دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مرداد 1403 - 09:42
کارشناس شمشیربازی در گفتگو با آنا؛

اروپایی‌های ناسیونالیست مدال المپیک را از ایران گرفتند/ داوری اسلحه سابر شمشیربازی از سخت‌ترین کار‌ها است

اروپایی‌های ناسیونالیست مدال المپیک را از ایران گرفتند  داوری اسلحه سابر شمشیربازی از سخت‌ترین کار‌ها است
داور بین‌المللی شمشیربازی گفت: یکی از سخت‌ترین کار‌های دنیا داوری اسلحه سابر شمشیربازی است.
کد خبر : 925337

نیما فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص اینکه تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران با وجود صعود به مرحله نیمه‌نهایی نتوانست به مدالی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس دست یابد، اظهار کرد: تیم ایران فوق‌العاده کار کرد و تیم ملی آمریکا را که نفر دوم رنکینگ فدراسیون جهانی را در اختیار داشت شکست داد و به نیمه‌نهایی رسید. در مصاف با مجارستان که ژیلاگی دارنده سه مدال طلای المپیک را در اختیار داشت با اندک اختلاف بازنده شد. در حالی که اشتباهات داوری وجود داشت و فشاری که روی بچه‌های ما به دلیل حمایت تماشاگران اروپایی از مجارستان بود هم قابل انکار نیست.  

اروپایی‌ها بسیار ناسیونالیست هستند

وی ادامه داد: حق ایران صعود به فینال بود، اما نگذاشتند این اتفاق رخ دهد. در بازی رده‌بندی مقابل فرانسه هم، ملی‌پوشان سابر ما به لحاظ بدنی تخلیه شده بودند و جو سالن هم به نفع فرانسه میزبان بود. قابل حدس بود که امکان برتری مقابل فرانسه وجود نداشت. از طرفی اروپایی‌ها بسیار ناسیونالیست هستند و خود را برتر از دیگر قاره‌ها می‌دانند. با توجه به اینکه کره جنوبی فینالیست شده بود، خیلی به آنها فشار آمده بود که دیگر پای فینال هم تیمی از آسیا باشد. خیلی برای آنها سنگین بود که مدال‌های طلا و نقره تیمی اسلحه سابر نصیب تیم‌های آسیایی شود. 

رشد ملی‌پوشان با فخری محسوس بود

کارشناس شمشیربازی اسلحه سابر با اشاره به صحبت‌های پیمان فخری گفت: نکاتی که سرمربی تیم ملی گفتند درست بوده است. در دیداری که اشتباهات داوری باعث می‌شود تا تیمت با حداقل اختلاف بازنده شود، آن اشتباهات به تیم لطمه زده است. در المپیک قبلی هم مقابل ایتالیا به اشتباهات داوری باختیم. بچه‌های ما هر چه در توان داشتند گذاشتند و از زمانی که پیمان فخری سرمربی تیم اسلحه سابر شد، رشد بچه‌ها محسوس بود. بعد از استعفای قربانی، فدراسیون همه تلاش خود را کرد تا گزینه خوبی را برای سرمربیگری انتخاب کند و سراغ بهترین مربی دنیا رفت، اما نشد تا در نهایت فخری پذیرفت هدایت تیم اسلحه سابر را بر عهده بگیرد. بازگشت او کمک زیادی به تیم ملی کرد و ثابت شد بهترین انتخاب بوده است. نتیجه به دست آمده قابل قبول است و انتظار بالای کسب مدال باعث شده تا افسوس بخوریم.

بهترین نفرات سابر ایران به المپیک رفتند

داور بین‌المللی شمشیربازی یادآور شد: به صورت کلی امکاناتی که به ورزشکاران ایرانی می‌دهیم قابل قیاس با تیم‌های مدعی نیست و در مقابل انتظار قهرمانی یا کسب مدال از آنها داریم. سیستم‌های بدنسازی و تغذیه رقبا را ببینیم، اینکه تیم‌های آنها روانشناس و ماساژور دارد و ما در این زمینه‌ها برابر نیستیم. بدنساز و ماساژور تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر نتوانستند از کمیته ملی المپیک مجوز سفر به پاریس را بگیرد. از تمام زوایا شرایط آماده‌سازی تیم‌ها را مورد بررسی قرار دهید. انتقادات به محمد رهبری، محمد فتوحی و فرزاد باهر اسباران را اصلاً قابل قبول نمی‌دانم. بهترین نفرات سابر ایران به المپیک رفتند، سختی‌ها مسابقه در المپیک را فقط کسانی درک می‌کنند که آن را لمس کرده باشند. همه بچه‌ها بهترین نمایش خود را در پاریس ارائه کردند.

داوری اسلحه سابر خیلی سخت است

فتحی با اشاره به اینکه داوری در شمشیربازی خیلی پیچیده است، عنوان کرد: یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا داوری اسلحه سابر شمشیربازی است. آنالیز و دید داور خیلی اهمیت دارد و داوری سابر از اسلحه‌های فلوره و اپه دشوارتر است. روی برخی صحنه‌ها، نظرات چندین داور گرفته شده، سه نظر متفاوت دادند و هر سه نظر هم درست بوده است. فشاری که روی بازیکنان است روی داوران هم چنین فشاری هست و عوامل بیرونی هم تأثیر دارد. باید زور خود را در فدراسیون جهانی بالا ببریم. نیاز داریم آنجا هم صاحب نظر باشیم.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته