرد‌ه‌اند که تعرفه هر دقیقه مکالمه خروجی ۱۸۰۰۰ تومان، هر دقیقه مکالمه دریافتی ۱۵۰۰۰ تومان، ارسال هر عدد پیامک به شماره‌های ایرانی ۳۰۰۰ تومان و هر مگابایت استفاده از اینترنت همراه ۳۰۰ تومان محاسبه می‌شود که در تمامی موارد نسبت به متوسط تعرفه کمپین عرفه تا اربعین با کشور عراق تخفیف داده شده است.

در همین راستا قائم مقام وزیر در امور ارتباطات با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۲ بسته های مختص ایام اربعین اپراتورهای داخلی حدود ۵۰ درصد ارزان تر از سال ۱۴۰۱ ارائه شد، اعلام کرد: با وجود افزایش ارز در یک سال گذشته قیمت این بسته‌های در سال ۱۴۰۳ نیز نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و ثابت مانده است.

بسته‌های ویژه رومینگ اربعین

در بخش بسته‌های کم حجم، چهار بسته «۳۰۰ مگابایت اینترنت ۷ روزه»، «یک گیگابایت اینترنت ۷ روزه»، «۲ گیگابایت اینترنت ۱۴ روزه به همراه ۲۰ دقیقه مکالمه و ۲۰ پیامک هدیه» و «۱۵ دقیقه مکالمه ۷ روزه به همراه ۴۵ پیامک هدیه» در نظر گرفته شده است. قیمت چهار بسته ویژه مذکور به ترتیب ۴۵، ۱۰۰، ۲۹۰ و ۱۲۰ هزار تومان است.

گفتنی است اگر از سیم‌کارت ایرانی استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌‌شود حتما بسته بخرید و یا از طریق اپلیکیشنِ اپراتور، مصرف آزاد را غیرفعال کنید. برای خرید و فعال‌سازی بسته رومینگ از کد دستوری #40*1* استفاده کنید.

تعرفه‌های همراه اول و ایرانسل

برای زائران پرمصرف نیز دو بسته «اینترنت نامحدود ۷ روزه به همراه ۱۵ دقیقه مکالمه هدیه» و «۵ گیگابایت اینترنت بین المللی ۱۴ روزه» تدارک دیده شده است. قیمت دو بسته پر حجم مذکور نیز به ترتیب ۴۹۰ و ۳۹۰ هزار تومان است. نحوه خریداری بسته‌های ویژه اربعین برای تمامی زائران و مسافران عراق در ایام اجرای این پویش، به شش روش مراجعه به فروشگاه همراه اول به نشانی Shop.mci.ir، اپلیکیشن همراه من، اپلیکیشن ستاره اول، شماره گیری ستاره یک روش #40*1 مراجعه به دفاتر همراه اول یا شماره گیری*1# است.

خدمات اپراتور‌های تلفن همراه برای زائران حسینی

تمامی بسته‌های طراحی شده، قابلیت استفاده بر روی شبکه هر سه اپراتور عراقی زین (Zain)، آسیاسل (Asiacell) و کورک (Korek) را دارد و با توجه به ارزان‌تر بودن قیمت خدمات همراه اول نسبت به سیم‌کارت اپراتور‌های عراقی و عدم نیاز به استفاده از ارز برای خرید سیم‌کارت ایرانی، زائران ایرانی نسبت به امر برقراری ارتباطات خود دغدغه نخواهند داشت. در صورت عدم اتصال خودکار به شبکه اپراتور‌های عراقی، تمامی متقاضیان استفاده از سرویس رومینگ می‌توانند با ورود به منوی تنظیمات گوشی خود و انتخاب بخش تنظیمات شبکه، وارد مرحله انتخاب دستی اپراتور موردنظر شوند.

روی سیم‌کارت ایرانی در استفاده از بله، ایتا و روبیکا سرعت بهتری تجربه می‌کنید و سیم‌کارت همراه اول و ایرانسل تماس روبیکا رایگان است

تمامی مشترکان همراه اول که از سرویس رومینگ استفاده می‌کنند، توجه داشته باشند که روشن کردن گوشی و دریافت پیامک در کشور مقصد هیچگونه هزینه‌ای برای آنان ندارد. از سوی دیگر اپراتور دوم تلفن همراه نیز به منظور سهولت در استفاده از خدمات سیم‌کارت از جمله اینترنت پرسرعت، تعرفه‌های تخفیفی ویژه‌ای برای استفاده از سرویس رومینگ با اپراتور‌های کشور عراق (Zain و Asiacell) درنظر گرفته است که برای فعال‌سازی خدمات رومینگ، لازم است کاربران قبل از سفر کد #۱*۱۱۱۱* را از سیم‌کارت خود شماره‌گیری یا به سوپراپلیکیشن آن مراجعه کنند.

براساس اعلام ایرانسل تلفن همراه شما می‌توانید با شماره‌گیری کد #۲*۴*۱۱۱۱* (در ایران و عراق) تعرفه‌های تخفیفی ویژه ایام اربعین را به صورت رایگان دریافت کنید.

برای بررسی باقی‌مانده اعتبار بسته‌ها می‌توانید کد #۶*۱۱۱۱* را از خط خود شماره‌گیری کنید یا به «ایرانسل‌من» مراجعه کنید. نکته قابل توجه این است این تعرفه‌ها و بسته‌ها تا ۹ شهریور ۱۴۰۳ قابل فعال‌سازی و تا پایان اعتبار بسته، قابل مصرف هستند. پس از بازگشت به ایران، امکان ادامه استفاده از بسته‌ها وجود ندارد و باقی‌مانده حجم آنها منقضی می‌شود.

ایرانسل به مشترکان خود توصیه می‌کند که پیش از ورود به عراق، حداقل ۱۰۰ هزار تومان در سیم‌کارت اعتباری خود شارژ داشته باشند و اگر در طول سفر برای برقراری تماس با مشکلی مواجه شدند، ابتدا از کافی بودن میزان اعتبار (شارژ) سیم‌کارت خود مطمئن شوند. همچنین پیشنهاد می‌شود مشترکان دائمی به میزان موردنیاز، حد اعتبار سیم‌کارت خود را افزایش دهند.

خدمات اپراتور‌های تلفن همراه برای زائران حسینی

درباره روش‌های خرید شارژ و پرداخت قبض در ایران یا عراق اینگونه توضیح داده شده که مشترکان می‌توانند از اپلیکشن آن، خرید کارت شارژ و شماره‌گیری #رمز کارت شارژ*۱۴۱* برای سیم‌کارت‌های اعتباری و شماره‌گیری #۷* و خرید شارژ یا پرداخت قبض با کارت بانکی استفاده کنند.

این اپراتور تأکید می‌کند که روشن کردن تلفن‌همراه، هیچ هزینه‌ای ندارد و مشترکان توجه داشته باشند که با روشن کردن اینترنت رومینگ، اینترنت مورد استفاده در اپلیکیشن‌های تلفن همراه آنها با هزینه رومینگ محاسبه خواهد شد؛ بنابراین از غیرفعال بودن اپلیکیشن‌های خود اطمینان حاصل کنند. برای پرهیز از هزینه‌های غیرضروری در هنگام حضور در کشور عراق، در تنظیمات پیام‌رسان‌های خود، دانلود خودکار ویدئو، عکس و فایل صوتی را غیرفعال کنید.

لیست مواکب خدمات مشترکین همراه اول و ایرانسل به زائرین کربلا

برای سفر به کربلا سیم کارت ایرانی بگیرید/از قیمت مناسب بسته‌ها تا دسترسی به اپلیکیشن‌های بانکی

برای سفر به کربلا سیم کارت ایرانی بگیرید/از قیمت مناسب بسته‌ها تا دسترسی به اپلیکیشن‌های بانکی

              

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته