دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1403 - 13:49

کاهش ارزبری ۳۵۰ میلیون دلاری صنعت دریایی با داخلی سازی

کاهش ارزبری ۳۵۰ میلیون دلاری صنعت دریایی با داخلی سازی
معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز بیش از ۸۵ درصد مایحتاج صنعت کشتیرانی کشور داخلی‌سازی شده است که به معنای کاهش ارزبری دست‌کم ۳۵۰ میلیون دلاری است و توسعه ناوگان ریلی نیازمند سرمایه‌گذاری، تخصص و تقویت سازندگان داخلی است.
کد خبر : 925980

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، عبدالرضا محبی در جمع خبرنگاران گفت: ایران هشت‌هزار کیلومتر مرز آبی و خشکی با ۱۴ کشور دارد که ۴۰ درصد آنها مرز آبی، رودخانه‌ای و دریایی است و همین مساله اهمیت حوزه دریا را برای کشور در ابعاد مختلف نشان می‌دهد.

معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه  دریا علاوه بر تامین منابع دریایی، زیردریایی، آبزیان و شیلات، همچنین گردشگری دریایی، از نظر سوق‌الجیشی و حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است؛گفت: اهمیت حمل و نقل دریایی به اندازه‌ای است که در همه اسناد رسمی کشور به‌ویژه در سال‌های گذشته مورد تاکید قرار گرفته و «توسعه دریامحور» یکی از کلیدواژه‌های اصلی بوده است.

وی ادامه‌داد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از ارکان قدرت کشور بوده است که از گزند تحریم‌ها نیز در امان نبوده است و این تحریم‌ها در حدی است که حتی پرسنل کشتیرانی در هیچ کجای جهان نمی‌توانند پیاده شوند.

معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اینکه با وجود شرایط یاد شده چرا کشتیرانی سرپا مانده است، تصریح‌کرد: کشتیرانی یک بنگاه تمام‌راهبردی برای کشور است. این مجموعه ناوگان ملکی خودش را داراست و اگر چنین نبود، هزینه‌های حمل و نقل، بیمه و ... در کشورمان بسیار بیشتر از میزان فعلی بود.

وی، وجود نیرو‌های متخصص را یکی از شاهکار‌های کشور در این عرصه برشمرد و گفت: حضور نزدیک به چهار هزار نفر نیروی متخصص در حوزه دریا، همراه با نیرو‌های متخصص در حوزه کشتی و بازنشستگان، یکی از ارکان کشتیرانی است و این مهم به‌ویژه طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته به مرور تقویت شده و امروز خود به تربیت دریانورد می‌پردازیم.

این مسئول خاطرنشان‌کرد: امروز بیش از ۸۵ درصد مایحتاج ما در این صنعت داخلی‌سازی شده است که به معنای کاهش ارزبری دست‌کم ۳۵۰ میلیون دلاری است و
 توسعه ناوگان ریلی نیازمند سرمایه‌گذاری، تخصص و تقویت سازندگان داخلی است.

ساخت ۱۲ فروند کشتی

وی اظهار داشت: برای نخستین بار در تاریخ کشور، ۱۲ فروند کشتی توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت است که چهار فروند آن در منطقه امیرآباد در حال اجراست.

این مقام مسئول کشتیرانی افزود: طی سال‌های آینده جهان با کمبود دریانورد مواجه می‌شود و از این رو انتظار می‌رود اصحاب رسانه در معرفی این شغل به یاری ما بشتابند و شاید نیاز باشد در حوزه دریا به تدوین سندی برای حوزه رسانه بپردازیم.

وی در خاتمه به رکوردشکنی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اشاره کرد و بیان‌داشت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون حضور خارجی‌ها در ناوگان کشتیرانی به صفر رسید. 

انتهای پیام/

برچسب ها: دریا اقتصاد دریا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته