دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گزارش آنا می‌خوانید؛

هوش مصنوعی زنان را از بازار کار حذف می‌کند؟

هوش مصنوعی زنان را از بازار کار حذف می‌کند؟
زنان نسبت به مردان علاقه کمتری به هوش مصنوعی دارند و این آمار، مشاغل و جایگا‌ه‌های حرفه‌ای زنان را در خطر واگذاری به مردانی قرار داده است که در حال یادگیری کار کردن با هوش مصنوعی هستند.
کد خبر : 927303

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مجمع جهانی اقتصاد اخیراً مقاله‌ای با این عنوان منتشر کرده است: «زنان کمتر از مردان از ابزار‌های هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند.» این گزارش نشان می‌دهد که ۵۹ درصد از شاغلان مردِ بین ۱۸ تا ۶۵ سال حداقل یک بار در هفته از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند، در حالی که این میزان در زنان ۵۱ درصد است. در میان جوانان ۱۸ تا ۲۵ ساله، درصد مردانی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، ۷۱ درصد است، در حالی که این میزان در زنان ۵۹ درصد است. این اختلاف ۱۲ درصدی، قابل توجه است.

آمار‌های مهم برای زنان شاغل

این ادعا که «زنان کمتر از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کنند» نگران‌کننده‌ای است، زیرا بر اساس مطالعات مؤسسه علوم اقتصادی آکسفورد، ۹۰ درصد از مشاغل تا سال ۲۰۳۲ تحت تأثیر هوش مصنوعی مولد قرار خواهند گرفت؛ این یعنی افزایش ۶ برابری که اثر ۸ درصدی را به ۵۲ درصد می‌رساند.

گزارش شرکت خدمات مالی و بانکداری چندملیتی «گلدمن ساکس» (Goldman Sachs) در آمریکا با توجه به «نوع شغل» و «جنسیت» به طور دقیق‌تری به این تأثیر پرداخته است. مؤسسه سرمایه‌گذاری «کِنان» (Kenan) در کارولینا آمریکا نیز نشان داده است که امروزه تقریباً ۸۰ درصد از زنان در مشاغلی هستند که در معرض حذف شدن به دلیل اتوماسیون هوش مصنوعی مولد هستند که این آمار در مقایسه مردان شاغل ۵۸ درصد است.

آن دسته از مشاغل که زنان در آن فعالیت دارند به خودی خود با هوش مصنوعی جایگزین نمی‌شوند، بلکه توسط افرادی که به هوش مصنوعی تسلط دارند، جایگزین خواهند شد که با آمار فعلی، به معنای جایگزین شدن با مردان است. برای معکوس کردن این روند، زنان باید برای بازتعریف یا افزایش دانش و مهارت‌های خود در این زمینه تلاش کنند.

به گفته یکی از کارشناسان پلتفرم کورسرا (Coursera)  که در زمینه آموزش آنلاین فعالیت دارد زنان در توسعه مهارت‌های مرتبط با هوش مصنوعی کمتر حضور دارند. در واقع، مردان سه برابر بیشتر از زنان در دوره‌های آموزشی هوش مصنوعی این پلتفرم ثبت نام می‌کنند.

بخشی از این توضیح می‌تواند به معنای آن باشد که زنان کمتر از مردان نسبت به مزایای استفاده از هوش مصنوعی متقاعد شده‌اند. زنان (۴۰ درصد) نسبت به مردان (۵۱ درصد) کمتر باور دارند که فناوری هوش مصنوعی می‌تواند به آنها کمک می‌کند تا چیز‌های جدید یاد بگیرند. همچنین، زنان کمتری (۳۶ درصد) نسبت به مردان (۴۴ درصد) فکر می‌کنند که هوش مصنوعی به آنها کمک می‌کند شغل خود را تغییر دهند، فرصت‌های جدید ایجاد کنند یا درآمدشان را افزایش دهند.

آن دسته از مشاغل که زنان در آن فعالیت دارند به خودی خود با هوش مصنوعی جایگزین نمی‌شوند، بلکه توسط افرادی که به هوش مصنوعی تسلط دارند، جایگزین خواهند شد که با آمار فعلی، به معنای جایگزین شدن با مردان است

بر اساس گزارشی که توسط «شورای وضعیت زنان» در ایالت کِبِک کانادا تحت عنوان «هوش مصنوعی: زنان در این بخش از آینده جایگاه ضعیفی دارند / هوش مصنوعی: خطرات برابری جنسیتی»  منتشر شده است از ۴۵ هزار موقعیت حرفه‌ای فهرست شده در هوش دیجیتال برای سال ۲۰۲۱ در کبک، تنها ۱۹ درصد توسط زنان پر شده است. این یک آمار نگران‌کننده است؛ و سپس موضوع حضور کم‌شمار زنان در پست‌های ارشد مدیریتی در حوزه هوش مصنوعی است. این پدیده ظاهراً در زمینه‌های علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات و در نتیجه در هوش مصنوعی بیشتر دیده می‌شود.

فرصت آفرینی برای زنان

همان طور که قبلاً اشاره کردیم، این مشاغل زنان هستند که در چند سال آینده بیشتر تحت تأثیر هوش مصنوعی مولد خواهند بود. اگر قرار باشد نگاهمان را تغییر دهیم و نیمه پر لیوان را ببینیم، می‌توانیم فرصت‌های شغلی مرتبط با هوش مصنوعی را در دنیای کار فردا شناسایی کنیم.

به عبارتی، زنان می‌توانند عامل تغییر در افزایش فراگیری این فناوری‌های جدید باشند. با تشخیص سوگیری‌هایی که بر کیفیت داده‌های تولیدشده توسط الگوریتم‌ها تأثیر می‌گذارند یا تبعیض ذاتی در جوامع ما را تشدید می‌کنند، می‌توان راه را برای پیشرفت زنان هموار کرد.

این خوانش مثبت از یک وضعیت رویایی نیست و مبتنی بر نتیجه‌گیری یک مطالعه دانشگاهی است که با عنوان «الگو‌های جنسیتی خاص در اکوسیستم علمی هوش مصنوعی» در مجله اینفورمتریکس (Informetrics) به چاپ رسیده است و سه استاد پژوهشگر، از جمله دو محقق ایرانی به نام‌های آناهیتا حاجی بابایی و اشکان عبادی آن را نوشته‌اند.

 در مورد مشکلاتی که زنان در محیط‌های مردانه با آن مواجه می‌شوند تحقیقات زیادی انجام و منتشر شده است. به طور مستقیم یا غیرمستقیم، این مقالات به نفع فرهنگ سازمانی است و استعداد زنان و پیشرفت زنان را در سازمان‌ها به سطح بالاتری ارتقاء می‌دهد.

با حمایت رهبران سازمان‌های خصوصی و دولتی، زنان باید استراتژی‌های مبتکرانه و جسورانه‌ای اتخاذ کنند تا این اطمینان به دست بیاید که ادغام هوش مصنوعی به آنها اجازه می‌دهد در مسیر پر پیچ و خمِ برابری به راه خود ادامه دهند، نه اینکه مانع آنان شود.

این گزارش از پایگاه اینترنتی کانورسیشن به فارسی برگردان شده است.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته