دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عشرتی در گفت‌وگو با آنا:

مردم نگران همه‌گیری سرخک نباشند/ افراد کمتر از ۱۵ سال دُز یادآور دریافت کنند

مردم نگران همه‌گیری سرخک نباشند  افراد کمتر از ۱۵ سال دُز یادآور دریافت کنند
معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم توصیه وزارت بهداشت را جدی بگیرند و افراد کمتر از ۱۵ سال قبل از سفر به کشور عراق دُز یادآور بیماری سرخک را دریافت کنند.
کد خبر : 925523

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا- مهسا روحی؛ چند ماهی است که در میان اخبار حوزه سلامت، خبر شیوع بیماری سرخک افزایش یافته است. با توجه به این‌که این بیماری بیشتر در کودکان شایع است، برخی خانواده‌ها نگران سلامتی فرزندشان هستند. با نزدیک شدن به اربعین حسینی و با توجه به صحبت‌های حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر شیوع بیماری سرخک در کشور عراق، احتمال شیوع این بیماری در میان کودکانی که همراه خانواده در این راهپیمایی عظیم شرکت می‌کنند، چند برابر شده است.

منشأ اصلی بیماری سرخک چیست؟

نخستین مورد ابتلا به سرخک در ایران، سال ۱۳۳۹ گزارش شد؛ اما با اجرای واکسیناسیون عمومی در میان مردم و همچنین افزایش سطح آگاهی آحاد جامعه، نسبت به بهداشت فردی و عمومی، شیوع سرخک در سال‌های گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است. سرخک بیماری مسری است که معمولاً کودکان را مبتلا می‌کند. ویروس سرخک عامل ایجاد این بیماری است و از طریق قطرات تنفسی که هنگام سرفه یا عطسه منتشر می‌شوند، منتقل می‌شود.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ممکن است بیماری سرخک ۷ تا ۲۱ روز در بدن نهفته بماند و ۴ روز قبل از بروز تظاهرات پوستی تا ۴ روز بعدازآن، بیماری از طریق تنفس قابل‌انتقال است؛ این بیماری با تب، علائم تنفسی و بثورات پوستی قرمزرنگ که از صورت شروع‌شده و به سمت اندام‌ها حرکت می‌کند، ظاهر می‌شود.

متأسفانه تلاش‌های کشور‌های همسایه ازجمله عراق در واکسیناسیون بیماری سرخک کافی نبوده و اکنون شاهد همه‌گیری بیماری سرخک در میان عراقی‌ها هستیم. حال سؤال این است که آیا با شرکت مردم در مراسم پیاده‌رویی اربعین حسینی، بیماری سرخک در ایران شیوع خواهد یافت؟

مردم نگران همه‌گیری سرخک نباشند

بابک عشرتی معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در پاسخ به این سؤال که آیا پس از اتمام اربعین حسینی شاهد همه‌گیری سرخک در ایران خواهیم بود، اظهار کرد: به دلیل پوشش ۹۵ درصدی واکسیناسیون سرخک در سراسر کشور احتمال این‌که پس از اتمام مراسم اربعین کشور با چالش سرخک روبه‌رو شود، وجود ندارد.

افراد کمتر از 15 سال دُز یادآور دریافت کنند

وی ادامه داد: به دلیل این‌که واکسیناسیون سرخک در کشور‌های همسایه به‌خصوص عراق چشم‌گیر نبوده است، این کشور‌ها در معرض همه‌گیری سرخک هستند؛ اما مردم توصیه وزارت بهداشت را جدی بگیرند و افراد کمتر از ۱۵ سال قبل از سفر به کشور عراق دُز یادآور بیماری سرخک را دریافت کنند.

لازم نیست همه زائران مجدداً واکسن بزنند

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: بزرگ‌سال‌ها در معرض ابتلا به این بیماری نیستند و احتمال درگیری آنها بسیار کم است؛ بنابراین لازم نیست همه زائران واکسن بزنند.

عشرتی با توجه به این‌که بیماری سرخک یک بیماری تنفسی است، مطرح کرد: کسانی که علامت بیماری سرخک را دارند، حتماً از ماسک استفاده کرده و در تجمعات شرکت نکنند. همچنین  فاصله بهداشتی را با سایر افراد رعایت کرده تا بیماری به شخص دیگری منتقل نشود.

وی بروز لکه‌های قرمزرنگ در پوست را از شایع‌ترین علامت این بیماری دانست و تصریح کرد: واکسیناسیون بیشتر از ۹۰ درصد اثرگذاری داشته و می‌تواند به‌طورجدی از شیوع این بیماری جلوگیری کند.

چند توصیه بهداشتی به زوار اربعین

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت چند توصیه هم به افرادی که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند کرد و گفت: با توجه به گرمای هوا زائرین حتماً بهداشت فردی را رعایت کنند و به‌طور مداوم دست‌هایشان را با آب و صابون بشویند. همچنین توصیه می‌شود در صورت ممکن مردم ژل‌های شستشو همراه خود داشته و به‌خصوص قبل از صرف غذا از آن استفاده کنند.

عشرتی ادامه داد: مردم در پیاده‌روی اربعین از غذا‌های سرد و به‌اصطلاح مانده استفاده نکنند و سعی کنند غذا‌های گرمی که به تازگی پخته‌شده است، میل کنند. از سوی دیگر افرادی که احساس می‌کنند در طول مسیر دچار سرماخوردگی شده اند، حتماً برای استراحت، زمانی را در استراحتگاه سپری کنند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از مایعات یکی از واجبات است. با توجه به گرمای هوا توصیه اکید پزشکان به زائران اربعین این است که به‌طور مداوم از مایعات استفاده کنند تا علاوه بر این‌که از گرمازدگی پیشگیری می‌کنند اگر ویروسی هم در بدنشان است، دفع شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته