دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۵۸)

فقط ۱۵ شرکت دانش‌بنیان در صنعت فرش دستباف فعال هستند/ کاهش یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلاری ارز‌آوری

فقط ۱۵ شرکت دانش‌بنیان در صنعت فرش دستباف فعال هستند  کاهش یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلاری ارز‌آوری
رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران گفت: در بسیاری از زنجیره‌های صنعت فرش می‌توان از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها به منظور بهبود کیفیت، افزایش بهره‌وری، تأمین مواد اولیه و بهبود کیفیت رنگرزی استفاده کرد؛ اما فقط ۱۵ شرکت دانش‌بنیان در این زمینه فعال هستند.
کد خبر : 925973

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا با وجود آنکه رفع مشکلات صنعت فرش و استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در این بخش می‌تواند تحولی در عرصه تولید، فروش و تجارت فرش به دنبال داشته باشد، اکنون تعداد شرکت‌های فعال دانش‌بنیان در عرصه تولید فرش دستباف به اذعان رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران فقط ۱۵ شرکت است.
 
آنگونه که کارشناسان صنعت فرش می‌گویند؛ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در حوزه صنعت فرش به تعداد انگشت‌های یک دست نیز نمی‌رسد و برای اینکه جایگاه فرش ایرانی به جایگاه سال‌های قبلی برسد نیاز به حضور دانش‌بنیان‌ها وجود دارد. بازار کسب و کار این صنعت نیز چنگی به دل نمی‌زند و ارز‌آوری این صنعت از ۲ میلیارد دلار به ۸۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

فرش دستباف ایرانی هنر صنعتی است که برای ۲ میلیون نفر ایجاد شغل کرده است. این صنعت در اوایل دهه ۷۰ ارزآوری ۲ میلیارد دلاری از بازار جهانی برای کشورمان به همراه داشته است، اما حالا سال‌هاست با تداوم روند نزولی آن مواجه بوده و در اواخر دهه ۹۰ به ۸۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

فرش دستباف با تحریم خارجی هم دست و پنچه نرم می‌کند، اما انگونه که فعالان این صنعت می‌گویند از خودتحریمی نیز در رنج است. از جمله مشکلات صنعت فرش به جز تحریم شامل بی‌توجهی یا کم‌توجهی تصمیم‌گیران، مشکلات تهیه مواد اولیه، نبود تبلیغ مناسب، بیمه قالی‌بافان، مشکلات طراحان نقشه، مشکلات رنگ ارزان، نبود بازار فروش مناسب، حضور نیافتن در نمایشگاه‌های بین‌المللی است.

امکان حضور دانش‌بنیان‌ها در بسیاری از حلقه‌های زنجیره تولید صنعت فرش

مرتضی حاجی آقامیری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با آنا درباره نقش دانش‌بنیان‌ها در بهبود وضعیت صنعت فرش در کشور اظهار کرد: در بسیاری از زنجیره‌های صنعت فرش می‌توان از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها به منظور بهبود کیفیت، افزایش بهره‌وری، تامین مواد اولیه و بهبود کیفیت رنگرزی استفاده کرد.

ضرورت حضور دانش‌بنیان‌ها از پشم‌چینی تا رنگرزی

صنعت فرش

وی افزود: در بخش تامین مواد اولیه صنعت فرش، دانش‌بنیا‌ن‌ها از قسمت پشم‌چینی تا رنگرزی می‌توانند کمک مهمی به فرآیند‌های تولید داشته باشند. دانش‌بنیان‌ها می‌توانند کمک موثری به بحث عرضه تولیدات در بازار‌های جهانی نیز داشته باشند و ما را به فضای تجارت جهانی فرش نزدیک کنند.

دانش‌بنیان‌ها می‌توانند نقش موثری برای نزدیکی این صنعت به تجارت روز دنیا داشته باشند

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: فرش و صنایع دستی حوزه‌ای بسیار سنتی است و نگاه فعالان این حوزه به فناوری‌های روز نگاه دوری است و به نظر می‌رسد دانش‌بنیان‌ها می‌توانند نقش موثری برای نزدیکی این صنعت به تجارت روز دنیا داشته باشند.

حاجی آقامیری خاطرنشان کرد: البته این موضوع هم بسیار مهم است که در کدام بخش از این زنجیره از دانش‌بنیان‌ها استفاه شود به طور مثال استفاده از فناوری در بافت به اصالت فرش آسیب می‌زند، اما در برخی از حلقه‌ها مانند تامین مواد اولیه و عرضه فرش دستباف و صنایع دستی حضور دانش‌بنیان‌ها کمک مهمی به این صنعت خواهد بود.

۱۵ شرکت دانش‌بنیان در صنعت فرش فعال هستند

وی عنوان کرد: تعداد دانش‌بنیان‌ها در این صنعت در حال حاضر مناسب نیست و فقط ۱۵ شرکت در این زمینه فعال هستند. دی سال گذشته همایشی در اتاق بازرگانی در زمینه فرش برگزار شد. موضوع همایش نقش روش‌های نواورانه در توسعه تجارت فرش بود و مجموعه‌های خوبی در این همایش حضور یافته و خود را معرفی کردند. تلاش می‌شود با همکاری با دانشگاه‌ها این برنامه‌ها توسعه داده شود تا شرکت‌های بیشتری در این زمینه تشویق به کار شوند.

به گزارش آنا، ایران در حال حاضر با انبوهی از دانش‌آموختگان حوزه فرش مواجه بوده است که به دلیل وضعیت کنونی بازار فرش دستباف ایران جذب کارخانه‌های فرش ماشینی می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در حوزه صنعت فرش به تعداد انگشت‌های یک دست نیز نمی‌رسد و برای اینکه جایگاه فرش ایرانی به جایگاه سال‌های قبلی برسد نیازمند حضور دانش‌بنیان‌ها در این حوزه هستیم.رفع مشکلات صنعت فرش و استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در این بخش می‌تواند تحولی در عرصه تولید، فروش و تجارت فرش به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته