دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

۴۵ کشور مشتری محصولات شیلاتی ایران هستند /افزایش ارزش افزوده محصولات شیلاتی با توسعه فناوری

۴۵ کشور مشتری محصولات شیلاتی ایران هستند  افزایش ارزش افزوده محصولات شیلاتی با توسعه فناوری
رئیس سازمان شیلات ایران صادرات محصولات شیلاتی به ۴۵ کشور دنیا در ۵ ماه ابتدای سال جاری اشاره تاکید می کند: انواع ماهیان دریایی، خوراک آماده آبزیان و میگو، در صدر محصولات صادراتی قرار دارند.
کد خبر : 931317

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی دیگر از جنبه های استفاده از فناوری در توسعه اقتصادی، افزایش بهره وری در تولید محصولات شیلاتی و همچنین صنایع وابسته آن است. ایران با داشتن سواحل وسیع در شمال و جنوب کشور و همچنین رودخانه های پر آب در جنوب غرب ظرفیت بالایی در توسعه صنایع شیلاتی دارد که با بهره گیری از فناوری های نوین در تولید تغذیه آبزیان پرورشی و همچنین فرآوری محصولاتی می توان ارزش افزوده بالایی را در این رسته اقتصادی ایجاد کرد.

برای درک اهمیت توسعه فناوری روز در صنعت شیلات می توان به گزارش جهت وزارت جهاد کشاورزی از صادرات شیلات اشاره کرد. در این گزارش سیدحسین حسینی رئیس سازمان شیلات ایران ضمن اشاره به صادرات محصولات شیلاتی به ۴۵ کشور دنیا در ۵ ماه ابتدای سال جاری اشاره تاکید می کند: انواع ماهیان دریایی، خوراک آماده آبزیان و میگو، در صدر محصولات صادراتی قرار دارند.

رئیس سازمان شیلات ایران اظهارداشت: طبق اعلام گمرک، صادرات محصولات شیلاتی در پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ افزایش ۳۲ درصدی از نظر وزنی و افزایش ۲۴ درصدی از نظر ارزشی داشته است.

وی اضافه کرد: میزان وزنی صادرات محصولات شیلات در پنج ماهه ابتدایی سال جاری ۶۸ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته با صادرات ۲۱۰ هزار تن محصول شیلاتی به بیش از ۵۰ کشور هدف، رکورد ۶۵۰ میلیون دلاری صادرات آبزیان از لحاظ ارزشی شکسته شد که این امر نشان از پایبندی کشورمان به استاندارد‌های بین‌المللی دارد.

حسینی از دستور کار قرار گرفتن مواردی، چون شناسنامه‌دار کردن مزارع شیلاتی و شناسه‌دار کردن محصولات شیلاتی خبر داد و گفت: سامانه سجاک نیز قابلیت رصد محصولات شیلاتی پیش از تولید، زمان تولید و پس از آن را داراست.

وی تصریح کرد: تحقق صادرات ۳۰۰ هزار تنی انواع آبزیان به ارزش حدود ۷۰۰ میلیون دلار تا پایان سال جاری قابل پیش‌بینی است.

معاون وزیر در سازمان شیلات، به مستمر بودن تولیدات شیلاتی در تمامی فصول اشاره کرد و گفت: کم‌آب‌بر بودن تولیدات شیلاتی، سالم بودن غذا‌های تهیه شده از آبزیان و بازارپسندی محصولات در بازار‌های داخلی و بین‌المللی برخی از مزیت‌های آبزیان است و درصدد هستیم تا ارزش افزوده تون ماهیان را با تولید محصولات خاص، چون "ساشی می" افزایش دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: شیلات
ارسال نظر
قالیشویی ادیب