دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1403 - 11:30

روز اول کشتی فرنگی المپیک برای ایران ناامیدکننده و غافلگیرکننده بود؟

روز اول کشتی فرنگی المپیک برای ایران ناامیدکننده و غافلگیرکننده بود؟
جدای از حرف‌های انگیزشی و امید که همیشه به عنوان آخرین چیز در انسان رنگ می‌بازد؛ آیا برای مهدی محسن‌نژاد و امین میرزازاده چیزی غیر از باخت مقابل فومیتا و لوپز تصور می‌شد؟ تصور شاید قرعه بهتر بود.
کد خبر : 926159

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، روز اول رقابت‌های کشتی المپیک با رشته فرنگی و در دو وزن ۶۰ و ۱۳۰ کیلوگرم دنبال شد. جایی که هر دو نماینده ایران در دور دوم، با همان نتیجه‌ای که دور اول برده بودند، باختند و در انتظار فینالیست شدن حریفان‌شان نشسته و بعد از برگزاری نیمه‌نهایی به جدول بازگشتند.

در زیر تحلیلی خواهیم داشت از اتفاقات دو وزن اول کشتی فرنگی المپیک:

وزن ۶۰ کیلوگرم:

مهدی محسن‌نژاد همانطور که پیش‌بینی می‌شد دور اول کار سختی مقابل حریف الجزایری نداشت و به راحتی برد ۹-صفر را از آن خود کرد. دور دوم به فومیتای ژاپنی خورد، کشتی‎‌گیر مدعی ۶۰ کیلو که فینال سال گذشته جهان را به شارشنبکوف باخته بود.

فومیتا اجازه هیچ کاری را به محسن‌نژاد نداد و خیلی سریع نتیجه را ۹-صفر به سود خود کرد و قائله تمام شد. این همان محسن‌نژادی بود که در سال‌های اخیر دیده بودیم و به واقع مقابل فومیتا و شارشنبکوف، روی کاغذ چیزی جز باخت برایش تصور نمی‌شد.

محسن‌نژاد بهترین عملکردش را در سال گذشته در بلگراد داشت که باخت‌های نزدیک به مدعیان جهان داد و درنهایت توانست با پنجمی حقیقی، سهمیه المپیک را بگیرد. او در مصاف با حریف جوانش امیررضا ده‌بزرگی، بعد از تورنمنت مجارستان، صاحب دوبنده المپیکی تیم ملی شد.

محسن‌نژاد خوش شانس بود که فومیتا انتقام سال گذشته‌اش را از شارشنبکوف گرفت و فینالیست شد، اما بدشانس است که اگر از سد حریف کوبایی در رپه شارژ عبور کند، باید با همین شارشنبکوف که برای طلای المپیک به پاریس آمده بود، برای رسیدن به مدال برنز مبارزه کند.

روز اول کشتی فرنگی المپیک برای ایران ناامیدکننده و غافلگیرکننده بود؟

در این وزن حتی نمی‌توانستیم از قرعه هم بنالیم، چون ۶۰ کیلوگرم وزن پرترافیکی است و دیدیم که حتی کشتی‌گیر ونزوئلایی هم می‌تواند شگفتی رقم زده و مراد ممدوف مدعی آذربایجانی را حذف کند و یا کشتی‌گیر کره‌شمالی تا آستانه فینال هم پیش بیاید؛ بنابراین نماینده ایران اگر در گروه مقابل هم بود، شانس زیادی برای فینالیست شدن نداشت.

کشتی لیگوئو کائو از چین مقابل سی اونگ ری شگفتی‌ساز هم یکی از مبارزه‌های زیبا و هیجان انگیز روز گذشته بود. ری از کره‌شمالی که ویکتور سیوبانو کشتی‌گیر مطرح از مولداوی را حذف کرده بود، در نیمه‌نهایی هم ۳-یک برنده بود، اما در ثانیه آخر غفلت کرده و برد و فینالیست شدن را با باخت ۳-۳ مقابل کائو عوض کرد.

وزن ۱۳۰ کیلوگرم:

در سنگین‌وزن از قبل هم طلا را می‌شد برای میخایین لوپز کنار گذاشت. مردی که از چهار المپیک قبلی خود، به چهار نشان طلا رسیده بود. آخرین بار او در توکیو روی تشک رفت و چهارمین طلایش را گرفت. شاید تصور پیش از المپیک ۲۰۲۰ این بود که او از دنیای قهرمانی خداحافظی خواهد کرد، اما این اتفاق رخ نداد و لوپز که در ۳۹ سالگی به راحتی آب خوردن، طلای المپیک را گرفته بود، اعلام کرد برای طلای پنجم المپیکش برنامه دارد، اما مثل المپیک قبلی، به خانه رفت و در سه مسابقه جهانی اسلو، بلگراد ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ غایب بود.

او چند سالی است دیگر به مسابقات جهانی نمی‌آید که اگر بیاید، قهرمان است.

لوپز به دلیل غیبت در مسابقات، رنک نداشت و از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که رنگ مدال امین میرزازاده را اینکه کجای جدول به لوپز بخورد، مشخص خواهد کرد. امین می‌توانست کمی خوش‌شانس‌تر باشد و در گروه مقابل لوپز قرار بگیرد تا رنگ مدالش خوش رنگتر شود، اما به هرترتیب جدول، این دو را در دور دوم مقابل هم قرار داد. آنهم در شرایطی که از مدعیان اصلی سنگین‌وزن، رضا کایالپ به دلیل دوپینگ و سرگی سیمینوف روس هم به دلیل محرومیت و در پی آن تحریم روس‌ها به المپیک نیامدند.

روز اول کشتی فرنگی المپیک برای ایران ناامیدکننده و غافلگیرکننده بود؟

امین میرزازاده حتی با اتخاذ استراتژی مناسب هم مغلوب لوپز می‌شد، این را کاملا می‌شد از کشتی این دو تشخیص داد. امین میرزازاده که کشتی اولش مقابل حریف آمریکایی را ۳-یک برده بود، ۳-یک به لوپز باخت و با فینالیست شدن حریف کوبایی، با شانس مجدد رفت و احتمالا امشب اولین مدال کاروان ایران و کشتی را در پاریس به دست خواهد آورد.

لوپز در نیمه‌نهایی هم صباح شریعتی کشتی‌گیر ایرانی تیم ملی آذربایجان را برد. صباح در ترکیه برای آذربایجانی‌ها سهمیه المپیک گرفت، او که سالهاست فرصت تمرین کردن با لوپز در اردو‌های مشترک آذربایجانی‌ها را به دست آورده و رفاقتی نزدیک هم با غول هاوانا دارد، از قبل هم گفته بود که بردن لوپز کار آسانی نیست و او فراتر از همه رقبا، برای طلای پنجمش به المپیک می‌آید.

لوپز برای رکوردشکنی امشب باید با یاسمانی آکوستا کشتی‌گیر کوبایی تیم ملی شیلی کشتی بگیرد. آکوستا با غلبه بر لینگ ژ منگ چینی به فینال سنگین وزن رسید؛ بنابراین در دو وزن اول کشتی فرنگی، نتیجه خارج از انتظار نبود، هرچند اگر نتیجه دیگری ثبت می‌شد، شگفتی شکل گرفته بود و همه امید به ثبت شگفتی داشتیم.

در روز دوم رقابت‌های کشتی، امید زیادی به هادی ساروی و فینالیست شدنش خواهیم داشت، ضمن اینکه امین کاویانی نژاد هم اگر قدر فرصت به دست آمده را بداند، در گروه خوبی افتاده و می‌تواند برای مدال بجنگد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته