دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1403 - 01:00
حسرت المپیک را پایان دهید

تکواندو، ناهید کاروان می‌شود؟ / مبارزه برای مدال پاریس

تکواندو، ناهید کاروان می‌شود؟   مبارزه برای مدال پاریس
مثل تمامی ادوار پیشین امید ورزش ایران به هفته دوم رقابتهاست؛ جایی که رشته‌های مدال مدال آور سنتی ما یعنی کشتی، وزنه برداری و تکواندو به میدان می‌روند.
کد خبر : 925660

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس از روز پنجم مرداد ماه آغاز شد و هفته نخست این رقابت‌ها با ناکامی تمام عیار و البته قابل پیش بینی برای ورزش ایران به پایان رسید.

کاروان ورزشی ایران با رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، تیراندازی، وزنه برداری، تکواندو، شمشیربازی، قایقرانی، ژیمناستیک، تنیس روی میز، دوچرخه سواری، تیروکمان، سنگنوردی، شنا و دوومیدانی در المپیک پاریس حضور خواهند داشت. بدین ترتیب کاروان کشورمان در ۱۳ رشته ورزشی جواز حضور در المپیک را دارد. در بخش رشته‌های دارای سهمیه نیز کاروان ایران آب رفته و تعداد رشته‌های ورزشی ایران در پاریس از ۳ دوره اخیر کمتر بوده. از ۴۰ ورزشکار ایرانی در پاریس، ۲۹ سهمیه مردان و ۱۱ سهمیه زنان هستند. تعداد سهمیه‌های ایران نسبت به ادوار گذشته افت محسوسی داشته و از ۴ دوره اخیر کمتر بوده.

در هفته نخست ورزشکاران ایران در رشته‌های تنیس روی میز، تیراندازی، ژیمناستیک، دوومیدانی، شمشیربازی، تیر و کمان، شنا به میدان رفتند که جملگی بدون هیچ دستاوردی از المپیک خداحافظی کردند. از این میان تنها تیراندازی در یک ماده و ژیمناستیک با تنها ورزشکار خود به فینال رسیدند و تیم شمشیربازی نیز تا یک قدمی مدال پیش رفت، اما در نهایت چهارم شد.

تکواندو، ناهید کاروان می‌شود؟ / مبارزه برای مدال پاریس

مثل تمامی ادوار پیشین امید ورزش ایران به هفته دوم رقابتهاست؛ جایی که رشته‌های مدال مدال آور سنتی ما یعنی کشتی، وزنه برداری و تکواندو به میدان می‌روند و در فینال ژیمناستیک و تیراندازی و به ویژه در سنگنوردی کورسویی برای یک مدال غیرمنتظره خواهیم داشت.
تکواندو یکی از رشته‌های مدال آور ما در المپیک محسوب می‌شود که همیشه سهم ثابتی در سبد مدال آوری ما در المپیک داشته. البته این سهم ثابت در دوره قبل در توکیو ۲۰۲۰ از بین رفت و تکواندو در روند نزولی خود بعد از ۵ دوره در مدال آوری ناکام ماند.

فدراسیون ساعی، به دنبال تکرار طلای ساعی

تکواندو در ۲ دوره بازی‌های المپیک ۱۹۸۸ سئول و ۱۹۹۲ بارسلون به صورت آزمایشی حضور داشت که تکواندو ایران موفق به کسب یک نقره و ۲ برنز شد. پس از آن به عنوان یک رشته اصلی و رسمی از بازی‌های ۲۰۰۰ سیدنی وارد این بازی‌ها شد. در ۶ دوره حضور رسمی، تکواندو ایران ۲ طلا، یک نقره و ۳ برنز کسب کرده که ۵۰ درصد آن را رئیس فعلی فدراسیون یعنی هادی ساعی به سینه آویخته. از مجموع ۶ مدال کسب شده، ۲ مدال طلا و یک برنز توسط هادی ساعی، یک نقره توسط محمد باقری معتمد و ۲ برنز توسط یوسف کرمی و کیمیا علیزاده کسب شده است.در حقیقت از آخرین طلای ایران در تکواندوی المپیک که متعلق به هادی ساعی بود ۱۶ سال می‌گذرد.

تکواندو، ناهید کاروان می‌شود؟ / مبارزه برای مدال پاریس
تکواندو ایران در هفتمین حضور رسمی خود در المپیک، برای نخستین بار موفق به کسب ۴ سهمیه شامل ۲ سهمیه در بخش مردان و ۲ سهمیه در بخش زنان شده است. ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در تکواندو زنان و مهران برخورداری و آرین سلیمی در تکواندو مردان ترکیب ایران در المپیک پاریس را تشکیل می‌دهند. در بخش کسب سهمیه تکواندوکاران خوش درخشیدند چه آنکه در بخش زنان تکواندو ایران نه تنها برای اولین بار موفق به کسب دو سهمیه شده که ناهید کیانی به عنوان نخستین تکواندوکار ایران است که از طریق سیستم رنکینگ جواز حضور در این بازی‌ها را به دست آورده. همین موفقیت در کسب سهمیه این امیدواری را بوجود آورده که تکواندوکاران ایران در المپیک خوش بدرخشند.

تکواندو، ناهید کاروان می‌شود؟ / مبارزه برای مدال پاریس

کیانی، ناهید تکواندو می‌شود؟

در میان ۴ المپین تکواندو ایران بی تردید ناهید کیانی پرامیدترین و مهمترین شانس مدال است. دارنده مدال طلای قهرمانی جهان، یک طلا، یک نقره و ۲ برنز قهرمانی آسیا، برنز بازی‌های آسیایی و ۲ مدال نقره گرندپری یکی از ستاره‌های تکواندو المپیک است. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم ناهید کیانی تنها شانس کسب مدال و حتی مدال طلا در میان ۱۱ المپین زن ایران است. کیانی در وزن ۵۷- کیلوگرم در شیاپچانگ پاریس به میدان می‌رود و در این مسابقات با یک بدشانسی بزرگ دوباره باید با کیمیا علیزاده دوست و هم تیمی سابق مبارزه کند. تنها مدال آور تاریخ المپیک ایران که بعد از ریو جلای وطن کرد و در المپیک توکیو نیز در دور نخست برابر ناهید کیانی ایستاد و او را شکست داد تا ناهید خیلی زود وداعی تلخ با المپیک داشته باشد. نبردی که برای ناهید بیش از آنکه در شیاپچانگ باشد، در بیرون آن و در فضای روانی وحشتناک در جریان بود و ستاره ایرانی نتوانست از پس این فشار بربیاید و مبارزه به هم تیمی سابقش باخت.

بعد از گذشت ۳ سال کیانی و علیزاده دوباره باید با هم مبارزه کنند با این تفاوت که کیانی حالا چند سال باتجربه‌تر شده و توانسته طلای جهانی را به سینه بزند و دیگر آن دختر احساسی و کم تجربه دوره قبل نیست. ضمن اینکه تجربه مبارزه قبلی نیز به مدد او خواهد آمد. ناهید اگر از این مصاف مهم که بیشتر جنبه روانی دارد، پیروز بیرون بیاید، شانس خوبی برای کسب مدال المپیک خواهد داشت. در 
در وزن ۵۷- کیلوگرم تکواندو زنان ستاره‌های دیگری هم حضور دارند. 

جید جونز ۳۱ ساله یکی از بزرگترین ستاره‌ها و مدعیان این وزن است که با ۲ مدال طلای المپیک ریو و توکیو، یک مدال طلا، یک نقره و ۲ برنز جهان و کسب ۱۰ مدال طلا، ۷ نقره و یک برنز در مسابقات گرندپری بی تردید مدعی جدی این وزن است. زونگ شی‌لو چینی قهرمان جهان در سال ۲۰۲۲، دارنده ۲ مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲، یک طلا و یک نقره قهرمانی آسیا، ۶ مدال طلا، یک نقره و یک برنز گرندپری و یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز گرند اسلم نیز دیگر مدعی بزرگ این وزن محسوب می‌شود.

تکواندو، ناهید کاروان می‌شود؟ / مبارزه برای مدال پاریس

سه مبارز جویای نام 

در وزن ۴۹- کیلوگرم زنان مبینا نعمت‌زاده نماینده ایران است. جوانترین تکواندوکار ایران با ۱۹ سال سن که مدال طلای نوجوانان جهان، برنز بازی‌های آسیایی، نقره قهرمانی آسیا و ۲ مدال برنز گرندپری را در کارنامه دارد.

نعمت زاده نیز همانند ناهید کیانی احتمالا به مصاف یک تکواندوکار ایرانی دیگر خواهد رفت و دینا پوریونس از تیم پناهندگان یکی از رقبای اوست. مهمترین مدعی این وزن پانیپاک وونگپاتاناکیت تایلندی است که با طلای المپیک توکیو و برنز المپیک ریو، ۲ مدال طلا، دو نقره و یک برنز جهان، ۲ طلا و یک برنز بازی‌های آسیایی، ۲ طلا و یک نقره قهرمانی آسیا، ۱۲ مدال طلا، ۲ نقره و یک برنز گرندپری پرافتخارترین چهره تکواندو زنان و یکی از بهترین تکواندوکاران تاریخ است.

در وزن ۸۰- کیلوگرم مردان مهران برخورداری روی شیاپچانگ خواهد رفت که با کسب طلای گرنداسلم در سال ۲۰۲۳، برنز قهرمانی جهان، برنز بازی‌های آسیایی، یک مدال طلا و نقره گرندپری کارنامه‌ای قابل توجه دارد.

در این وزن جسوربک جیسونوف از ازبکستان دارنده طلای قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ و طلای گرند اسلم در ۲۰۲۳ که نخستین حریف برخورداری خواهد بود، سیمونه آلسیو از ایتالیا و دارنده ۲ طلای جهان در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۳، ۳ طلا و یک نقره گرندپری و یک طلا و یک نقره قهرمانی اروپا در کنار سیف عیسی مصری که هدایت او را بیژن مقانلو بر عهده دارد، سئو گئون وو از کره‌جنوبی، صالح الشربتی از اردن که جملگی کلکسیونی از مدال‌های ریز و درشت جهانی و قاره‌ای را در کارنامه دارند، مدعیان جدی هستند.

تکواندو، ناهید کاروان می‌شود؟ / مبارزه برای مدال پاریس

در وزن ۸۰+ کیلوگرم آرین سلیمی روی شیاپچانگ پاریس به میدان می‌رود که مدال برنز قهرمانی جهان، طلای آسیا و نقره بازی‌های آسیایی را در کارنامه خود دارد.

در این وزن نیکیتا رافالوویچ ازبکستانی و دارنده ۲ مدال نقره و یک برنز جهان، یک مدال طلا و نقره بازی‌های آسیایی و یک مدال طلا، نقره و برنز قهرمانی آسیا که حریف نخست آرین است، شیخ صلاح سیسه از ساحل عاج قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو، قهرمان جهان ۲۰۲۳ و دارنده ۷ طلا، ۳ نقره و ۶ برنز گرندپری، کارلوس سانسورس از مکزیک، ایوان شاپینا از کرواسی و رافائل آلبا کوبایی با کلکسیونی از مدال‌های رنگارنگ جهانی و قاره‌ای مدعیان اصلی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته