دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از کنسرت چهارپایه عشق؛

وقتی نوحه های امام حسینی(ع) ارکسترال می شود/خواننده پاپی که سنت‌ها را فراموش نکرده است

وقتی نوحه های امام حسینی(ع) ارکسترال می شود خواننده پاپی که سنت‌ها را فراموش نکرده است
کنسرت چهارپایه عشق مصطفی راغب در این چند شب در حالی در تالار وحدت برگزار می‌شود که هم علاقه‌مندان کنسرت و هم مداحی و نوحه خوانی ایام محرم و صفر پای آن نشسته و حظ وافر می‌برند. این خواننده پاپ نشان داد که گذشته خود را فراموش نکرده و همچنان به سنت‌ها پایبند است.
کد خبر : 926497

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ زهره سعیدی: سال گذشته همین موقع‌ها بود که اجرای کنسرت چهارپایه عشق مصطفی راغب در تالار وحدت سروصدا کرد و مخاطبان زیادی را جذب خود کرد، این اجرا‌ها ده شب ادامه پیدا کرد و حال و دو مرتبه چهارپایه عشق با مصطفی راغب به تالار وحدت آمده و همزمان با ایام صفر به صورت رایگان آغاز شده است.

این کنسرت برگرفته از سنت اصیل چهارپایه خوانی برای نوحه‌های تأثیرگذار است، راغب خواننده‌ای است که از یزد و شهر دارالمومنین برخواسته و ایام محرم نیز ده شب اول صدای خود را وقف امام حسین (ع) در این شهر کرده و به نوحه خوانی می‌پردازد، وی هر چند که یک خواننده پاپ به حساب می‌آید، اما گذشته خود را فراموش نکرده و به سنت‌ها پایبند است.

حال باز پس از گذشت ماه محرم، تالار وحدت میزبان این خواننده شده و قطعات مرتبط به سیدالشهدا (ع) در آن روایت می‌شود. این اجرا با حمایت مرکز موسیقی ماوا تا بیستم مرداد ماه ادامه دارد. علاقه‌مندان بدان نیز می‌توانند با مراجعه به سایت ایران تیک به تهیه بلیت رایگان بپردازند.

وقتی نوح های امام حسینی(ع) ارکسترال می شود/خواننده پاپی که سنت‌ها را فراموش نکرده است

اجرای زنده با دکلمه های محرمی

در بخش نخست این کنسرت حامد حسین زادگان به دکلمه برخی روایت‌ها و داستان‌ها می‌پردازد، از امام حسین (ع) و صحرای کربلا گرفته تا داستان‌هایی از معتقد شدن برخی افراد به پیشگاه امام، چون علی گندابی و سپس راغب قطعات خود را را با ارکستر ۲۵ نفره اش اجرا می‌کند. همه این مراثی و نوحه‌ها برای مخاطبان نام آشنا و نوستالژیک است و به گونه‌ای حرفه‌ای و هنرمندانه بازآفرینی شده و در قالب اجرایی خاص که نه مداحی خاص و نه کنسرت، بلکه تلفیقی از هر دو اجرا می‌شود.

برخی از قطعات اجرایی راغب در این کنسرت از قطعات موسیقیایی خاص او هستند مثل قطعه عشق کوفی که تیتراژ سریال عشق کوفی با شعر قاسم صرافان و آهنگسازی خود راغب و سال گذشته از تلویزیون پخش شد و برخی قطعات نیز در قالب شعر و ترانه و روایت مرتبط با شهادت امام حسین (ع) توسط حسین زادگان اجرا می‌شود.

وقتی نوحه های امام حسینی(ع) ارکسترال می شود/خواننده پاپی که سنت‌ها را فراموش نکرده است

قطعاتی، چون گره گشا که قبلا مداحی بوده و حال در قالب این کنسرت اجرا شد، قطعه عشق کوفی، قطعه سوم تنها حسین بود، خدا بود و عشق بود که این هم از مداحی‌های او محسوب می‌شود، قطعه چهارم علمدار نیامد، پنجم عمه بابایم کجاست با دکلمه حامد حسین زادگان، قطعه مداحی کیستی، هفتم قطعه و مداحی عربی لیش تاخر عباس و سپس قطعه ترکی گزل عباسیم اویان و در نهایت نیز قطعات نشانی و آره من دیوونتم.

اتفاقی که در جریانات اخیر کنسرت راغب در ایام سوگواری در حال رخ دادن است، تعریفی جدید از اجرا‌های ارکسترال و موسیقیایی برای فضای مذهبی کشور است هر چند که این اجرا‌ها رایگان برگزار می‌شود به همین دلیل میتواند مخاطب زیادی نیز جذب خود کرده و همینطور این مخاطب را با مفاهیم عاشورایی گره و پیوندی نو بزند تا به حال هر چه که بوده در قالب مداحی و نوحه سرایی‌های مرسوم در هیئات و تکیه‌ها بوده است این اتفاق را حوزه هنری، وزارت فرهنگ، سامزان اوج و شهرداری تهران سالهاست که تلاش دارند رقم بزنند و حال این فعالیت از سوی راغب می‌تواند سردرمداران این کار‌ها محسوب شود.

وقتی نوح های امام حسینی(ع) ارکسترال می شود/خواننده پاپی که سنت‌ها را فراموش نکرده است

راغب از آن دست خوانندگانی است که در ایام محرم و صفر برای اجرای تور‌های خارجی خود برنامه ریزی نمی‌کند بلکه صدایش وقف امام حسین (ع) است، به آزادی زندانیان و راه اندازی پویش دراین راستا پرداخته و همینطور اگر کنسرتی هم برگزار کند، باز هم برای امام حسین (ع) است. این خواننده علاوه بر نوحه سرایی در ماه محرم، اربعین حسینی نیز هر سال نذر کربلا دارد و بخشی از زمان خود در تکایا و در مسیر پیاده روی اربعین می‌پردازد و همراه با مردم می‌شود. همین نکته باعث می‌شود که علاقه‌مندان و طرفداران او نیز از این قالب جذب فعالیت‌های مذهبی و همینطور هم موسیقیایی شوند.

یکی از نکات جذاب کنسرت چهارپایه عشق راغب توجه ویژه به دکور و نورپردازی کار است. خیلی از کار‌هایی که سال‌های سال در قالب دینی اجرا می‌شده چه تئاتر و چه موسیقی، توجه زیادی بدین امر نداشتند و به همین دلیل هم مخاطب را جذب نکردند، اما اجرا‌های راغب به خوبی مخاطب را از این جهت اقناع کرده و توجه ویژه به ویدئوپروژکتورها، تصاویر چند بعدی و همینطور حضور ارکستر زنده می‌دهد.

در نهایت مسیری که از سوی راغب در عرصه فعالیت‌های موسیقیایی آیینی آغاز شده، می‌تواند هم از سوی خودش و هم دیگر خواننده‌ها در قالب‌های بدیع و نو ادامه پیدا کند و اتفاقات زیبا رقم بزند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته