دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اختلاف میان جیمزوب و هابل جدی شد

اختلاف میان جیمزوب و هابل جدی شد
متخصصان ناسا دریافته‌اند، بین اعداد و ارقام ارائه شده از سمت تلسکوپ‌فضایی هابل و جیمزوب برای اندازه‌گیری‌های سرعت انبساط جهان تفاوت فاحشی وجود دارد.
کد خبر : 928157

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، مشاهدات تلسکوپ فضایی جیمز وب، مقدار متوسط ​​ثابت هابل (H۰) را که در تعیین سرعت انبساط کیهان کلیدی است، ۶۹.۹۶ کیلومتر بر ثانیه بر مگاپارسک نشان می‌دهد، اما این عدد در واقع با پیش‌بینی‌های ناشی از مدل استاندارد کیهان‌شناسی یک اختلاف نظر مهم را برجسته می‌کند.

ماموریت پلانک آژانس فضایی اروپا در سال ۲۰۱۳ مقدار متوسط ثابت هابل را ۶۷.۴ کیلومتر در ثانیه بر مگاپارسک اندازه گیری کرد. به عبارت دیگر، این بدان معناست که هر مگاپارسک (یک میلیون پارسک یا ۳.۲۶ میلیون سال نوری) در هر ثانیه ۶۷.۴ کیلومتر منبسط می‌شود.

 تیم علمی پلانک توانست این مقدار ثابت هابل را با اندازه‌گیری ویژگی‌های بنیادی جهان که در پرتو پس‌زمینه مایکروویو کیهانی (CMB) گرفته شده است، استنتاج کند و سپس مدل استاندارد کیهان‌شناسی ما را برای پیش‌بینی نرخ انبساط به کار برد. با فرض صحیح بودن مدل استاندارد، این روش باید دقت قابل توجهی داشته باشد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب با قدرت رصد بی نظیر خود مامور به جمع آوری اطلاعات جدید درباره کیهان است.

جیمز وب، با مشاهده فاصله‌های دقیق‌تر ستارگان در کهکشان راه شیری، اندازه گیری‌های جدیدی از سرعت انبساط جهان ارائه داده است. این اندازه گیری‌ها، با استفاده از روش‌های جدید و دقیق‌تر، به طور قابل توجهی با اندازه گیری‌های قبلی از طریق مشاهدات کیهانی متفاوت هستند. 

این تفاوت در اندازه گیری‌ها، به درام تنش میان جیمزوب و هابل دامن زده و نشان دهنده این است که دانشمندان هنوز درک کاملی از انبساط جهان ندارند.

محققان توضیح می‌دهند، ممکن است مدل‌های کیهانی که برای محاسبه سرعت انبساط جهان استفاده می‌شوند، ناقص باشند و فیزیک ناشناخته‌ای در کار باشد که هنوز به طور کامل درک نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته