دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک دانشمند ایرانی خبر داد؛

پیش‌بینی بیماری‌های زوال مغزی با کمک رادیو داروهای تشخیصی

پیش‌بینی بیماری‌های زوال مغزی با کمک رادیو داروهای تشخیصی
استاد و رئیس بخش داروسازی هسته‌ای دانشکده پزشکی دانشگاه فیلیپس ماربورگ آلمان به همراه گروه تحقیقاتی خود در حال تولید و ساخت رادیو داروهای تشخیصی بیماری‌های زوال مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون هستند که می‌توانند سال‌ها قبل بیماری را شناسایی و پیش‌بینی کنند.
کد خبر : 925727

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، بهروز هوشیار یوسفی به همراه گروه تحقیقاتی خود در تلاش برای ساخت رادیو داروهای جدید به‌منظور تشخیص زودهنگام بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون و همچنین تولید رادیو داروهای جدید ترانوستیک برای شناسایی تومورهای سرطانی است که در فرآیند درمانی بیماران بسیار مؤثر عمل می‌کند.

وی که به‌تازگی میهمان گروه داروسازی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده، گفت: چشم‌انداز پروژه‌ای که در تلاش برای تکمیل آن هستیم ساخت و تولید در ایران و همکاری علمی با دانشگاه علوم پزشکی تهران است. همکاری‌های علمی چندمنظوره‌ای که می‌تواند در ابتدا با پایان‌نامه‌های مشترک دکترای تخصصی در شناسایی و درمان سرطان با رویکرد استفاده از رادیو داروهای ترانوستیک همراه باشد و درنهایت به ساخت رادیو داروهای جدید شناسایی بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون به‌منظور تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها منجر شود.

یوسفی ادامه داد: رادیو داروهای تشخیصی در بررسی‌های آزمایشگاهی و تصویربرداری‌های توموگرافی گسیل پوزیترون حیوانی و انسانی انجام‌شده و گزارشی از مقدار و موقعیت توده‌های پروتونینی آمولوئیدی و آلفا سیتوکلونینی ناشی از بیماری را به پزشک ارائه می‌کند.

وی یادآور شد: رادیو ردیاب‌ها می‌توانند گزارش خود از تصویربرداری مبتنی بر مناطقی از رادیواکتیویتی بالا را که با بیماری مغز مرتبط است به اطلاع پزشک رسانده و در تشخیص زودهنگام به وی کمک کنند.

رئیس بخش داروسازی هسته‌ای دانشگاه فیلیپس ماربورگ آلمان بیان کرد: رادیونوکلئیدهایی که در تولید ردیاب‌های پت استفاده می‌شوند معمولاً ایزوتوپ‌هایی با نیمه‌عمر کوتاه مانند کربن ۱۱ با نیمه‌عمر ۲۰ دقیقه، فلوئور ۱۸ یا ۱۱۰ دقیقه، گالیم ۶۸ یا ۶۷ دقیقه و زیرکونیم ۸۹ یا نیمه‌عمر بیش از ۷۸ ساعت دارند که علاوه بر تولید و توسعه ردیاب‌های پت جدید نیازمند درک عمیق از بیماری در سطح سلولی و مولکولی و روش‌های مدرن رادیوسنتز با استفاده از اتوماتیزاسیون و کنترل کیفیت‌های لازم شیمیایی و رادیو شیمیایی هستند.

 یوسفی با اشاره به این که این ابداعات تا کنون توانسته است در استفاده‌های متفاوتی از فناوری ترانوستیک در تومورشناسی و درمان سرطان‌ها و همچنین فناوری تصویربرداری عصبی در بیماران آلزایمری کاربردهای بسیاری داشته باشند، افزود: فناوری تصویربرداری عصبی از فیبریل‌های آلفا سینکولوین روشی نو به‌حساب می‌آید و دیدگاه بسیاری از دانشمندان نسبت به این فنّاوری مثبت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته