دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پخش زنده عملیات فضانوردان در ماه ممکن می‌شود

پخش زنده عملیات فضانوردان در ماه ممکن می‌شود
ناسا به زودی از فناوری لیزر برای پخش زنده عملیات متخصصان در تنها قمر زمین استفاده می‌کند.
کد خبر : 927860

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، متخصصان می‌گویند، امکان پخش زنده عملیات فضانوردان در طول ماموریت‌های آتی آرتمیس در نهایت به لطف فناوری لیزر امکان‌پذیر است. 

ناسا در حال آزمایش یک روش ارتباطی فضایی است که به جای استفاده از امواج رادیویی برای انتقال داده‌ها و فیلم‌ها، از پرتو لیزر استفاده می‌کند و بدین ترتیب اتصال کنترل زمینی روی زمین با فضانوردان روی ماه برقرار می‌شود.

این فناوری جدید می‌تواند به طور قابل توجهی سرعت و کیفیت انتقال داده‌ها را بهبود بخشد و به دانشمندان و مهندسان اجازه دهد تا به طور مستقیم و با وضوح بالا سطح ماه را مشاهده کنند. 

محققان توضیح می‌دهند، استفاده از لیزر برای انتقال داده‌ها در مقایسه با روش‌های سنتی مانند امواج رادیویی سرعت بیشتری دارد. لیزر می‌تواند داده‌ها را با سرعت بسیار بالاتری نسبت به امواج رادیویی منتقل کند. این به معنای انتقال تصاویر و ویدیو‌های با کیفیت بالا و به طور زنده از سطح ماه است. علاوه بر این، لیزر حجم بیشتری از داده‌ها را در یک زمان منتقل می‌کند که به دانشمندان اجازه می‌دهد تا اطلاعات بیشتری را از ماه به زمین ارسال کنند و به طور کامل از پتانسیل ماموریت‌های فضایی بهره ببرند.

دانشمندان می‌گویند، لیزر به طور دقیق‌تر هدایت می‌شود و احتمال تداخل با سایر سیگنال‌ها را کاهش می‌دهد. این امر امنیت انتقال داده‌ها را افزایش و احتمال از دست رفتن اطلاعات را به حداقل می‌رساند؛ اگرچه جو زمین ممکن است به طور قابل توجهی سیگنال‌های لیزر را تضعیف کند و به دقت هدایت آنها آسیب برساند.

دانشمندان شرح می‌دهند، ماه به طور مداوم در حال حرکت است و این امرضرورت دقت هدایت لیزر به سمت زمین را مضاعف می‌کند؛ ناسا نیز در همین راستا پیشنهاد داده با سیستم‌های ردیابی دقیق به طور مداوم موقعیت ماه در آسمان دنبال شود تا به هدایت لیزر به سمت زمین کمک کنند؛ ضمن اینکه استفاده از چندین ایستگاه زمینی در نقاط مختلف زمین می‌تواند به افزایش احتمال دریافت سیگنال‌های لیزر کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته