دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1403 - 03:00
علی عبدی در گفت‌وگو با آنا:

آینده رهبری حماس در شورای مرکزی مشخص می‌شود/ «خلیل الحیه» گزینه محتملی است

آینده رهبری حماس در شورای مرکزی مشخص می‌شود  «خلیل الحیه» گزینه محتملی است
یک کارشناس مسائل فلسطین می‌گوید شهادت «هنیه» نشان داد که اسرائیل به دنبال مذاکره نیست حال آنکه فارغ از گمانه‌زنی‌ها، تصمیم برای جانشینی وی نیز در شورای مرکزی مقاومت فلسطین اتخاذ می‌شود.
کد خبر : 925443

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا- نرگس عبدلی: با به شهادت رسیدن «اسمائیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، بحث در رسانه‌ها و محافل بین‌‌المللی بر سر آینده جنبش حماس و رهبری آن، همچنین آینده  مذاکرات اسرائیل و حماس بر سر تبادل اسرا و آتش بس بالا گرفته است؛ از این رو به گفت‌وگو با «علی عبدی» کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی و فلسطین پرداختیم تا درباره ابعاد مختلف این موضوع بیشتر آگاه شویم.

علی عبدی درباره چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس اظهار کرد: درباره آینده مذاکرات بهترین تعبیر، تعبیر امیر قطر بود که گفت زمانی که یکی از طرفین مذاکره طرف دیگر را به قتل می‌رساند، آن مذاکره دیگر معنا ندارد.

وی افزود: اسرائیل و شخص نتانیاهو نشان دادند که مطلقا به دنبال بحث مذاکره و توافق نیستند و فقط به دنبال اتلاف وقت و کسب فرصتند و از سوی دیگر به شهادت رساندن اسماعیل هنیه را نیز فرصت دیدند؛ اما با به شهادت رساندن هنیه، عملاً فرصت مذاکرات و رسیدن به توافق هم راجع به اسرا و هم درباره آتش بس را از دست دادند.

این کارشناس درباره آینده رهبری حماس گفت: آینده رهبری حماس در شورای مرکزی مقاومت فلسطین مطرح می‌شود به این صورت که ابتدا باید هیئت‌های اداری مناطق حماس تشکیل شود و گزینه‌ها را بررسی کنند و به شورای عام ارجاع دهند. سپس، مجلس شورای عام تشکیل جلسه بدهد؛ منتها در شرایط فعلیِ جنگ این امکان فراهم نیست. همچنین انتخابات هر چهار سال یکبار بر گزار می‌شود و طبق روال، موعد انتخابات بعدی سال ۲۰۲۵ بود.

عبدی ادامه داد: اما بین گزینه‌های رهبری حماس برای بعد از شهادت آقای هنیه، «صالح العاروری» معاون ایشان مطرح بود که پیش از ایشان به شهادت رسید. اکنون، یکی از گزینه‌ها «یحیی سنوار» است که چون رهبری میدانی حماس در غزه را برعهده دارد، نمی‌تواند رهبری حماس در خارج از غزه را برعهده بگیرد و دومین گزینه هم «خالد مشعل» است که ایشان هم با،اما و اگر‌هایی مواجه است که انتخاب او برای این پست حساس را دشوار می‌کند.

عبدی افزود: در حال حاضر، محتمل‌ترین گزینه تا رسیدن به جلسه مجلس عام، «خلیل الحیه» معاون دفتر سیاسی غزه و رئیس دفتر عربی اسلامی حماس است. این نکته هم حائز اهمیت است که سابق بر این، نمایندگان گروه‌های فلسطینی از جمله فتح و حماس بعد از سه روز گفتگو در پکن و با میانجیگری مقامات چینی توافق کردند دولت موقت «آشتی ملی» برای اداره غزه بعد از جنگ تشکیل دهند که در نتیجه آن نمایندگان گروه‌های فلسطینی سندی را درباره پایان دادن به دو دستگی و دو حاکمیتی در فلسطین امضا کردند.

عبدی با عنایت به این موضوع درباره اتحاد بیشتر فلسطینیان و افزایش محبوبیت هنیه و حماس، ضمن اشاره به نقش ایشان در آشتی فلسطینیان گفت: این مذاکرات سه روزه علاوه بر افزایش محبوبیت شخص هنیه، محبوبیت حماس را هم به شدت افزایش داد و تشکیلات خودگردان را در فشار بیشتری قرار داد که با حماس همراهی بیشتری داشته باشد ولو اینکه راضی به این امر نباشد.

عبدی به موضوع سفر پیش روی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان به ترکیه و اهداف وی پرداخت و افزود: به نظر می‌رسد ترکیه به دنبال این است که بیشتر با کارت فلسطین بازی کند و در کنار نفوذی که در حماس دارد به دنبال افزایش نفوذ در تشکیلات خودگردان هم هست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته