دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1403 - 08:40
ادعا یک خروار، دستاورد هیچ

ناکام مثل ستاره‌های کاغذی!/ دوومیدانی در دور باطل غوغاسالاری و ادا و اطوار

ناکام مثل ستاره‌های کاغذی!  دوومیدانی در دور باطل غوغاسالاری و ادا و اطوار
فرزانه فصیحی در یک ناکامی قابل پیش‌بینی در المپیک، بین ۷۲ دونده‌ای که شرکت کرده بودند، رتبه پنجاه‌ویکم را به خود اختصاص داد.
کد خبر : 925462

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در هفتمین روز از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، رقابت‌های دوومیدانی بازی‌های المپیک در ماده سرعت برگزار شد و در دوی سرعت ۱۰۰ متر زنان فرزانه فصیحی در پیست ورزشگاه استادوفرانس در مرحله مقدماتی ماده ۱۰۰ متر و در گروه پنجم این مسابقات دوید.

فصیحی با زمان ۱۱.۵۱ ثانیه به مقام هفتم رسید و از صعود به مرحله نیمه نهایی باز ماند. رقابت‌های دوی ۱۰۰ متر زنان در ۸ گروه برگزار شد و ۳ نفر برتر هر گروه به همراه ۳ ورزشکاری که بهترین رکورد را میان سایر نفرات داشتند، راهی نیمه نهایی شدند. فصیحی که نتوانست به مرحله بعدی صعود کند، بین ۷۲ دونده‌ای که شرکت کرده بودند، رتبه پنجاه‌ویکم را به خود اختصاص داد.

از پیش از آغاز رقابت‌ها و با توجه به رکورد‌های ثبت شده، مشخص بود که این دونده پرسر و صدای سرعت ایران هیچ بختی حتی برای صعود به یک مرحله بالاتر ندارد. طعنه آمیز اینکه فصیحی نسبت به المپیک قبلی که با وایلدکارت در آن حاضر شده بود، یک پله سقوط داشت. فصیحی در دوره قبلی المپیک در توکیو مانند همین دوره در مرحله اول مقدماتی حذف شد و در رده بندی کلی به مقام پنجاهم دست یافت و در حالی که سه سال باتجربه‌تر و البته پرمدعاتر شده بود، در المپیک پاریس یک پله نزول کرد و به رتبه پنجاه‌ویکم رسید. عجیب اینکه با این نتیجه قابل پیش بینی فصیحی قبل از مسابقات المپیک از اداره ورزش و جوانان استان محل سکونت خود به تندی انتقاد کرده بود که چرا به او توجه نمی‌کنند. توجه برای پنجاه‌ویکم شدن در المپیک!

ناکام مثل ستاره‌های کاغذی! / دوومیدانی در دور باطل غوغاسالاری و ادا و اطوار

حیرت انگیز، اما صحبت‌های فصیحی بعد از این ناکامی بود که مدعی شد از عملکرد خود در المپیک راضی است و اگر به او کمک کنند، در المپیک بعدی در لس آنجلس ۲۰۱۸ هم حاضر خواهد بود! اینکه چگونه حضور توریستی در پاریس و حذف در دوره مقدماتی با یک پله نزول عملکرد رضایت بخشی بوده، پرسشی است که خود فصیحی باید به آن پاسخ دهد. ضمن اینکه ادعای حضور در المپیک بعدی با سن بالای ۳۰ سال نیز از عجایب است، در حالیکه او در سنین جوانی هیچ دستاوردی نداشته. ظاهرا حضور توریستی در المپیک جزو دستاورد‌های فصیحی محسوب می‌شود و او می‌خواهد این دستاورد را تا المپیک بعدی نیز ادامه دهد!

فراموش نباید کرد که فصیحی کمتر از یک سال پیش در بازی‌های آسیایی هانگژو نیز از ناکامان تیم ملی دوومیدانی بود و در مقیاسی بسیار بسیار کوچکتر از المپیک هم نتوانست کار خاصی انجام دهد و هیچ دستاوردی نداشت. دونده سرعت زنان ایران بعد از این رقابت‌ها برای حضور در رقابت‌های جهانی انگلیس شهر را بهم ریخت و عدم دریافت ویزایش را به گردن فدراسیون انداخت در حالیکه در انگلیس هم نهایت حضور او در رقابت‌ها تنها یک دور بود. در حقیقت او برای ثبت یک ناکامی دیگر لب به گلایه گشود!

ناکام مثل ستاره‌های کاغذی! / دوومیدانی در دور باطل غوغاسالاری و ادا و اطوار

به نظر می‌رسد که دوومیدانی ایران در یک دور باطل غوغاسالاری در میان چهره‌های تکراری و ناکام اسیر شده. چهره‌هایی که بیش از آنکه موفقیت و مدال کسب کنند، سر و صدا و هیاهو دارند، زبانشان بیشتر از عضله هایشان کار می‌کند و ادا و اطوار و ژست‌های دوربین پسند و شلتاق در فضای مجازی برایشان در اولویت است. دوومیدانی ایران در عصر احسان حدادی اگر خواهان تغییر و موفقیت است، باید برای همیشه از این نام‌ها عبور کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته