دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1403 - 11:18

چه زمانی حفاظت در برابر نور خورشید ضروری است؟

چه زمانی حفاظت در برابر نور خورشید ضروری است؟
به طور کلی باید بین بهار و اوایل پاییز که پرتو‌های خورشید در حالت شدید هستند، مراقبت‌ها را افزایش داد. اشعه یو وی کمی در ساعات اولیه صبح یا اواخر بعد از ظهر به زمین می‌رسد، اما میزان یو وی می‌تواند در هنگام ظهر بسیار بالا باشد؛ یعنی ۲ ساعت قبل تا ۲ ساعت پس از ظهر خورشیدی.
کد خبر : 925529

به گزارش گروه سلامت خبرگزای علم و فناوری آنا، هنگامی که در تعطیلات در مکان‌های آفتابی هستید آنجا می‌تواند یک خطر جدی ناگهانی مواجهه با تابش شدید یو وی باشد مخصوصا برای افرادی که پوست روشن دارند، چنین مواجهه متناوبی یک عامل خطر جدی برای سرطان پوست است بنابراین مهم است که از حساسیت یو وی آگاه باشید و از خود در برابر این پرتو‌ها محافظت کنید.

سطوح می‌توانند تابش یو وی را منعکس کنند و بنابراین پرتو‌های فرابنفش را به میزانی بالاتر از مقدار پیک روزانه شاخص یو وی، تشدید می‌کنند. به عنوان مثال برف می‌تواند ۹۰ درصد از اشعه یو وی را منعکس کند در حالیکه نمای سفید حدود ۲۰ درصد از تابش یو وی را منعکس می‌کند. مطمئن شوید که از خود در برابر یو وی محافظت می‌کنید به ویژه زمانی که به اسکی می‌روید یا ورزش‌های آبی در فضای باز انجام می‌دهید یا زمان طولانی را در ساحلی با رنگ روشن می‌گذرانید.

لباس؛ بهترین مانع در برابر نور خورشید

لباس بهترین مانع را در برابر نور خورشید ایجاد می‌کند. لباس همراه با کلاه لبه پهن، کفش و عینک آفتابی استاندارد از ملزومات حفاظت از نور خورشید در فصول گرم سال هستند. عوامل متعددی همچون طرح لباس، ساختار پارچه (بافت یا نخ بافتنی)، اندازه منافذ، ضخامت الیاف، رنگ پارچه، مرطوب یا خشک بودن پوشاک و ترکیب مواد اثربخشی لباس را در حافظت در برابر پرتو‌های فرابنفش تعیین می‌کنند.

پرتو‌های فرابنفش کمتری از بین پارچه‌های محکم بافته شده عبور می‌کنند. لباس‌هایی که بیش از حد کش داده شده، خیس یا فرسوده شده اند ممکن است برخی از خواص حفاظت در برابر یو وی خود را از دست بدهند. الیاف مصنوعی (لای کرا و پلی استر) به طور کلی محافظت بهتری نسبت به پنبه دارند به ویژه هنگامی که لباس خیس است.

برخی از پارچه‌های یو وی با برچسب گذاری لباس به نام «فاکتور محافظت در برابر پرتو‌های فرابنفش» یا (UPF) موجود هستند. UPF یک مقیاس از حفاظت تامین شده به وسیله یک لباس در برابر پرتو‌های فرابنفش در محدوده یو وی A و B است. هر قدر میزان فاکتور محافظت در برابر پرتو‌های فرابنفش بیشتر باشد، اشعه یو وی کمتری به پوست می‌رسد و محافظت بهتری در برابر آفتاب سوختگی و سایر اثرات مضر خواهد داشت. به عنوان مثال یک پارچه UPF ۵۰ می‌تواند تا ۹۸ درصد از تشعشعات نور خورشید را مسدود کند و اجازه می‌دهد تا دو درصد به پارچه نفوذ کند چنین پارچه‌هایی ممکن است برای کسانی که در مکان‌ها یا مشاغلی که در فضای باز کار می‌کنند، مفید باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نور خورشید
ارسال نظر
هلدینگ شایسته