دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

غفلت ۵ ساله از ساختمان نیمه کاره اکوسیستم فناوری در دانشگاه تهران!/ خیرین به فکر نیستند

غفلت ۵ ساله از ساختمان نیمه کاره اکوسیستم فناوری در دانشگاه تهران!  خیرین به فکر نیستند
رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران گفت: دانشکده کارآفرینی به طراحی ساختمان جدید با الگوبرداری از دانشکده‌های فعال جهان در حوزه اکوسیستم فناوری پرداخته تا استارت‌آپ نوپا در درون همین ساختمان شکل بگیرد، با وجود اهمیت این موضوع، اما ۵ سالی است که ساخت و ساز آن مورد غفلت واقع شده و هیچ خیری به آن توجه جدی نمی‌کند.
کد خبر : 925916

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جهانگیر یدالهی فارسی رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران صبح امروز (دوشنبه، ۱۵ مرداد ۱۴۰۳) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به منظور اهمیت کارآفرینی در برنامه‌های توسعه کشور برگزار شد، درباره دلیل ایجاد دانشکده کارآفرینی اظهار کرد: دلیل ایجاد دانشکده کارآفرینی به ماهیت اقتصاد کشور باز می‌گردد، کارآفرینی در کشور‌های صنعتی به خوبی درخشیده و کشور‌های پیشرو از کشور‌های پیشرفته در این زمینه الگوبرداری کرده‌اند.

وی افزود: کارآفرینی از نظر عالمان دینی ریشه در سنت دارد، درست است که علم جهانی را بومی کرده‌ایم، اما فرهنگ مردم کشور ما با این قضیه ناآشنا نبوده است.

یدالهی فارسی تصریح کرد: تحریم‌های بین المللی یکی از چالش‌های اقتصادی کشور است که هم اکنون با آن مواجهه هستیم؛ بنابراین اقتصاد بخش خصوصی در این راستا می‌تواند کمک کننده باشد، این قبیل از اقتصاد‌ها بر پایه پویایی کارآفرین در کشور شکل گرفته‌اند.

رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران ادامه داد: رشته کارآفرینی به علت "توسعه بخش خصوصی" و "تربیت کارآفرینان برای ایجاد اشتغال متکی بر دانش بنیان" ایجاد شد، برای داشتن کارآفرینی باید جوانان به نگرش کارآفرینی مجهز شوند و شایستگی‌های کارآفرینی داشته باشند.

یدالهی فارسی درباره قابلیت دانشگاه کارآفرینی برای توسعه کشور گفت: هم اکنون ۴ گروه آموزشی ایجاد کسب و کار جدید، کار آفرینی توسعه و کار آفرینی فناورانه و راه اندازی گروه آموزشی مربی کارآفرینانه در دست اقدام است. همچنین ۵۵ هیئت علمی، ۶۳۵ دانشجوی ارشد و ۸۶ دانشجوی دکتری و ۳۱۰۰ دانش آموخته ارشد و ۹۰ دانش آموخته دکتری داریم.

رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران ادامه داد: دانشجویان روش‌های کسب و کار را در دانشکده کارآفرینی فرا گرفته اند تا پس از اتمام تحصیل به راحتی بتوانند بازار کار برای خود ایجاد کنند، همچنین در قالب آموزش‌های کوتاه مدت آموزش‌های غیر رسمی هم ارائه می‌دهیم.

یدالهی فارسی گفت: خدمات مشاوره و پژوهش در دانشکده کار آفرینی با توجه به اینکه کشور به مدل‌های بومی محرومیت زدایی احتیاج دارد، ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: کمک به توسعه کارآفرینی دانشگاهی در کشور یکی دیگر از خدماتی است که در دانشکده کارآفرینی ارائه شده است، همچنین دانش فنی به کمک پاسخ حل مسائل در دستور کار بوده و با حمایت‌های دولت انتقال دانشگاه‌ها به نسل سوم انجام خواهد شد.

رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران ادامه داد: مهم‌ترین اثرگذاری دانشکده کارآفرینی از ابتدای تاسیس تا کنون "فرهنگ سازی رویای کسب و کار در کشور" بوده است، اثر گذاری مهم دیگر کشور، ارائه آگاهی و ضرورت مفهوم فرهنگ سازی برای مسئولان بوده است.

یدالهی فارسی اضافه کرد: برای تحول اساسی در اقتصاد کشور نیازمند توسعه نرخ کارآفرینی در کشور هستیم تا سهم تولید ناخالص ملی به سرعت توسعه یابد، برای تحقق این امر باید اکوسیستم‌های فناوری در دانشگاه‌ها و کشور شکل بگیرد.

وی گفت: دانشکده کارآفرینی طراحی ساختمان جدید با ۱۴ طبقه را با الگوبرداری از دانشکده‌های فعال جهان در حوزه اکوسیستم فناوری در دستور کار قرار دارد تا استارت‌آپ نوپا در درون این ساختمان شکل بگیرد، ۴۰ درصد از این ساختمان راه اندازی شده و امیدوار هستیم تحولی صورت بگیرد تا کار آفرینان بیشتری از افرادی که دغدغه صادرات بخش خصوصی و توسعه دانش بنیان را دارند، به این ساختمان ورود کنند. بالغ بر ۵ سال است که این ساختمان نیمه تمام مانده و هیچ خیری به صورت جدی کمک نمی‌کند.

وی افزود: رشته‌های جدید کارآفرینی در حوزه انرژی، مواد جدید در کشاورزی و ... جزء برنامه‌های دانشگاه کارآفرینی در آینده است.

یدالهی فارسی اضافه کرد: در توسعه کارآفرینی، شایستگی‌های کسب و کار نقش موثر دارد تعامل دولت و صنعت با دانشکده کارآفرینی می‌تواند نقش موثر در ارتقای وضعیت بهبود کسب وکار داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته