دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1403 - 08:30
آنا گزارش می‌دهد؛

کم آبی مرتبط با ورزش/ آشنایی با راه‌های محافظت از کمبود آب بدن

کم آبی مرتبط با ورزش  آشنایی با راه‌های محافظت از کمبود آب بدن
کم آبی بدن خطری جدی برای تمامی انسان‌هاست و راه‌های محافظت از بدن تعریف شده است.
کد خبر : 926562

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، اکثر مردم در طول یک ساعت ورزش، یک لیتر (یک کوانت) تا ۲ لیتر (۲ کوانت) مایعات از دست می‌دهند. هنگامی که به اندازه کافی مایعات نمی‌نوشید، ماهیچه‌های شما به سرعت خسته می‌شوند و ممکن است هنگام راه رفتن یا دویدن دچار گرفتگی عضلات پا شوید.

اگر ورزشکار هستید، می‌توانید در طول یک تمرین شدید، در ساعت ۳ لیتر (۳ لیتر) مایعات از دست بدهید. از دست دادن مایعات در فعالیت‌های استقامتی مانند دویدن از راه دور، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی شدید یا اسکی صحرایی می‌تواند شدید باشد. این نوع فعالیت‌ها می‌توانند به سرعت منجر به گرمازدگی شوند.

در ورزشکاران استقامتی، کم آبی بدن می‌تواند علائمی ایجاد کند که به آن سندروم استقامت پس از افراط (PEES) می‌گویند. علائم PEES شامل کاهش دمای بدن، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سرگیجه، سردرد، گرفتگی عضلات و ناتوانی در نوشیدن مایعات است.

دوندگان مسافت و دیگر ورزشکاران استقامتی تنها کسانی نیستند که با کمبود آب مشکل دارند. بازیکنان فوتبال، بسکتبال و هاکی ممکن است مقدار زیادی مایعات را در طول بازی از دست بدهند. کشتی گیران دبیرستانی و کالج اغلب مصرف مایعات خود را کاهش می‌دهند و به منظور افزایش وزن، قبل از مسابقه عرق کردن بیش از حد را ترویج می‌کنند.

برای محافظت از خود در برابر کم آبی:

*هر روز مقدار زیادی آب بنوشید.

*هنگام ورزش آب همراه داشته باشید.

*از نوشیدنی‌های الکلی که باعث افزایش کم آبی بدن می شود و تصمیم گیری درست را سخت می کند، خودداری کنید

*قرص نمک مصرف نکنید. اکثر مردم در رژیم غذایی خود نمک زیادی دریافت می کنند. اگر نگران جایگزینی مواد معدنی از دست رفته در اثر تعریق هستید، از یک نوشیدنی ورزشی استفاده کنید.

*اگر دچار سرگیجه یا سبکی سر می‌شوید یا احساس خستگی شدید می‌کنید، کار در فضای باز یا ورزش را متوقف کنید.

*محافظت از خود در برابر کم آبی در هوای بسیار گرم یا خشک و در ارتفاعات بسیار مهم است. اوایل روز یا بعد از ظهر که هوا خنک تر است ورزش کنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته